• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i Husbilen ?

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Färdskrivare

Hej det har varit lite diskussion om färdskrivare på pb2 och bilar över 3,5 ton
jag har ringt till transportstyrelsen och svaren svajar jag frågade bilprovningen men dom visste inte.
Vi kan väl se om frågan kan lösas på detta forum:music-icon:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare

Var har detta diskuterats? Innan det dras igång en debatt så skulle det vara intressant att få höra bakgrunden. Utav vilken orsak skall man ha färdskrivare på en husbil som faktiskt är en personbil enl. svensk förordning?

Bennie
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Har faktiskt råkat ut för detta vid en poliskontroll och då var det en 3,5 tons husbil med tungt släp och det räknades som en tung fordonskombination och ska ha färdskrivare om ekipaget framförs i tjänsten ett visst antal mil utanför verksamhetområdet. Var det 7 mil ? minns inte. Så håll tungan rätt i munnen om ni kör i tjänsten med ett tungt fordon eller fordonkombination
:yes:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

I en husbil som används för privat bruk (icke kommersiell transport) behöver man inte ha färdskrivare eller tillämpa EU-reglerna om kör och vilotider under förutsättning att bilens totalvikt, inkl ev. släpvagn är högst 7,5 ton. Är totalvikten högre gäller krav på att använda färdskrivare och följa kör och vilotidsreglerna fullt ut trots att man använder husbilen privat. Färdskrivare gäller även för viktsegmentet 3,5-7,5 ton om husbilen används kommersiellt. Veteranfordon 30år eller äldre är undantagna om de inte används kommersiellt.
Detta enl. Transportstyrelsen.

Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare

Det här är vad som gäller kravet på färdskrivare & inget annat. Som jag tolkar Transportstyrelsen hemsida (se länkar nedan) så gäller kravet endast fordon inom transportsektorn & således inte privata fordon & absolut inte husbilar. Rätta mig gärna om jag misstolkat detta.

Färdskrivare och färdskrivarkort
Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare, enligt Rådets förordning (EEG) nr 3821/85.
I färdskrivaren registreras bland annat förarnas kör- och vilotider. Med hjälp av uppgifterna som registrerats i färdskrivaren kan förare, företag och kontrollmyndigheter kontrollera att reglerna följts.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/Fardskrivare/

Kör- och vilotider
EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och kan uppfattas som mycket komplicerat. För att underlätta för alla som berörs av reglerna har Transportstyrelsen i samarbete med Biltrafikens Arbetsgivarförbund, Sveriges Åkeriföretag, Sveriges Bussföretag tagit fram en promemoria -*Rörande kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransport.

https://www.transportstyrelsen.se/s...--och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

Det jag skrivit Bennie är det som gäller, detta enligt Utredare Bo Göingberg på Transportstyrelsen. Han skriver också att: Vad som hände 1 maj 2006 var att husbilar kunde börja registreras som personbil (klass 2) och på den tiden trodde man inte att personbilar behövde färdskrivare. Nu har det visat sig, bl.a. genom rättsfall som prövats i EU-domstolen att kör- och vilotids/färdskrivarreglerna omfattar även personbilar klass 2 som används privat om totalvikten överstiger 7,5 ton.

Åke
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare

Det jag skrivit Bennie är det som gäller, detta enligt Utredare Bo Göingberg på Transportstyrelsen. Han skriver också att: Vad som hände 1 maj 2006 var att husbilar kunde börja registreras som personbil (klass 2) och på den tiden trodde man inte att personbilar behövde färdskrivare. Nu har det visat sig, bl.a. genom rättsfall som prövats i EU-domstolen att kör- och vilotids/färdskrivarreglerna omfattar även personbilar klass 2 som används privat om totalvikten överstiger 7,5 ton.

Åke

Du har fel Åke.
Min totalvikt är 9500 kg och efter flera kontakter med ansvariga på t.styrelsen går det ej hävda din uppfattning. Efter alla påståenden här på forumet är det helt klart, jag behöver ingen färdskrivare. Tycker nog det borde vara sluttjatat om detta på forumet...Kjell
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Ja det knepiga är att om du gör en tjänsteresa är det att räkna som kommersiell verksamhet även om husbilen är privatägd enligt dom poliser som stoppade mig, blev mycket förvånad hade aldrig tänkt tanken att en privatägd husbil ska ha färdskrivare för att man åker på ett jobb med ett ekipage med en totalvikt över 3,5 ton.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

Ja du Kjell det är svårt att framföra något som är korrekt på detta forum, den som svarar för Transportstyrelsen offentligt i olika frågor är Utredare Bo Göingberg och han svarar så här på en liknande frågeställning.
Hej!
Låter som hörsägen eller kommunikationsmiss. Om du eller någon medlem i din husbilsklubb får en tveksam eller felaktig upplysning från Transportstyrelsen är det viktigt att ta reda på vem man har talat med så vi kan sätta in rätt åtgärder för att det inte skall behöva upprepas. I så fall är jag tacksam att få ta del av det. Kundtjänsten har ett par hundra medarbetare och ibland dyker det upp någon överambitiös nybörjare som ger sig in på att svara på sådant denne varken har kompetens för eller får svara på, och ju snabbare vi får information om sånt desto bättre.
BG.

