• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvara annat innanför gasolluckan

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Hej,

I vår plåtis får det plats 2st gasolflaskor men vi kör enbart med 1. Vet ni om det är obra att förvara annat i det utrymmet som nivårklossar och kablar eller är det enbart fastspända flaskor som gäller? Hade ju varit schysst att kunna använda det lediga utrymmet.

Tack på förhand!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Borde inte vara några som helst problem att trycka in allt möjligt där så länge man lämnar fritt så man kommer åt att stänga av kranen på flaskan och inte blockerar ventilationen i utrymmet. Förmodligen bra om det går att ta ut allt snabbt också ifall man vill/måste plocka ut flaskan fort.
Jag får tyvärr bara plats med lite verktyg annars skulle det varit toppen att ställt in nivåklossarna där.
 
F

Fd.47585

Guest
Skulle nog akta mig, i vårt gasolfack går ett antal gas-rör fästa i väggen till krocksensor, dual-omkopplaren och gasolfilter samt vidare till alla förbrukare. Om man lägger in icke fastsatta saker kan dom "krocka" med rören osv när man kör och orsaka läckage. Inte bra med andra ord.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har ett vatten-tanknings kit som jag brukar stoppa in där.
Är ju behändigt ibland att ha egen vattenslang. Utöver denna så har jag munstycke till slangen, krankopplingar med gänga & snabbkoppling i andra änden i 1/2 tum & 3/4 tum gänga. Kran-nyckel multi för vattenutkastare är också bra att ha ibland. Allt detta förvaras i en rund platt väska avsedd för slang. Alla prylarna finns på Biltema till rimliga priser. Skaffade detta kit efter att ha åkt runt på diverse tävlingar där det erbjöds Ställplatser vid idrottsanläggningar & bygdegårdar & liknande. Visst stod det i inbjudan att det fanns tillgång till vatten, men det visade sig ofta på sin höjd innebär kran utan slang eftersom ”vaktmästarn” låst in resten när ha gått hem. Nåväl allt det är bra att ha & behändigt att förvara i gasskåpet eftersom det om än ovärderligt när man behöver det, men inte är något man tar fram varje dag precis. Har även en sån rund väska för EL-kabeln, väldigt skönt att slippa lägga in en lerig/grusig EL-kabel eller stå & rengöra den först. Dock brukar den hamna rätt in i lastutrymmet överst, då den ändå skall först ut nästa gång. Men även denna skulle ju få plats i flaskskåpet.
Inget av dessa prylar är varken särskilt tungt eller hårt, så risken att det skulle skada någon gasledning är nog rätt liten. Har man en utvändig dörrmatta, liten alltså, utanför fotsteget så skulle den ju också gå att knö in där om man vill bli av med den. Den är ju också mjuk etc.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Förvarade vattenslang och elkablarna där ett tag burken med toa tabletterna fick flyttas ej gastätt utrymme luktade i hela bilen ordnade plats o motorrummet istället.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Det har vi. Alltså hela gasolutrymmet ledigt för en massa onyttigheter. Klart den kostade en del, men vi behöver ytterst sällan tänka på gasolen.
Hei!
Smart løsning som kunne passet bra for meg i min nye Carthago 600 Van.
Kan du gi meg noen detaljer om hvem som selger og monterer en slik tank?
På forhand takk.
Hilsen Regent.
 
Toppen