• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Försäkring till Carthago Liner for Two

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2026
Hej alla!

Jag har en försäkringsfråga till dem som har en Liner for two.
Optimalt om det är någon som har en Iveco med 5800 kg totalvikt.

Vi importerar en liner for two inom en månad och nu har jag börjat titta på försäkringar.
Bilen är, som tidigare sagt, en Iveco med totalvikt på 5800 kg.

Varsam, som vi har haft på vår gamla bil, försäkrar inte husbilar över 5500 kg totalvikt och Folksam vill ha nästan 21.000:- för en helårs helförsäkring.
Folksam var redan på vår gamla bil 7000:- dyrare än Varsam.

Några förslag eller bra information?
Kostar en sådan husbil 20.000 om året? Är det bara att acceptera?

/Thomas
 
Hej

Lite lurigt när man jämför försäkringar.

En del har Helårsförsäkring och en del har möjlighet till avställningsförsäkring.
- Folksam tillhör de bolag där man kan ställa av husbilen. Totalkostnaden för helåret blir då lägre, beroende på hur länge bilen är avställd.
- Varsam och de flesta andra har helårsförsäkring. Samma kostnad även om du ställer av bilen.
 
Det är många parametrar som behöver vägas in vid jämförelse av försäkringspremien.
Ett bolag med fast årspremie kan bli dyrare än ett med avställningspremie.

Jag jämförde LF med Kabria för vår bil.
Kabrias premie är ca 1/3 av LF:s men då vi har bilen påställd ca 80 dygn/år blir LF ändå billigare. Brytpunkten ligger på ca 110 dygn.

Jag jämförde LF med Folksam (förra året då vi hade rabatt hos Folksam).
Folksams påställningspremie var lägre än LF:s, men avställningspremien var betydligt högre så LF var ändå billigare.

Sedan tillkommer villkoren där det skiljer mellan bolagen.
LF har låg självrisk för glas men tar inte vitvarorna.
Kabria försäkrar vitvarorna men har hög glassjälvrisk.
Speciellt för helintegrerade bilar gör ju glassjälvrisken större skillnad
 
Det går att ställa av bilen för att slippa skatt även med åretrunt försäkring.
Det stämmer, men jag får ändå inte ihop det hur man kan spara 16.000 på försäkringen på ett år. Antingen en extremt dyr bil, eller en konstig offert från Folksam, alternativt en bil som används 12 månader om året.
 
Hej alla!

Jag har en försäkringsfråga till dem som har en Liner for two.
Optimalt om det är någon som har en Iveco med 5800 kg totalvikt.

Vi importerar en liner for two inom en månad och nu har jag börjat titta på försäkringar.
Bilen är, som tidigare sagt, en Iveco med totalvikt på 5800 kg.

Varsam, som vi har haft på vår gamla bil, försäkrar inte husbilar över 5500 kg totalvikt och Folksam vill ha nästan 21.000:- för en helårs helförsäkring.
Folksam var redan på vår gamla bil 7000:- dyrare än Varsam.

Några förslag eller bra information?
Kostar en sådan husbil 20.000 om året? Är det bara att acceptera?

/Thomas
Hej Thomas

Även vi har importerat en Carthago Liner for two, Iveco 5,8 ton, nu i maj 2026.

Sitter och skall kolla på försäkring, hur löste det för dig, hittade du något vettigt gällande försäkring. Vi har vår nuvarande husbil i Folksam.
Vi använder husbilen i stort sett året runt, så att ställa av är inte aktuellt.

Just nu väntar vi på ursprungskontrollen skall komma tillbaka från transportstyrelsen.
/Åke
 
Tillbaka
Toppen