• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring på- & avställning

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar & fått information om hur försäkringen fungerar vid av & påställning på det vis man kan göra nu med 15 dagars mellanrum.

Enligt länsförsäkringar så fungerar det så här:

Om man har haft ex. vis Helförsäkring då HB'n är påställd & garageförsäkring då den är avställd så sker växling av försäkringarna automatiskt då jag ställer på resp. ställer av. Har man då E-faktura så är det väldigt snabbt & enkelt. Detta innebär ju att man inte bara kan dra ner på skatten utan också på försäkringskostnaden utan extrakostnader & besvär.

Jag kan tillägga att så här ser min situation ut. Förutsättningen är att man är Guldkund.

  • FIAT Ducato 1991 (PZY604)
  • Helförsäkring 2801:- / år.
  • Garageförsäkring 279:- / år
  • Skatt 5642:- / år

Bennie
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring på- & avställning

Har jag fattat rätt att försäkring minskar varje dag när bilen är avställd ex 7 dagar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring på- & avställning

Ja, så fort du ställer av så slutar du betala skatt på bilen & försäkringen skiftar direkt från som i mitt fall helförsäkring till garageförsäkring.
Men det förutsätter att du tidigare haft både garageförsäkring & bilförsäkring hos bolaget. Så fungerar det i alla fall hos Länsförsäkringar.
Tänk bara på att om du ställer av i 7 dagar så påverkas bara försäkringen & INTE bilskatten. För bilskatten gäller 15 dagar min.


Bennie
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring på- & avställning

Det är lämpligt att betala per månad med autogiro, då blir det inte så stora summor som skall betalas och återbetalas vid påställning respektive avställning.

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring på- & avställning

Det är lämpligt att betala per månad med autogiro, då blir det inte så stora summor som skall betalas och återbetalas vid påställning respektive avställning.

aake

Ja, det kan nog stämma för dom som har betydligt dyrare försäkringar än mej. 2801:- / år tycker jag är helt klart överkomligt för en helförsäkring. Att betala per månad medför ytterligare kostnader säkerligen åtminstone 150:- / år, helt i onödan.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring på- & avställning

Med autogiro betalar man en månad i förskott annars halvår/helår i förskott.
En viss skillnad!
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring på- & avställning

Ja, det kan nog stämma för dom som har betydligt dyrare försäkringar än mej. 2801:- / år tycker jag är helt klart överkomligt för en helförsäkring. Att betala per månad medför ytterligare kostnader säkerligen åtminstone 150:- / år, helt i onödan.

Bennie

I mitt fall så betalar jag inte en krona extra för att jag har autogiro och betalning månadsvis. Fast jag har ju ett annat försäkringsbolag.

Bengan i Piteå
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring på- & avställning

Jag ställer av och på minst varje vecka och det enda negativa är alla breven från försäkringsbolaget (försäkringsbrev påställning resp. avställning).
 
Toppen