• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Försäkring

EvaKen

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
20489
Medlemskap
2026
2026.04.16
För info så har Husbilsklubben inte längre rabatt hos Folksam.

Betr rabatt diesel Q8 numera 50 öre. Det blir i stort sett samma pris som på ST1 och Ingo.

Det borde bli bättre avtal med Husbilsklubbens alla medlemmar i ryggen!

EvaKen
 
2026.04.16
För info så har Husbilsklubben inte längre rabatt hos Folksam.

Betr rabatt diesel Q8 numera 50 öre. Det blir i stort sett samma pris som på ST1 och Ingo.

Det borde bli bättre avtal med Husbilsklubbens alla medlemmar i ryggen!

EvaKen
Ser inte någon rabatt på Q8 i fliken drivmedel förmåner
 
För mig blev ändå Folksam billigare mot Trygg Hansa som jag haft i många år på alla bilar m.m. Men som hela tiden höjt premierna. Vi får nog vara glada som det är och förmodligen kommer föräkringspremierna att rusa särskilt för de nyare bilarna med de extremt dyra reservdelspriserna på dessa. Något att verkligen tänka på vid köp. Kolla vad exempelvis främre strålkastare och bsklykta kostar innan ni skriver på!
 
För mig blev ändå Folksam billigare mot Trygg Hansa som jag haft i många år på alla bilar m.m. Men som hela tiden höjt premierna. Vi får nog vara glada som det är och förmodligen kommer föräkringspremierna att rusa särskilt för de nyare bilarna med de extremt dyra reservdelspriserna på dessa. Något att verkligen tänka på vid köp. Kolla vad exempelvis främre strålkastare och bsklykta kostar innan ni skriver på!
Du ska nog kolla försäkringspremien innan du skriver på, det är försäkringsbolaget som tar kostnaden.
 
Du ska nog kolla försäkringspremien innan du skriver på, det är försäkringsbolaget som tar kostnaden.
Med de extremhöga priser som vi har sett här så kommer det snart villkor som självrisk + 35% på glas och kanske på annat också om man inte har det redan. Kan ju bli mycket pengar om varje strålkastare kostar 35.000? Så det är inte fel att fråga handlaren när man köper bil så att det kommer upp på bordet att reservdelar inte får kosta hur mycket som helst.
Egentligen borde självriskerna höjas så att det finns lite incitament att söka vettiga lösningar på olika problem istället för att försöka utnyttja försäkringen till allt.
Som det är nu blir det ju vi som har äldre bilar och fixar allt själva, som subventionerar höga kostnader på nya bilar.
 
Senast ändrad:
Med de extremhöga priser som vi har sett här så kommer det snart villkor som självrisk + 35% på glas och kanske på annat också om man inte har det redan. Kan ju bli mycket pengar om varje strålkastare kostar 35.000? Så det är inte fel att fråga handlaren när man köper bil så att det kommer upp på bordet att reservdelar inte får kosta hur mycket som helst.
Egentligen borde självriskerna höjas så att det finns lite incitament att söka vettiga lösningar på olika problem istället för att försöka utnyttja försäkringen till allt.
Som det är nu blir det ju vi som har äldre bilar och fixar allt själv, som subventionerar höga kostnader på nya bilar.
Just självrisk för glas kan bli väldigt dyrt med 35% ,jag väljer bolag med fast självrisk, eftersom jag vet att min frontruta är extremt dyr,samtidigt försöker tillverkaren spara vikt, vilket leder till tunna rutor som inte tål mycket,
 
