Har du någon annan förklaring, varför den tar ca 1dl mer per mil när man tankar i Sverige ?
Trots genomsnitts hastigheten är betydligt lägre ?
Jag tror det bland annat är vår asfalt som är grövre i sin struktur samt kanske vår topografi.
Vår husbil drog ca 1dl mindre i Europa förra sommaren, mot vad den drack här hemma i Sverige.
Innan vi tog färjan tillbaka, fyllde jag den full med tysk diesel och körde tills tanken mer eller mindre var tom (tankrymd 120 liter).
För att senare kunna jämföra med den svenska dieseln
Och snittförbrukningen för den tanken, i Sverige (bortsett från de kilometer vi körde från stationen i Tyskland, till terminalen) steg till samma nivå eller strax under den vi hade innan resan ner i Europa. Hastigheten var ungefär densamma (farthållare, 100km/h (GPS) där det gick/var tillåtet).
Ingen vetenskaplig undersökning - men antyder ändå att det inte är så stor skillnad mellan Tysk och Svensk diesel - i utförandet innan reduktionsplikten förändrades/minskades. Andra parametrar som troligen påverkar mer.
Vi körde därefter på svensk soppa, med ungefär samma förbrukning - dock något högre.