• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För er som funderar över LiFepo4 batterier

Status
Stängd för vidare inlägg.

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Läste artikeln. Jag använder också samma typ av Winstonbatteri helt utan bms. Har fungerat bra sedan 2017.
Tycker dock man ska vara ännu mer försiktig med floatspänningen när bilen inte används. Den bör ligga på 13.0 - 13.2volt för att motsvara 50-60% laddning. Har nu skaffat en vanlig batteriladdare från Victron 12V/5A där man kan ställa spänningen via telefonapp för att sköta detta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det som gör en installation av ett Lithiumbatteri lite pyssligt ändå är kombinationen högt pris och faktumet att nästan alla fordon/båtar/användare är olika.
Man vill ju ha lite koll så t.ex. generatorn i den gamla harv man har inte kör sönder nya batteriet för 8.000:- på första 500 milen. I ett annat fordon kanske detta inte är ett problem alls och batteriet mår som en gud och håller i 10 år. Ja om nu solcellsregulatorn i den bilen inte råkar har en för hög float istället...
Jag tror inte det perfekta drop-in batteriet som passar alla finns ännu.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Mycket som skrivs om att byta ut syra batterier mot litium batter är ofta mycket invecklat.
Öppna Batterirevolution när bly byts mot litium – långtidstest och läs då klarnar mycket.

Artikeln är 6år gammal och bygger på erfarenheter från 7 år bakåt i tiden, således är informationen mellan 6-13år gammal.
Skulle tro att BMS:et bättre/smartare idag så att den inte släpper fram floatspänningen på ett redan fulladdat batteri!

Saxat idag: "Batterierna är utvecklade med den senaste och bästa tekniken inom BMS och litiumtekniken."

 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Även om det kan verka krångligt och förutsättningarna skiljer sig från bil till bil beroende på vilken utrustning som är installerad så är mitt råd att fråga supporten på det batterimärke man valt. T.ex Skanbatt och Sunlux har koll på de flesta uppsättningar av laddare, EBL, regulatorer osv som finns i bilarna. Om de inte vet så brukar de ta reda på vilken utrustning som behövs och vilka inställningar som skall göras. Så slutsatsen är att det inte behöver vara så svårt bara man orkar bemöda sig med att fråga.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Artikeln är 6år gammal och bygger på erfarenheter från 7 år bakåt i tiden, således är informationen mellan 6-13år gammal.
Skulle tro att BMS:et bättre/smartare idag så att den inte släpper fram floatspänningen på ett redan fulladdat batteri!

Saxat idag: "Batterierna är utvecklade med den senaste och bästa tekniken inom BMS och litiumtekniken."

Fast ändå är det alltid en kompromiss och en form av nödlösning att låta BMS avbryta laddningen löpande.
Lite som att förlita sig på bilbältet istället för att använda bromsarna när bilen bara skall stannas personskadefritt. Inte riktigt optimalt och inte vad bältet eller bilen egentligen är byggd för även om man kanske klarar sig utan personskador.

Tänk om man hade en riktigt kraftig DC/DC laddare inbyggd i BMSen istället. Då kan man skicka på vilken spänning som helst från bilens alla laddkällor och så har man en enda laddare in mot batteriet med riktig logik för att hantera laddningen riktigt snyggt.
Det vore verkligen Drop-in vänligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen