• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag och försäkringar

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Har för vår del begärt in skriftliga offerter inkl villkor för de objekt som vi försäkrar Villa-Hem inkl 2 personolycksfall, Husbil, Volvo S40 2.0D och ett P-släp – för varje objekt har vi beskrivit vad det är och vad försäkringen skall omfatta, inkl rabattmöjligheter (t.ex C-körkort, larm, medlems tillhörigheter, mmm)

Resultat;
Villaägarna och Motormännen har överhuvudtaget inte besvärat sig med att svara på det mail som jag sände till dem 2008-02-20!

Övriga 7 bolag Trygg-Hansa, If /Volvia, Länsförsäkringar, Folksam/OK, SalusAnsvar, Caravan Club och Vesta/Nordea (ej husbil!) svarade mer eller mindre proffsigt inom 1 vecka – vi fick komplettera vissa bolags uppgifter. De proffsigaste svaren fick vi från Trygg-hansa, Länsförsäkringar, Folksam och Salus Ansvar som inte krävde något efterarbete av oss.

Vår försäkringskostnad i Sek för 2008 blev i de olika bolagen som följer;
------------------------------Trygg-HàIF/VolviaàLänsförsàFolks/OKàSalusAnsvàCaravC-->
à Husbil Hobby
750 -03 (1/1 förs)-----------5.576-------7.453-------5.833--------4.275-------5.077---------4.460--
à Volvo S40 2.0D -06
(1/1 förs 1.500 mil)---------5.822-------4.868--------4.427--------2.175------5.433----------5.965--
à P-släp -03
(1/2 förs)---------------------150---------114-----------69----------238--------200------------183--
à Villa/Hem (inkl inkl 2
olycksf, villaextra, otur------4.670--------4.670------4.865--------3.355-------3.641----------3.721--


Summa total/bolag:--------15.582-------17.105-----15.194---------10.023------14.351-----------14.329--

Valet är lika självklart (Folksam) som häpnadsväckande, vi upplever att våra försäkringskostnader har sjunkit totalt trots att vi nu räknar med en 1/1 förs på Volvon, Folksam sänkt priset med 1.500 Sek from nu i vår. Förra året betalade vi t.ex för;
à Husbilen 4.973 Sek (dvs -698 Sek Sek mindre 2008, vi hade husbilen i Folksam även 2007)
à Villa/Hem 4.670 Sek (dvs -395 Sek mindre 2008, då försäkrad i If/Volvia med Volvorabatt)

Värt att notera är spännvidden mellan ”bästa – sämsta bolag”, If/Volvia vill ha 7.082 Sek eller ca 71 % mer än Folksam.
Har någon mer reagerat på dessa skillnader mellan bolagen, resp deras "kundtillvändhet”?
/ Ha det bra, Bengt 333
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Vad har du för självrisk på husbilen undras. Mvh Olle.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

glas skada vad betalar på i självriskpå Falksam?
Har du kollat om OK har kvar försäkringar?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Mina självrisker på husbilen är som följer;

Trafik; 0, men 1000 om föraren är under 24 år
Brand; 1200
Stöld; 1800 (0 med larm aktiverat och startspärr)
Glas; 35% av kostnaden, men lägst 1500. Vid lagn av glasruta är självrisken 200
Maskin/elektronik i bodelen; 2000
Maskin & elektronik; 2000 upp till 8000 mil, 3000 om bilen körts över 8000 mil
Räddning; 1000
semesteravbrott; 0
Rättsskydd; 20 % av kostnaden, men lägst 1500
Vagnskada; 4000
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag har varit kund hos Folkskam-Aldrig mer!!!
Anders.B
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

nu är det så att begär man in skriftliga offerter så brukar dom ligga en bit över verkligheten. Ringer man själv så finns det prutmöjligheter.
Viktigt är självrisker...det som kan göra många slantar är glassjälvrisken
1500 kr eller 35%...och framförallt en del bolag använder sig av trafiksjälvrisker. Vid skada så betalar man den och dessutom får man bonusförlust och bonusförlusten får man bara i det ena bolaget...inte någon annanstans...så det byts bolag hej friskt. Byta gör man nu förtiden stup i kvarten utan regler vilket kostar högre premier generellt.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

man får läsa villkoren och inget bolag är dåligt men kan ha oerfarna skadereglerare som ställer till det. Jag har själv råkat ut för det men då måste man ju kunna läsa sina villkor.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

