• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För många i husbilen utomlands

F

F.d. 54174

Guest
Hej. Är spekulant på en husbil som på många sätt passar oss men tyvärr är den reggad för bara två passagerare och vi kommer vara 4 som åker nu och då. Finns dock bälte (midjebälte på längsgående säte) för alla. Har pratat med besiktningsmän och det kommer inte gå att få den reggad för fler passagerare. Bilen är pb-reggad och tagen i bruk efter 1/7 2006. Alltså verkar det helt kört på den fronten.
Överväger att trots detta köpa bilen och ibland åka olagligt. Förstår att man kan ha moraliska aspekter på detta men så blir det nog. I Sverige blir konsekvenserna om man kontrolleras inte så stora, i värsta fall 1500 i böter om man har otur. Men hur är det i andra länder? Någon som har erfarenhet? Min hustru som är lite mer nervöst lagd tänker sig jätteböter och att "extrapassageraren" tvingas av på Autobahn mm. Är det sannolikt? Kollar polisen någonsin regbeviset? Alla i bilen sitter ju på bältad plats så de kanske inte bryr sig alls? Tacksam för svar.
 
F

F.d. 54174

Guest
För många i bilen utomlands

Hej. Är det någon som har erfarenhet av poliskontroller utomlands? Kollar de regbevis rutinmässigt? Bryr de sig om antalet passagerare i regbeviset? Överväger att köpa en pb-klassad bil från 2006 med fyra bälten men bara reggad för en passagerare. Alltså kommer alla sitta bältade men ändå två för många. I Sverige blir det "bara" böter som värsta konsekvens men hur är det utomlands (Schweiz, Tyskland, Frankrike, Norge mfl)? Min fru som är lite mer tveksam tänker sig att två pers skall tvingas ur bilen mitt på Autobahn eller liknande. Vad tror den samlade expertisen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: För många i bilen utomlands

Kan det vara så att det svenska godkännandet för 2 personer beror på att lastförmågan inte räcker till för ytterligare 2 personer och deras bagage?

Vet att i vissa länder kontrollerar man vikterna i samband med kontrollbesiktningen, och om lastförmågan då är otillräcklig (t.ex. p.g.a. eftermonterad utrustning) stryker man helt sonika det antal passagerarplatser som det inte finns möjlighet att lagligt utnyttja.

Pålle
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: För många i husbilen utomlands

Tycker ni ska avstå köpet. Det är inte sannolikt att ni blir utslängda ur bilen, men onödigt mycket pengar för att ta den risken.

Sök efter något annat

Begagnat i Tyskland
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Jag törs nog påstå att risken för upptäckt i princip är helt obefintlig.
För att en polis vid en rutinkontroll skall få för sig att plötsligt vilja jämföra antalet passagerare med vad som står i regbeviset skall man nog vara så många i bilen så att det verkligen sticker ut.

4 pers i en husbil där alla sitter på en egen bältad plats - knappast
 
F

F.d. 54174

Guest
Sv: För många i husbilen utomlands

Tack för inkomna svar. Försäkringsbiten är inget problem märkligt nog. Pratat med både Länsförsäkringar och trygg-hansa och trafikförsäkring gäller alla i bilen oavsett antal och om dessa åker olagligt enligt dem. Inte heller vikten blir ett problem, lastvikt på ca 500 kg så vi skall nog klara oss. Orsaken till att det inte går att regga fler är att längsgående säten i pb inte godkänns efter maj 2006 (?) enligt besiktningen.
Tar gärna emot fler synpunkter, helst sådana som roger67 kom med ;-).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: För många i husbilen utomlands

Passagerarnas vikt skall också räknas in i lastvikten. Har du inte gjort det så kan du vara på väg att göra en riktigt dålig affär. Skulle själv inte vilja åka i en sådan husbil. Är det barn du ska resa med så får man nog kalla det oansvarigt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ur säkerhetssynpunkt är knappast längsgående säten bra, jag skulle inte vilja sitta där vid en frontalkrock.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Jag har en husbil från 2002 som är reggad för en passagerare...däremot får jag av nån konstig dispens ta med hur många pax somhelst så länge jag inte överskrider maxvikten 3500 kg.....Det verkar konstigt men det är vad som gäller...Rätta mej om jag har fel....
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Utan moraliska aspekter så får du åka så många du vill i bilen så länge inte totalviktem överskrids.

Att bilen är registrerad för X antal passagerare hindrar inte att fler får åka med så länge alla bälten används som bilen är registrerad för,
- Så du lär inte få några böter i Sverige i alla fall, även om du har hela släkten med dej i bilen :)


Finns att läsa om i Trafikförordningens 4 kap. 10 §. (SFS 1998:1276)


Trafikförordning (1998:1276) Svensk författningssamling 1998:1998:1276 t.o.m. SFS 2017:610 - Riksdagen
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: För många i husbilen utomlands

För många år sen blev jag invinkad i en poliskontroll i Järpen med en äldre husbil med en person för mycket,fick böter och en person fick ta bussen till Östersund och tåg till Stockholm.
Så mitt råd köp inte den bilen:twitcy:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Utan moraliska aspekter så får du åka så många du vill i bilen så länge inte totalviktem överskrids.

Att bilen är registrerad för X antal passagerare hindrar inte att fler får åka med så länge alla bälten används som bilen är registrerad för,
- Så du lär inte få några böter i Sverige i alla fall, även om du har hela släkten med dej i bilen :)


Finns att läsa om i Trafikförordningens 4 kap. 10 §. (SFS 1998:1276)


Trafikförordning (1998:1276) Svensk författningssamling 1998:1998:1276 t.o.m. SFS 2017:610 - Riksdagen

När jag läser Trafikförordningen 4:6 så står det att man inte får ta fler passagerare än vad bilen är registrerad för.
 

På väg igen

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Markaryd
HBK-Nr
23419
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Hej!
Jag skulle avstå det köpet, utbudet av begagnat är så stort att du säkert hittar ett bättre alternativ.
Risken att bli upptäckt är nog inte så stor, men om det händer kan polisen mycket väl kräva att övertaligt antal personer måste lämna bilen innan fortsatt färd får göras, precis som vid eventuell överlast måste last plockas bort innan fortsatt färd får göras.
Men värst är om en olycka skulle ske, att sitta i längsgående säte är verkligen inte att rekommendera då skaderisken ökar dramatiskt, dessutom kommer försäkringsbolaget med största sannolikhet ej ersätta skador för mer än de 2 personer som bilen är godkänd för, även om de säger något annat vid förfrågan.
Be i så fall, att få det inskrivet i ditt försäkringsavtal. Får du inte det så kommer du att få problem vid en eventuell olycka.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Den där regeln om hur många som helst i bilen är borta sen många år.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: För många i husbilen utomlands

Information som det länkas till redan i inlägg # 16: Från den 1 juli 2006 får man ju, som bekant inte ha fler passagerare i en bil än vad som anges i registreringsbeviset.

Pålle
 
F

F.d. 54174

Guest
Sv: För många i husbilen utomlands

Tack för era synpunkter. Min fru fick bestämma så vi avstod. Hoppas den blir till glädje för någon annan. Tar för övrigt tacksamt emot tips om smidiga husbilar (helst plåtisar) för max 180'.
 
Toppen