• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält till plåtis?

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi köpte ny plåtis förra året och funderar på att köpa ett förtält, det kan vara trevligt att ha nu när kvällarna fortfarande är kalla. Ett lufttält som kan stå själv om man ska lämna platsen för att t.ex handla.
Det finns några på marknaden, men vi vill inte att väggarna ska ligga emot bilens sida och ev. skava på lacken.
Vore tacksam om någon har ett tips.
 
Senast ändrad:

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Följer det här. Vi är också på jakt efter något att ha på utsidan men under markisen. Kanske inte en fristående historia även om det låter intressant... "lufttält"... sådan luftbärande uppblåsbar konstruktion alltså? Vi är på jakt efter ett extra vindskydd bara för två sidor som kan byta plats bra/bak. Får väl söka på Thules hemsida men först måste jag lära mig hur fan man spänner fast stödbenen... Trodde det var en enkel manöver... Funderar på om det saknas en spärr eller något. Jag kan vinkla ner dem men sen... jaja, jag får ge det 5 min till en dag... :twitcy:
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Rekommenderar detta! Med sugpropp kan man placera det lite var som helst efter var vinden blåser...
Thule. Utdragbart som en "rullgardin"
Här har vi parkerat i Askersund

1652434535462.png
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har provat förtält som man kan köra ifrån men inte tyckt de var praktiska.
Bökiga att sätta upp och svårt att komma rätt när man återvänder och jobbiga när det blåser.
Vi fastnade för detta: Allrum med bågar för camping – Base Arpenaz – Sex personer
Lätt att sätta upp och att placera i närheten av markisen och väger inte så mycket.
Lufttält är ju praktiska men väger för mycket för vår nuvarande bils lastvikt så det har vi inte testat.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Om man tänker vara camping gäst och stanna flera dar på samma camping är det en utmärkt idé. Om man som jag är mera av vagabond som fricampar och står på ställplats passar det inte alls med förtält.
De brukar bli till salu efter ett år.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Följer det här. Vi är också på jakt efter något att ha på utsidan men under markisen. Kanske inte en fristående historia även om det låter intressant... "lufttält"... sådan luftbärande uppblåsbar konstruktion alltså? Vi är på jakt efter ett extra vindskydd bara för två sidor som kan byta plats bra/bak. Får väl söka på Thules hemsida men först måste jag lära mig hur fan man spänner fast stödbenen... Trodde det var en enkel manöver... Funderar på om det saknas en spärr eller något. Jag kan vinkla ner dem men sen... jaja, jag får ge det 5 min till en dag... :twitcy:
Det är lite trixigt, det finns en plastplatta som ska fällas upp eller ner. Vi fick justera fjädern i för den var för hård så det gick inte att fälla plattan på stödbenet.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi har provat förtält som man kan köra ifrån men inte tyckt de var praktiska.
Bökiga att sätta upp och svårt att komma rätt när man återvänder och jobbiga när det blåser.
Vi fastnade för detta: Allrum med bågar för camping – Base Arpenaz – Sex personer
Lätt att sätta upp och att placera i närheten av markisen och väger inte så mycket.
Lufttält är ju praktiska men väger för mycket för vår nuvarande bils lastvikt så det har vi inte testat.
Det ser intressant ut, vi kan tänka oss att ställa det en liten bit från husbilen.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Om man tänker vara camping gäst och stanna flera dar på samma camping är det en utmärkt idé. Om man som jag är mera av vagabond som fricampar och står på ställplats passar det inte alls med förtält.
De brukar bli till salu efter ett år.
Vi har varit iväg några dagar nu i april och det är inte så trevligt att sätta sig i husbilen redan på eftermiddagen, har man då sällskap och vill sitta och prata blir det kallt. Vi tänker att vi ska ha den med när vi vet att vi ska stå på samma plats flera dagar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har med oss en tunn markisvägg som kan sättas på valfri sida och ett utdragbart Thule vindskydd.
Det fungerar bra mot blåst o regn men inte så bra mot kyla. Är det kallt fungerar Arpenaz-tältet ovan bättre.
Ett komplett set med markisväggar blir oftast lika tungt och dyrt som ett uppblåsbart förtält så det har fallit bort för oss.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi har med oss en tunn markisvägg som kan sättas på valfri sida och ett utdragbart Thule vindskydd.
Det fungerar bra mot blåst o regn men inte så bra mot kyla. Är det kallt fungerar Arpenaz-tältet ovan bättre.
Ett komplett set med markisväggar blir oftast lika tungt och dyrt som ett uppblåsbart förtält så det har fallit bort för oss.
Väggar räcker nog inte, utan något slags tält vill vi nog ha. Mest för värmen.
 
Toppen