• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förboka plats

monkan61

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
34165
Medlemskap
2024
Ni som åkt genom Tyskland via Österrike till Italien behöver man förboka ställplats/camping? Vi åker i sep.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För mig som rookie:
Betyder detta att det då ofta finns plats för en kortare tid eller att de inte tar emot för bara en natt?
Oftast är det inget problem ,du kan stanna en natt eller längre,ställplatser finns gott om så platser är det sällan brist på.
Högsäsong och centrala platser är ofta välbesökt så där gäller att vara ute i tid.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag har åkt mycket genom Tyskland med husvagn och som tidigare sagts så är en stor majoritet av platserna på campingar för långliggare och då många år av döma på husvagnarnas utseende.....Men det brukar alltid finnas turistplatser och dessa kan vara på någon större äng eller liknande. Men då tyskarna inte är så hysteriska med avstånd och placering (drag utåt och liknande) brukar det lösa sig om man inte har jättestora ekipage. Fast de bästa platserna med utsikt och närhet till servicebyggnad har förstås långliggare!
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Vi har aldrig bokat men vi har åkt i många år vet på ungefär var det kan finnas plats.
Vi har acsi kort . Där kan man se när det är lågsäsong på campingarna söder ut. se länk CampingCard ACSI - Eurocampings.eu
vi åker nu i september till Croatien. Var i Croatien och Italien i maj och juni gott om platser i Croatien men det var nästan fullt i norra Italien runt Venedig där vi var. Då använde vi kortet.
Det är lite glesare i östra Tyskland med ställplatser. Det finns många appar med platser. Nu åker vi ner mot Split Det är ungefär samma antal mil ungerfär om man räknar från Rostock Flensburg eller Puttgarden till Trieste.
Vi bruka starta Måndag tisdag söder ut och Lördag eller Söndag norrut och kollar man trafiken på andra sidan var det rätt.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hej
Vi har aldrig bokat men vi har åkt i många år vet på ungefär var det kan finnas plats.
Vi har acsi kort . Där kan man se när det är lågsäsong på campingarna söder ut. se länk CampingCard ACSI - Eurocampings.eu
vi åker nu i september till Croatien. Var i Croatien och Italien i maj och juni gott om platser i Croatien men det var nästan fullt i norra Italien runt Venedig där vi var. Då använde vi kortet.
Det är lite glesare i östra Tyskland med ställplatser. Det finns många appar med platser. Nu åker vi ner mot Split Det är ungefär samma antal mil ungerfär om man räknar från Rostock Flensburg eller Puttgarden till Trieste.
Kan det verkligen stämma? Har alltid trott att det är betydligt kortare från Rostock än Puttgarden/Flensburg till Medelhavet. Dessutom tycker jag att den östliga motorvägen runt Berlin och Leipzig är mycket bättre att köra då den har mindre trafik och är slätare och finare.
 
Toppen