nu är det så att begär man in skriftliga offerter så brukar dom ligga en bit över verkligheten. Ringer man själv så finns det prutmöjligheter.
Viktigt är självrisker...det som kan göra många slantar är glassjälvrisken
1500 kr eller 35%...och framförallt en del bolag använder sig av trafiksjälvrisker. Vid skada så betalar man den och dessutom får man bonusförlust och bonusförlusten får man bara i det ena bolaget...inte någon annanstans...så det byts bolag hej friskt. Byta gör man nu förtiden stup i kvarten utan regler vilket kostar högre premier generellt.
Hej!
Betr skriftliga offerter så har jag helt andra erfarenheter än vad du har, det är ytterligt lönsamt och säkert sätt för att "pressa" sina försäkringskostnader och villkor. Skriftliga offerter innebär inte att man vid "affär" avstår från en diskussion (men man vet vad man pratar om).

Fö hade vi Folksam för 16 mån sedan på vår nuvarande husbil (Hobby 750 4,5 ton), då byttes sprucken vidruta ut, min kostnad 1611 Sek, allt gick genom en bilglasmästare i Kungsbacka jag betalade bara. Ingen bonusförlust, inget krångel el liknande uppstog för min del.

Baserat på mina goda erfarenheter vad beträffar just husbilen så kommer jag nu att samla även resterande försäkringar hos Folksam (nästa år dock ny koll). Dom bästa pengarna är som bekant dom man inte ger ut! I detta sammanhang kan nämnas att jag före min koll i år helt var inne på att spec husbilen skulle hamna hos CC-försäkring, de kunde vid min kontroll inte konkurrera (trots att jag är medl i CC, 2007 såg det annorlunda ut).

Villkor och förutsättningar har jag noga kollat upp och de förutsättningar som räknats på (och förståtts) är helt identiska. Som framgår ovan så ingår t.ex maskin & elektronik (vill påminna mig i upp till totalt 15000 mil). Det har jag inte funnit hos något annat bolag för tunga husbilar (4,5 ton i vårt fall).
/ Ds
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Angående glasförs.
Om du byter en ruta på helintegrerad bil (vi har gjort det ett antal ggr.)
Så blir det dyrt med 35% rutan kostade 45000:-
Med en vanlig standard ruta så är det väl överkomligt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Angående glasförs.
Om du byter en ruta på helintegrerad bil (vi har gjort det ett antal ggr.)
Så blir det dyrt med 35% rutan kostade 45000:-
Med en vanlig standard ruta så är det väl överkomligt
Hej!
Nu blev jag nyfiken, jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att en vindruta till en helintegrerad husbil skulle kunna kosta 45.000 Sek, tycker det är väldigt .... väldigt dyrt! Baserat på detta är det väl självklart (?) dyrare att försäkra en helintegrerad husbil också!?

Skulle vara intressant om ni beskriver var ni försäkrat bilen, vad försäkringen kostar per år (?) och även vad ni har för självrisk på just typ glasskada på er helintegrerade husbil!

Med en kostnad för framrutan på 45.000 så måste ju detta beaktas redan då man köper en helintegrerad husbil, på en delintegrerad (Hobby) är som information den totala kostnaden inkl bytesarbetet ca 5.000 Sek.
/ Ha de bra, Bengt 333
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Blev uppringd av Motormännen igår, dom kunde leverera en Husbilsförsäkring för 3580 helförsäkrat med liknande avtal som trygghansa, där jag har bra rabatter pga samtliga bilar är försäkrade där ( 8 st taxibilar), som jag betalat 4.800 föregående år! dessutom fick jag min bostadsrätt försäkrad för 1500 per år mot 2.200:-. Kan nu åka ett par mil extra! Nej visst ja! miljön. Men jag får ett par kronor kvar i plånkan!!!!! jippiiiii!
Men jag kanske ska betala ett par spänn i miljö-utsläpps-rätter så att det jämnar ut sig!

Hon som jag e gift med med svart bälte i shopping ska flyga till Florens, oj där gick visst vinsten i försäkringen upphöjt i tio!

Hur man än vänder sig så kostar det att ligga på topp!!!