Vi har Folksam för husbil 3 andra bilar villa /hem försäkring.
Fick nu en höjning på husbilen från 9900:- till 15700:- ca. Jag ringde in och påtalade att jag var inte så intresserad av att ha Folksam som försäkringsbolag längre, blev kopplad till kundvårdsgruppen efter att vi pratat om hur illa det är med deras prissättning samt att jag tyckte att dom får skylla sig själva när dom kört med dumheterna att alla i medlemmar ska dela lika. Jag tycker att dom ska differentiera husbilspremierna, dom husbilar med mycket höga reservdelspriser dom skall betala mycket högre premie. Om en lykta kostar upp mot 35000:- kronor på en bil och
ca: 2000 på en annan så måste man se över det hela. I slutändan kanske återförsäljare och verkstäder ser över prissättningen då kanske. vissa kunder avstår från att köpa dessa bilar. Idag vet dom att man behöver inte bry sig det är bara att ta betalt. Nog om det.
Efter detta samtal så blev jag erbjuden 15% på husbilspremien och 10 % ytterligare på övriga försäkringar.
Men dom är fortfarande dyr hos Kabria kostar husbilen 5700:- med en självrisk på 2500:- hos Folksam är min självrisk 6000:-.
Det kan jämna ut sig beroende på hur mycket husbilen är påställd.
 
Vi har Folksam för husbil 3 andra bilar villa /hem försäkring.
Fick nu en höjning på husbilen från 9900:- till 15700:- ca. Jag ringde in och påtalade att jag var inte så intresserad av att ha Folksam som försäkringsbolag längre, blev kopplad till kundvårdsgruppen efter att vi pratat om hur illa det är med deras prissättning samt att jag tyckte att dom får skylla sig själva när dom kört med dumheterna att alla i medlemmar ska dela lika. Jag tycker att dom ska differentiera husbilspremierna, dom husbilar med mycket höga reservdelspriser dom skall betala mycket högre premie. Om en lykta kostar upp mot 35000:- kronor på en bil och
ca: 2000 på en annan så måste man se över det hela. I slutändan kanske återförsäljare och verkstäder ser över prissättningen då kanske. vissa kunder avstår från att köpa dessa bilar. Idag vet dom att man behöver inte bry sig det är bara att ta betalt. Nog om det.
Efter detta samtal så blev jag erbjuden 15% på husbilspremien och 10 % ytterligare på övriga försäkringar.
Men dom är fortfarande dyr hos Kabria kostar husbilen 5700:- med en självrisk på 2500:- hos Folksam är min självrisk 6000:-.
Det kan jämna ut sig beroende på hur mycket husbilen är påställd.
Det är alltså en helårsförsäkring hos Kabria och en avställningsförsäkring hos Folksam?
 
Vi har Folksam för husbil 3 andra bilar villa /hem försäkring.
Fick nu en höjning på husbilen från 9900:- till 15700:- ca. Jag ringde in och påtalade att jag var inte så intresserad av att ha Folksam som försäkringsbolag längre, blev kopplad till kundvårdsgruppen efter att vi pratat om hur illa det är med deras prissättning samt att jag tyckte att dom får skylla sig själva när dom kört med dumheterna att alla i medlemmar ska dela lika. Jag tycker att dom ska differentiera husbilspremierna, dom husbilar med mycket höga reservdelspriser dom skall betala mycket högre premie. Om en lykta kostar upp mot 35000:- kronor på en bil och
ca: 2000 på en annan så måste man se över det hela. I slutändan kanske återförsäljare och verkstäder ser över prissättningen då kanske. vissa kunder avstår från att köpa dessa bilar. Idag vet dom att man behöver inte bry sig det är bara att ta betalt. Nog om det.
Efter detta samtal så blev jag erbjuden 15% på husbilspremien och 10 % ytterligare på övriga försäkringar.
Men dom är fortfarande dyr hos Kabria kostar husbilen 5700:- med en självrisk på 2500:- hos Folksam är min självrisk 6000:-.
Det kan jämna ut sig beroende på hur mycket husbilen är påställd.
Helt rätt resonemang! Jag är övertygad om att vi med gamla bilar där man använder mycket av delarna från FIAT, FORD m.fl. subventionerar försäkringar för de med nya bilar med massa onödigt designade saker som kostar hutlösa summor. Exempelvis köpte jag nyligen 2 nya strålkastare till min FIAT Ducato-03 för 800 kr styck!
 
