• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försvunnen

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
På Vallkärra A1:4 sid 7 bild 68 Finns Enkan Elna Andersdotter med dottern Gertrud vad står det under henne och hur ska jag söka vart hon tar vägen
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: försvunnen

Hej,
under Gertrud står det "Försteg. 25/4 1830" men exakt vad det ska betyda vet jag inte, kanske att hon begick sin första nattvard då. Hon är ju 15 år 1830 och då brukar man väl konfirmeras.
Uppgifterna vart hon tar vägen - Örtofta - hittar man i Befolkningen i Sverige 1880-1920, som du får tillgång till om du skaffar ett Allt-i-ett-abonnemang hos Arkiv Digital. Då får man också tillgång till Sveriges befolkning 1950 och 1960. Alla dessa tre är fantastiska hjälpmedel när man ska hitta vart folk tar vägen, även om just 1880-1920 har en hel del luckor, vilket jag kommit underfund med när jag forskat just under den perioden.
Hälsningar
Karin;)
 
Toppen