• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

Megaliner

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19919
Medlemskap
2022
Hej på er, vi går i tankarna att köpa en Concorde Charisma.Vart är Bäst och Billigast att teckna en försäkring.
Har ringt runt, olika priser gör mig villrådig.
Någon sommar något bra tips
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Hej på er, vi går i tankarna att köpa en Concorde Charisma.Vart är Bäst och Billigast att teckna en försäkring.
Har ringt runt, olika priser gör mig villrådig.
Någon sommar något bra tips
Hej! Du ser inte ut att få några svar jag tänkte följa denna tråd.

Jag håller på att söka pris på Försäkring till min Morelo som idag har Caravan Clubbs försäkring 11 418:- kr på helår.
Kollade med Folksam och med husbilsklubbens förmån, der fick jag en premie på 12 348:- kr på helår.

I dag ringde jag Kabria försäkring och fick en premie på 4 970:- kr på helår, om man tänker åka utanför Norden måste man ha en
tilläggspremie och då kostar det 6 500:-kr om året. Och det kan man anmäla när det är dags att åka och betala från det datumet och till årsförfallodag. Karbria har ingen avställningsförsäkring utan man betalar samma premie oavsettom bilen är påställd eller inte.

Jag tycker det är ett bra upplägg, om man inte är ute och åker i EU så behöver man inte betala för det, samtidigt som man betalar halva
priset mot exempel Folksam.

Får jag låna din tråd, och fråga här på Forumet om det är någon som har erfarenheter från Kabria vid skadetillfällen?????
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Det finns flera trådar om försäkring. Använd sökfunktionen, längst till höger i blåa listen,så får ni flera tips.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
sen kan det ju ha att göra med om man tecknar andra försäkringar i samma bolag osv det är ju väldigt individuellt vad man vill ha och behöver så mycket att ta reda på ? lycka till !
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Nåt jag upptäckt idag, Gjensidige lämnade ett billigt pris 3800 ungefär, 6850 nu på IF men 3800 är årsförsäkring, jag kollade att förra året betalde jag 3100 kronor totalt under tiden den varit påställd, även med årsförsäkring ställer man väl av för skatten är också mkt pengar, så blir inte något byte
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har Gjensidige betalar 3800:- helår utan avställningsförsäkring. En plåtis Globecar 2014 kör åter runt, enda bil. Har hemförsäkring där också. Det med pris på försäkringar är en djungel. Bilmodell, bostadsort, lockpris för att få en kund, ålder? självrisker osv. Man får kolla ofta. Hur man blir behandlad vid en skada tror jag till en del beror på vilken skadereglerare man möter. Man kan ha otur!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har Gjensidige betalar 3800:- helår utan avställningsförsäkring. En plåtis Globecar 2014 kör åter runt, enda bil. Har hemförsäkring där också. Det med pris på försäkringar är en djungel. Bilmodell, bostadsort, lockpris för att få en kund, ålder? självrisker osv. Man får kolla ofta. Hur man blir behandlad vid en skada tror jag till en del beror på vilken skadereglerare man möter. Man kan ha otur!
Du har säkert rätt vad gäller handläggare och skador men jag pratade med ett flertal handläggare på Gjensidige, där min äldsta dotter hade sitt reseskydd, för några år sedan. Jag hade tagit med hela familjen på en resa och en av familjerna drabbades av sjukdom så de inte kunde åka hem som planerat. Gjensidige hade då orimliga villkor som att t ex bara en person i familjen fick stanna kvar hos den sjuke familjemedlemmen. Det betydde att de antingen tyckte att en 2 åring skulle resa hem helt själv eller stanna själv med sin sjuka mamma på sjukhuset. Vi andra skulle inte flyga till samma flygplats. Efter mycket diskuterande och bråk ersatte de dock både pappans och 2-åringens kostnader. Trots det sitter det i min ryggmärg numera att jag aldrig kommer att ta en försäkring hos Gjensidige oavsett hur billiga de kanske verkar.
 

Tarra12

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12600
Medlemskap
2025
Har haft Gjensidige i några år med bra premier. Förra sommaren var oturen framme på Sverige turen och var tvungen att utnyttja dom två ggr.
Inga som helst problem frånsett en kundmottagare som missat sina Geografi lektioner i grundskolan:) men det löste sig till slut. Inga problem med hyrbil och husrum vid den ena incidenten. Kan bara rekommendera dom.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det går inte att nyteckna husbilsförsäkring på Gjensidige.
För min del är Dina försäkringar billigast,har garageförsäkring,dock hög glassjälvrisk.
 
Senast ändrad:

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Ni som har större bilar, över 10-12 ton. I vilket bolag försäkrar ni dom ?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi hade Kabria försäkring på vår tidigare Kabe. Skadorna vi fick "ute i naturen" reglerades direkt och utan en massa frågor. Jag ringde runt till ett antal bolag inkl. CC för att få en offert till vår nya Nordic. Kabria var nästan halva priset. Så det blev det igen. Försäkringarna säljs dock inte direkt utan en måste gå till en husvagns/husbils-handlare för att få detta gjort. Men det vållade inga problem.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det går inte att nyteckna husbilsförsäkring på Gjensidige.
För min del är Dina försäkringar billigast,har garageförsäkring,dock hög glassjälvrisk.
Har du pratat med dom, försökte själv på nätet då fick svaret att den inte går att försäkra, men skrev ett mail och fick ett pris men dyrare än den jag har på If
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ser att Kabria blivit ett vanligt alternativ inriktade på husbil/husvagn. De tycks inte försäkra hem. Det brukar alltid sägas att man ska ha både husbil och hem i samma bolag för att inte råka ut för dubbla självrisker. Hur har ni löst detta med Kabria?
 
Toppen