• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försegla/täta större urkapade uttag på husbil/husvagn

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Jag undrar om det kan finnas tips på tätningsmedel eller hur man nu skall gå tillväga med detta problem.

som ni ser på kortet så har man gjort en bristfällig tätning av genomföringen för till luften till min aldepanna, det verkar som om pvc skummet är målat med nåt, vet dock inte vad.
har visserligen inte hänt någonting på alla år campern har varit på vägarna, gissar och fuktmätaren säger att det är ok, men jag vill inte ha det på detta viset utan vill hitta antingen nån plast stos och sikaflex, eller hur man nu skall lösa det?
 

Bilagor

  • IMG_20200912_231346.jpg
    IMG_20200912_231346.jpg
    2,1 MB · Visningar: 149
  • IMG_20200912_231354.jpg
    IMG_20200912_231354.jpg
    2 MB · Visningar: 142

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det beste er sikkert epoxy, men ikke kult å jobbe med i et trangt rom. Går ut i fra at pelle anvendte dette i støpingen, andre mulighet er polyester.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skummet suger inte fukt så det bör inte vara ett problem.
Gör rent så gott det går och försegla med epoxy, som Knut föreslår. Gärna förstärkt med en glasfiberremsa som täcker skum plus en del av över och undersidan. Epoxy är bättre att jobba med än polyester och finns i varianter med inte så mycket lösningsmedel. Båtaffärer kan skaffa det som behövs. Ditt problem är ett "standardproblem" i båtar med sandwichlaminat.

MVH
Hans
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Jag funderar på att tiga ihop(svetsa) en fyrkantig stos i aluminium som jag sedan limmar från undersidan med sicaflex 292i
 
Toppen