• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Förarstolen lite vriden

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Kanske inbillning från min sida, men jag tycker att jag sitter vriden något lite till vänster när förarstolen är i "körläge"?
Min fråga är om det finns något som helst sätt att justera detta?
Det är en Hobby Optima byggd på Ducato från 2018.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kanske finns lite spel i infästningarna mellan underrede, snurrplatta och stolsunderrede så om man släpper alla bultar och vrider stolen åt höger samtidigt som man drar åt allt igen så kanske det blir lite bättre.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kolla att det verkligen är stolsunderredet som är snett. Mät.
Jag har varit med om att bilstolarnas ryggstöd har kuggat över i inställningen på ena sidan vilket gör att det känns som om man sitter lätt vriden.
Isåfall kan det gå att få tillbaka genom att en person trycker ena hörnet på ryggstödet framåt å en annan vrider på inställningsratten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej när jag började läsa om husbilar skrevs det mycket om byte till Saab - stolar i fiat hytten!
förekommer det fortfarande.
Det är betydligt ovanligare idag, mig veterligen.
Jag har bytt till Saab 900 stolar i två terrängbilar jag haft. Att man gjorde det förr var att Saab var i princip världsledande på stolar och många andra hade fruktansvärt dåliga stolar.
Detta gäller -70 till -90-tals bilar. Idag är det inte lika stor skillnad. De flesta tillverkare har ok stolar och några mycket bra (tex Volvo).
Dessutom börjar det bli ont om 900 stolar på skroten :)
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Lyckades...
Att få det bättre!
Efter att lyckats lossa fästena längst ner mot golvet i bilen är jag nöjd!
Det fanns lite att ge åt höger då hålen för bultarna var ganska generösa.
Dock var det lite besvärligt att släppa på dom. De främre var vanliga 18mm sexkantsbult, men de bakre var Torx 55, och satt ganska besvärligt till...
Nöjd nu i alla fall! :)
Bilden visar utgångsläget när jag lossat främre bultarna.

IMG_3817.JPG
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Läste på ett tyskt wonhnmobil forum för några år sedan , där någon hade tagit kontakt med Fiat i Turin ock frågot om detta !
Svaret var att vridningen på förarstolen lite åt vänster hade med att det skulle synkronesera bättre med fotpedalerna .
På högerstyrda var det vridning åt höger .
Sitter o letar efter detta på olika forum .Hittar jag det så lägger jag in det här .
Leffe
 
Toppen