• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Förebygga svarta mögelprickar

Lgjo

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
28158
Medlemskap
2023
När det är dags på våren att ta fram husbilen och rusta för sommarsäsongen har jag sett svarta små prickar, mögel?
Då tänker jag att min höststädning inför vinterförvaringen inte var OK. Jag har torkat alla ytor med rengöringsmedel, husbilen står i ett kallt ventilerat garage med glipa i fönstren och taklucka, samt en ”Torrboll”. Vad mer kan jag göra för att förebygga de svarta mögelprickarna?
Tacksam för tips
Susanne
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Du har tydligen bra ventilation, jättebra. Det kan ju vara så att du trots ventilerat garage har för hög relativ fuktighet. En kämpande liten torrboll gör ingen skillnad i praktiken. Däremot finns det de som säger att saltet i torrbollen kan förorsaka korrosion om man har otur...
Tyvärr har jag inget bra svar på din egentliga fråga, men det finns ett antal trådar som handlar om vinteruppställning som du kan söka efter.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Om du har en glipa ut och det blir ventilation mellan bil och garage och mellan garage och ute så tenderar torrbollen att torka hela Sverige. Om man har avfuktare så bör man nog stänga så att rf verkligen sjunker och avfuktaren inte får så mycket ny luft att torka. Om rf går över 75% cirka en tid så kan mögel växa till, och ute på vintern är det ofta så. En bil som står ute i skugga och inte används på vintern kan det mycket väl mögla i. Om man värmer lite, typ en 75 W glödlampa kanske, så sjunker rf något. Eller en riktig avfuktare som klarar att stå ganska kallt. Om solen verkligen värmer garaget något på dagen så bör det minska risken. Att hålla rent också men det kan mögla på rent trä om rf stiger. Fråga på om det blev obegripligt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Gammal tråd om fukt

 
Toppen