Jag har haft min husbil försäkrad hos IF där jag haft mina andra försäkringar men de skickade ut ett nytt försäkringsbrev med en dryg 40% höjning till ca 19 000 för helår. Folksam erbjuder strax under 17 000 och LF ca 8000. Självrisker och möjlighet till särskild avställningsförsäkring är lika så gissa vad jag kommer välja.
 
Jag har haft min husbil försäkrad hos IF där jag haft mina andra försäkringar men de skickade ut ett nytt försäkringsbrev med en dryg 40% höjning till ca 19 000 för helår. Folksam erbjuder strax under 17 000 och LF ca 8000. Självrisker och möjlighet till särskild avställningsförsäkring är lika så gissa vad jag kommer välja.
Vad är det för bil?
 
Jag har haft min husbil försäkrad hos IF där jag haft mina andra försäkringar men de skickade ut ett nytt försäkringsbrev med en dryg 40% höjning till ca 19 000 för helår. Folksam erbjuder strax under 17 000 och LF ca 8000. Självrisker och möjlighet till särskild avställningsförsäkring är lika så gissa vad jag kommer välja.
Jag har bostaden försäkrad hos IF efter ett bra erbjudande i samband med att vi köpte bostaden, men när jag talade med försäkringsförmedlaren om att eventuell även försäkra husbilen i samma bolag så framkom att premien var hårresande dyr (kommer inte ihåg summan). Jag sade åt honom att jag aldrig kommer att kunna försäkra min husbil hos IF, och min tolkning var att de inte vill försäkra husbilar alls men vill inte formellt utesluta husbilar. Idag har jag husbilen helförsäkrad hos Dalarnas Länsförsäkringar för 5714 kr/år.
 
Det är många parametrar som behöver vägas in vid jämförelse av försäkringspremien.
Ett bolag med fast årspremie kan bli dyrare än ett med avställningspremie.

Jag jämförde LF med Kabria för vår bil.
Kabrias premie är ca 1/3 av LF:s men då vi har bilen påställd ca 80 dygn/år blir LF ändå billigare. Brytpunkten ligger på ca 110 dygn.

Jag jämförde LF med Folksam (förra året då vi hade rabatt hos Folksam).
Folksams påställningspremie var lägre än LF:s, men avställningspremien var betydligt högre så LF var ändå billigare.

Sedan tillkommer villkoren där det skiljer mellan bolagen.
LF har låg självrisk för glas men tar inte vitvarorna.
Kabria försäkrar vitvarorna men har hög glassjälvrisk.
Speciellt för helintegrerade bilar gör ju glassjälvrisken större skillnad

(Jag har gjort en excelfil för att underlätta premiejämförelsen)
 
Senast ändrad:
Det är många parametrar som behöver vägas in vid jämförelse av försäkringspremien.
Ett bolag med fast årspremie kan bli dyrare än ett med avställningspremie.

Jag jämförde LF med Kabria för vår bil.
Kabrias premie är ca 1/3 av LF:s men då vi har bilen påställd ca 80 dygn/år blir LF ändå billigare. Brytpunkten ligger på ca 130 dygn.

Jag jämförde LF med Folksam (förra året då vi hade rabatt hos Folksam).
Folksams påställningspremie var lägre än LF:s, men avställningspremien var betydligt högre så LF var ändå billigare.

Sedan tillkommer villkoren där det skiljer mellan bolagen.
LF har låg självrisk för glas men tar inte vitvarorna.
Kabria försäkrar vitvarorna men har hög glassjälvrisk.
Speciellt för helintegrerade bilar gör ju glassjälvrisken större skillnad

(Jag har gjort en excelfil för att underlätta premiejämförelsen)
Låter bra och klokt. Man skulle ju kunna göra något liknande med priserna på de mest förekommande reservdelarna vid mindre skador såsom strålkastare, framruta, front och bakdel vad gäller de utbytbara plastdelarna. Så skulle köpare kunna jämföra och ta med detta i avvägandet vilken bil man tänker köpa. För extremt dyra delar påverkar naturligtvis på sikt premierna och det är nog inte långt borta att man delar upp husbilar mera i avseende på premierna precis som man gör med många personbilar.
 
Tillbaka
Toppen