Men man ska alltid kolla att man har en bra försäkring till ett bra pris! det bra-iga priset är det Du tycker är bra, och sen kan man alltid få jysta tips på HBK,s sida om vem som kan leverara det bra priset!
Våren kommer så sakta, putsa på kärran så ses vi!!!!
Fredrik
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag har ett förslag till er alla. Kolla på ert lokala försäkringsbolag som ingår i Dina försäkringar. Dina Försäkringar | Försäkringsbolag Hemförsäkring Bilförsäkring . Jag fick en muntlig offert på min husbil som låg långt under det bolag jag har idag. De hade mýcket konkurenskraftigt pris när jag nytecknade min husbil ifjol sommar. När årsförfallodatumet nalkas är det jag som tar kontakt för att få information om självrisker och villkor mm.
Olle
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

när det gäller bilförsäkring så finns det ca 25% prutmån därför blir "paketet" väldigt billigt år 1. Det är så viktigt att ha koll på nästföljande år som då ofta är autogiro.!!!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

när det gäller bilförsäkring så finns det ca 25% prutmån därför blir "paketet" väldigt billigt år 1. Det är så viktigt att ha koll på nästföljande år som då ofta är autogiro.!!!
Husbilen står hos Folksam sedan 2006, alltså inte 1:a året (inga rabattår) för den, för de övriga blir det däremot 1:a året!

Vad gäller 25% prutmån på bilförsäkringar får du förlåta mig, det är nog att "slira" lite med verkligheten om man bara pratar om bilförsäkring med seriösa försäkringsbolag och inte har ett företag eller liknande med i bilden.
I Fredriks fall ovan som han beskriver så kan det vara troligt, men vad är det för bil som Fredrik har (?) - konstaterar i gengäld att min förstäkta hemförsäkringsdel bara kostar 720 Sek mot Fredriks 1500 Sek (som är mer än dubbelt upp mot vad jag betalar).

Inget av de priser jag angivit ovan (inlägg 1) är något kampanjpris/lockpris. Jag tycker inte att det är seriöst att byta bolag på sådana premisser och jag är dessutom inte helt ovan med att "förhandla".

Det skulle vara intressant om ni som ger synpunkter på tråden skriver ner vad ni själva betalar och för vad, det skulle verkligen uppskattas, kunna användas av andra HBK'are och kanske föra tråden vidare till något som blir positivt.

I dessa frågor gynnas annars enbart försäkringsbolagen av ev hemlighetsmakeri.
/ Hälsn, Bengt 333
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Vad menar Anders B med Folksam aldrig mer?? Vad har du råkat ut för???

Bonzo
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Aldrig Folksam ..... en kompis fick sin Audi S4 stulen och han fick inte ut ett öre för att dom sa att bilen går inte att stjäla för den har startspärr .

Kan man inte vinscha upp bilen på en kärra och bara köra ivär till slakt då eller ? Nä det må hända dom är billigast men jag gynnar dom inte , jag har haft Salusansvar i 27 år och vi har 5 bilar försäkrade hos dom och med nykterhetsrabatt i MHF så har man en premie som är okay .

Jag har många audivänner på NordicAudi.com - Skandinaviens största Audicommunity och dom har också råkat ut för problem med Folksam då det har hänt något .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

har man ordentligt på fötterna är det sällan problem att få rätt i en skada. Alla bolag har en skadenämnd som gör en omprövning. Nästa steg är att använda juridiskt ombud som rättskyddsförsäkringen betalar.
Jag har i mitt yrke träffat på "en kompis fick inte ersättning osv". När jag undersökt problemet så har berättelsen modifierats och ersättning skulle inte utgå då skadan inte omfattades av försäkringen enligt villkoren. Det har hänt att skaderegleraren gjort fel men det är mera sällsynt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Enligt trådsvar ovan kan man peka på, respektive dra slutsatser av att det gäller att jämföra på rätt sätt, inte bara premie utan ytterst vad man får för den (objekt - förmåner - etc) - det ligger mycket pengar i detta;

Eva & Hasse, inlägg 10; och ni med helintegrerade husbilar, vilken bil och försäkringskostnad har ni?
Vad är självrisken på glas i ert fall, finns det skilda självrisker för glas mellan olika bolag?

Fredrik L, inlägg 12; Du har en alkovbil 5,9 meter lång, med totalvikt 3.4 ton och betalar 3.580 Sek hos Motormännen.
Jag har en Hobby 750 7,9 meter lång, med totalvikt 4,5 ton och betalar 4,275 hos Folksam.

Vid jämförelse av våra försäkringar ”value for money” map på försäkringsobjekt, så tycker jag nog att Hobbyns husbilspremie verkar fördelaktigare än den som du erhållit från M. Detta trots att du har företagsrabatt, eller kan man utläsa något annat, i varje fall inte bättre villkor hos M (har kollat)?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Eftersom vi har bytt bil nu så är inte våra förs kostnader aktuella.
Men angående glas förs.så har vi på T.H. 1500:- i självrisk.
Vi bytte rutan hos Glasmätarn i Borås och då ingick 1 års självriskeliminering från Solid.
Vilket vi tyvärr var tvungna att använda oss av.:wub:
 
Toppen