• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Färskvatten fryser

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Vi har varit ut några gånger med plåtisen under vintern
när temp sjunker ner mot -6-7° så fryser färskvattnet i tanken
Ja vi använder nästan bara element som står på golvet (vi står på ställplatser med el)
Troligen blir det bättre om vi kört på gas hela tiden för det går en liten liten värmeslang bak till vattentanken.
Har funderat lägga ner värmekabel inuti vattentanken på botten skulle 4 meter räcka 10 watt metern?

Mvh Hasse o Annika
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Bra beslut,
att inte använda originalvärmen vid minusgrader och vattensystemet igång kan bli väldigt dyrt,
har inte er frostvakt öppnat för att rädda pannan mot frostsprängning?, den brukar lösa ut runt +4-5 grader.
Nej har även haft pannan igång som startat när inte elfläkten inte räcker till samt till varmvatten. Men annars så stämmer det frostvakten öppnar vid ca +5 grader. Gråvatten har klarat sig finns värmare inbyggd i den. Men som sagt nu blir det gasol när vi är ute å åker längdskidor. Blir nog inte mer 4-5 helger till sen är det vår
Mvh20210125_130442~2.jpg
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Så här gjorde jag. Det blev helt enkelt för kallt bak i våran plåtis där färskvattnet var placerad. Hade en digital termometer hägnade där när det gick ner till ca -5-6° ute så gick det under nolla där färskvattnet är placerad
Jag drog då en värmeslang från Trumapannan med Ø32 bak till utrymmet där vattnet var placerat. Sedan dess har det fungerat perfekt. Lägst tempen ute har hittills varit -12° utan något problem med vattnet. Mvh
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi kör med lös vattendunk på vintern i plåtisen. Tycker det är enklare än att dränera hela vattensystemet inkl blandare och pump mm efter helgturen.

Kör man bara med en lös värmefläkt så är väl risken högre att det blir ispropp i någon av de tunna vattenslangarna mot insidan karossen bakom golvskåpen än att den stora tanken fryser?
 
Toppen