• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har kollat olika sätt att få hjälp på vägen och undrar vad ni har för erfarenhet av så kallad ”Väghjälp” och ”Assistans”. Ofta ingår de i olika bilserviceerbjudanden men kan också tecknas separat, något som i Falcks fall har gjort mig förvirrad.
En medlem har nyligen tecknat en försäkring ”Falck Euro Assist” för 468:-/12 månader. Enligt villkoren (PDF) som kan nås via http://www.teckna-försäkring.nu/euroassist/start.htm så gäller den för exempelvis bilar upp till 15 år och i de flesta Europeiska länder (alla?).
Letar jag på Internet så hittar jag ”Falks Väghjälp” på http://www.falcksverige.se/assistanceså hittar jag en liknande försäkring för 755:-/12 månader för bilar opp till 15 år men som dock inte gäller för lika många länder.
På ytterligare en sida från Falcks http://www.teckna-försäkring.nu/euroassist/villkor.htm så skiljer sig villkoren bland annat genom att det bara gäller för bilar upp till 10 år.
De olika villkoren skiljer sig dessutom på flera andra punkter som exempelvis om bilen tas till: verkstad, av Facks godkänd verksstad eller märkesverkstad. Men de olika villkoren anger samma telefonnummer för beställning men olika ”larmnummer”.

Jag skall naturligtvis ringa Facks på måndag och be om en förklaring, men är det någon som har erfarenhet av Facks och kan berätta vad som verkar gälla?
//Conny
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Hej, har också fundering att teckna något. Vill du rapportera vad du får veta vore jag tacksam....Janne:cool:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Hej,
det finns åskilliga trådar som behandlar assistansförsäkringar i detta forum.
Sök på: assistansförsäkring
V-backen
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Kolla med Ditt försäkringabolag
Jag gjorde det
Det var efter att ha läst om husbilsåkare som nekats hyra bil förhemtranspot sig själva och all utrustning

Förklarade att jag har husbil och vill vara säker att få hjälp
och hemtransport inom europa

Resultat jag betalar ett litet tilläg på hemförsäkringens resedel
som ger en förstärkt garanti för alla former av resor
under 45 dagar
Enligt försäkringsbolaget är all annan form av reseförsäkringar överflödig

Hoppas ddu hittar en bra lösning

Julle i Brinka
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

mig veterligt finns ingen assistansförs.som gäller HELA Europa men "gamla"västeuropa gäller i regel.Numera kompl.m.bl.a.Tjeckien,Polen m.fl.Vitsen med Europa-Assistans är ju att den är fri från självrisk.Har själv sen 3 år Codat,hade tidigare Falck (som då var gratis).Har utnyttjat den 3 ggr.är helnöjd.Senast i våras blev vi erbjudna hemresa men valde att stanna hos bilen och sen fortsätta vår resa
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Fick erbjudande från Motormännen som gäller alla länder "med grönt kort"
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Motormännens assistans gäller endast självrisken, man måste ha en annan försäkring som täcker bärningskostnaden därutöver.

Boschassistans täcker hela bärgningskostnaden för husbil upp till 3,5 ton och husbilen måste då vara årligen servad hos en verkstad knuten till Bosch.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Hej!
Nu har jag kollat upp assistansförsäkring med mitt vanliga försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och Falcks. Länsförsäkringar Västernorrland har ingen assistansförsäkring, men det kan enligt uppgift skilja mellan olika regioner.
Falks ”Väghjälp” (en gammal försäkring) på http://www.teckna-försäkring.nu/euroassist/villkor.htm som både är dyrare än andra av deras försäkringar och mer geografiskt begränsad gäller för ”udda” bilmärken som man säger sig inte kunna ta till exempelvis märkesverkstad (bättre förklaring på Falcks 020-87 00 00).
För oss andra så gäller ”Falck Euro Assist” för introduktionspriset 468:-/ de första 12 månaderna. Därefter 540 kr/12 månader som framgår av http://www.teckna-försäkring.nu/euroassist/start.htm varifrån man också kan ladda ner villkoren (PDF).
Utöver nämnda försäkringar så har Falcks en försäkring för husbilar ”Falcks Camper Assist” http://www.teckna-försäkring.nu/camper/ där det felaktigt står 3,5 ton men rätteligen skall vara maximalt 4,2 ton för 596:- kr/12 månader (536:-/ de första 12 månaderna).
Det finns ytterligare en felaktig sida från Falcks http://www.teckna-försäkring.nu/euroassist/villkor.htm , där det står bilar upp till 10 år, men skall vara 15 år. Jag förstå inte varför denna ofullständiga sida finns, när fullständiga villkor finns i nämnda PDF.
//Conny
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Hej!
Såg dilemmat med försäkringar. Personligen fick jag erbjudande med posten från SOLID försäkringar, som jag tecknade direkt utan att veta om den är bra eller ej! Den kostar mig 547 kr och gäller för h-bil max 15 år o 3,5 ton. Gäller för olycka, driftstopp: Tekn. fel, bränslebrist, punktering samt förlust eller inlåsning av nyckel. Ass iinebär: Hjälp direkt på plats, Hotell eller hemresa, ingen självrisk.
Ett larmnr. i hela Europa. Hoppas att jag ej behöver nyttja försäkringen. Först då vet jag om den är bra.
Bengt
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Hej!
Jag glömde att berätta att jag efter inlägget blev uppringd av Henrik (medlem) som berättade att han för klubbens räkning höll på/skulle förhandla med Falck om ett assistansförsäkringsavtal för klubbens medlemmar.
//Conny

Komplettering 2009-07-22 med anledning av senaste inlägg.
Jag vet inte mer om detta än vad jag tyckte att Henrik sa (notera min Brasklapp). Min minnesbild är att förhandlingarna med Falck skulle ske senare i höst samt att Henriks bil vägde över 5 ton och är för tung för Falck Camper Assist som han har och som gäller bilar med max 4,2 ton. Kanske skall man även förhandla om max. vikt (?). Alternativt så är även denna uppgift från Falck fel.
//Conny
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7222

Guest
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Hej Conny !
Vore glad för info om denna försäkringsvariant.
Planerar en Tysklands-resa i början av sept. och då kunde det vara intressant med en sån försäkring.
Husbilsvänliga Hälsningar
Polaren !


(Redigerad p.g.a. stavfel.)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: FALCKS FÖRSÄKRINGAR och andra

Varför ta upp förhandlingar med ett försäkringsbolag som inte kan teckna avtal på alla HBK medlemmars husbilar? Det finns försäkringsbolag som även tecknar avtal på de tyngre husbilarna.

Mvh. Rune.
 
Toppen