• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Cirke K vid svampen har sin vatten och luftstation en bit från själva macken så det är lätt att komma åt. Om jag inte minns fel behövs en 1/2 tum gardenakoppling att skruva på kranen. Som någon skrev, passa på att tanka där så är det nog inga problem att fylla vatten.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det hade kunnat ordnats så man hade kunnat fylla husvagnar och husbilar i dessa kiosker om man hade velat detta. Detta var helt nytt för mig med dessa kiosker. För en sådär 20 år sedan så körde jag och monterade radiolänk utrustning i master och vattentorn. Då körde man till ett kommunhus och fick en nyckel och man skötte sig själv i vattentornet, men nyckeln passade inte till luckan till vattentanken. Nu för tiden så är där staket runt om och byggnaden är larmad. Men nu är till och med tiden förbi med stångrör/brandpost då alla dessa brunnar/lock skall låsas då man inte skall komma åt vattnet den vägen. Man lär sig något hela tiden.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Universalnyckel till vattenutkastare

Jag TROR att alla vågstationer trafikverket har är utrustade med vattenutkastare, det är egentligen bara baserat på att Norrköping har det så, då jag såg en långtradarchaffis hämta vatten i en dunk."Med egen nyckel"
Fordonsvågar



Sen vet jag en sk, vattenkiosk i Nyköping där man kan få vatten dygnet runt genom att trycka på en knapp.
Google Maps

Eftersom TS bor i Örebro så tror jag det är ett återkommande önskemål om att kunna tanka vatten, bäst kanske är att du diskuterar med närmaste bensinstationsplatschef, att om att du alltid tankar där innan avresa så vill du fylla vattentanken. Eller att du betalar 5kr varje gång så har dom gjort ungefär 100% i vinst, mot vad dom har betalat för vattnet.
 
F

F.d. 54395

Guest
Åker in på vilken tapp som helst och fyller tanken, handlar sällan nåt men aldrig någon som sagt nåt.. Lite service får man väl ha eller?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Åker in på vilken tapp som helst och fyller tanken, handlar sällan nåt men aldrig någon som sagt nåt.. Lite service får man väl ha eller?

Men det hör väl ändå till god ton att fråga först? Att bara självsvådligt ta för sig retar säkert många med restriktioner som följd. Det gör ju inte oss med husbil populärare precis.
 
F

F.d. 54395

Guest
Fråga först ...har aldrig hört att detta är något problem ...men tydligen så har vissa av oss på tråden blivit nekade vatten..dåligt enligt mitt tycke ,först tankar man för 2000 kr ..sen frågar man om vatten och får nej...ja då hade det tagit hus i....kan jag säga ...förstår att när det råder vattenbrist ,självklart låter man bli att ta vatten,sunt förnuft ..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, där kan jag hålla med dig, har man köpt något på tappen så är det väldigt sniket att dom nekar att man tankar vatten, om dom har & det är lättåtkomligt. Min kommentar gällde ju vad du skrev. "Åker in på vilken tapp som helst och fyller tanken, handlar sällan nåt men aldrig någon som sagt nåt.. Lite service får man väl ha eller?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Många kommuner har byggt små kurar där de reglerar trycket på distributionsnätet. Där finns i regel en utvändig frostsäker kran, märkt Dricksvatten. Det är en bra service att hänvisa till vid avbrott eller andra behov.

Ofta ser jag folk där som fyller dunkar till sommarstugor etc. Att fylla en skvätt där till husbilen fungerar perfekt. Vanligen lätt att komma till, anslut slangen, håll in knappen, klart.

Vi har med en Gardena Spännkoppling (Artikelnr : 2908-20) som passar perfekt. Har aldrig haft en tanke på att någon skulle störas av vår påfyllning.
 
Toppen