• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ej av stödlagret

Piddap

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Klippan
Hej!

har lite panik....
Upptäckte i helgen vid en liten weekendresa med Bettan att stödlagret till höger drivaxel var kasst...riktigt kass.
Fick hem bilen till en kompis som gillar att meka med bilar..
Hittade inget stödlager på nätet utan beställde en komplett drivaxel på nätet i söndags...idag kom den på posten.
Ska åka campa på midsommar och åker på torsdag fm.
Men nu är det problem ändå....
Vi får inte av ”Hållarna” till stödlagret...muttrarna är demonterade men hållarna sitter som berget...
Någon som vet nått knep?

Börjar bli inte om tid...

bör kanske nämna att det är en Peugot J5 89:a 2,5D

//Pidda
 
Lösning
Hejsan, jag är inte helt säker men Peugeot diesel.... Då har du väl stödlagerhållaren som är gjuten tillsammans med motorn och inte fastskruvad som lös del, vilket betyder, ha inte sönder den för då får du problem.
Om man bortser från det vanliga som rostlösningsolja, rätt mycket värme på "hållarna" och runt lagerhållaren m.m. så kan man ev. kapa av drivaxeln mellan hållaren och växellådan kanske några cm. från hållaren. Sedan kapar man av den även nära växellådan. Då får du bort axeln mellan hållaren och lådan.
Sedan kan det underlätta om man kan få en liten borrfördjupning i mitten av drivaxeln med kanske en vinkelborrmaskin... och sedan en avdragare med klorna runt hållaren och tryckskruven i mitten på axelstumpen och...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag är inte helt säker men Peugeot diesel.... Då har du väl stödlagerhållaren som är gjuten tillsammans med motorn och inte fastskruvad som lös del, vilket betyder, ha inte sönder den för då får du problem.
Om man bortser från det vanliga som rostlösningsolja, rätt mycket värme på "hållarna" och runt lagerhållaren m.m. så kan man ev. kapa av drivaxeln mellan hållaren och växellådan kanske några cm. från hållaren. Sedan kapar man av den även nära växellådan. Då får du bort axeln mellan hållaren och lådan.
Sedan kan det underlätta om man kan få en liten borrfördjupning i mitten av drivaxeln med kanske en vinkelborrmaskin... och sedan en avdragare med klorna runt hållaren och tryckskruven i mitten på axelstumpen och borrmarkeringen. Kan funka, men var försiktig både om du använder den metoden eller ännu mera försiktig om du behöver slå för att lossa lagret. Det brukar vara ett "vanligt" kullager med 2RS tätning bara, men det sitter en spännring som håller innerringen på lagret och måste kapas och monteras ny vid byte av lager, men då är ju chansen att kapa axeln för att få bort lagret ur hållaren inte aktuellt längre, men du har ju en ny drivaxel redan.
Detta pressar ju mer på lagret om även det sitter fast än på hållarna, men kanske kan hjälpa till i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om allt går åt h...... så finns det långa drivaxlar utan stödlager som troligen passar men då ligger ju midsommarens camping illa till :confused:.
 
Senast ändrad:
Lösning
F

Fd.16159

Guest
Ett sätt att få loss den kan vara att man med elsvets lägger en svetssträng på lagerbanan där kullagerna rullat. En-två cm bör räcka.

Tekniken med svetssträng används på större fartygsmotorer där utbytbara ventilsäte i topplock ska demonteras. Ett par centimeter svets och ventilsätet ligger löst.
 

Piddap

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Klippan
Drivaxeln var bara att dra ut...lagret var helt slut...men Yttre Lagerbanan sitter kvar...
vi värmer och sprayar om vart annat...en hållare är loss men den sista....bahhh!!!
Ett sätt att få loss den kan vara att man med elsvets lägger en svetssträng på lagerbanan där kullagerna rullat. En-två cm bör räcka.

Tekniken med svetssträng används på större fartygsmotorer där utbytbara ventilsäte i topplock ska demonteras. Ett par centimeter svets och ventilsätet ligger löst.
Bra idé!
Vi lyckades lösa det ändå
Nya drivaxeln är nu monterad och provkörd
I morgon fm drar vi iväg till campingen, midsommarn är räddad.
Tack för tips och trix alla
 
Toppen