Vad jag funderar över är om det finns någon deadline för detta krav eftersom det har dykt upp så plötsligt?
Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare

Innan Bo Göingberg uttalar sig så skulle det inte vara fel om han läser sitt eget verks hemsida. Hur han kan göra ett sådant uttalande är en gåta. Det står klart & tydligt på hemsidan vad som gäller & så länge detta går att läsa där så är det detta man har att rätta sig efter. Detta gäller alla bilförare i Sverige Bo Göingberg inbegripet. Jag lade in 2 länkar i mitt inlägg. Läs dessa & begrunda. Dom är skrivna på ganska enkel svenska & lättförstådda.

Bennie
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Färdskrivare

Fordon som är undantagna färdskrivare står upptagna i lagtexten, allt enl en lärare vi hade på en vidareutbildning. Han gick in och visade oss vilka som är undantagna och där stod inget om husbil. Så enl honom så gäller kör och vilotidsregler för fordon över 7,5 ton, privat eller ej.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

Innan Bo Göingberg uttalar sig så skulle det inte vara fel om han läser sitt eget verks hemsida. Hur han kan göra ett sådant uttalande är en gåta. Det står klart & tydligt på hemsidan vad som gäller & så länge detta går att läsa där så är det detta man har att rätta sig efter. Detta gäller alla bilförare i Sverige Bo Göingberg inbegripet. Jag lade in 2 länkar i mitt inlägg. Läs dessa & begrunda. Dom är skrivna på ganska enkel svenska & lättförstådda.

Bennie

Tycker du skall kliva ner från dina höga hästar och ta reda på ordentligt vad som gäller. Vad menar du med att skriva : "Läs dessa och begrunda. Dom är skrivna på ganska enkel svenska & lättförstådda"?? Är det en förolämpning?
Åke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Om det vore ett krav skulle väl leveantören av den nya bilen ha utrustat den med färdskrivare. Att montera är ett kanska svårt arbete. Talade med Mercedes att ta bort min var även det avancerat och vissa kablar var t.om sigillade.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare

Tycker du skall kliva ner från dina höga hästar och ta reda på ordentligt vad som gäller. Vad menar du med att skriva : "Läs dessa och begrunda. Dom är skrivna på ganska enkel svenska & lättförstådda"?? Är det en förolämpning?
Åke

Nej definitivt inte. Om du uppfattar det så så ber jag om ursäkt. Men om man läser länkarna så står det ju klart & tydligt vad som gäller. Så länge det står såhär på Transportstyrelsens hemsida så har det ju ingen betydelse vad Bo Göingberg säger. Det är fortfarande det skrivna ordet som gäller. Om du kan få fram någon annan text från Transportstyrelsen som styrker ditt påstående så viker jag mig direkt.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

OK Bennie vi glömmer det där!

Om du tittar på den översta länken i ditt inlägg, Bennie och bläddrar ner till Gemensamma undantag inom EU och bläddrar vidare ner till h/ och där står det:

Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för ickekommersiell transport av gods.

Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare

Det står ju så här:

Undantag från regelverken
Det finns två undantagsbestämmelser som tillämpas, dels gemensamma undantag inom EU och dels nationella undantag för Sverige.

Gemensamma undantag inom EU
Enligt artikel 3 i Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 skall denna förordning inte tillämpas på vägtransporter med:
i) Kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.

Hur skall man i så fall tolka detta?

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill "spela Allan" eller tillrättavisa någon utan bara få frågan utredd eftersom detta kan vara ett orosmoment för en del av oss i klubben.

Bennie
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare

Som ny i hb är det kul att följa vissa trådar. Ibland är tonen rå, men jag hoppas att den är hjärtlig och välmenande. Själv har jag kört buss och lastbil i Europa sedan 70-talet, tog mitt yrkesförarbevis 2009 och har en nära vän som kör en 12 tons husbil av märket Concord. Vi har inte i något sammanhang behövt tänka färdskrivare när vi åker privat, med husbil. Om jag är i tjänst med husbilen, spelar ingen roll så länge jag inte kör varor, tjänster eller mänskor. Om annat gäller behöver inte bekymra oss, husbilar är husbilar i hela EU-området och har aldrig krav på att ha färdskrivare. Färdskrivare är helt kopplat till kommersiell trafik eller personbefordran över 9 personer.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

Det står ju så här:

Undantag från regelverken
Det finns två undantagsbestämmelser som tillämpas, dels gemensamma undantag inom EU och dels nationella undantag för Sverige.
Gemensamma undantag inom EU
Enligt artikel 3 i Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 skall denna förordning inte tillämpas på vägtransporter med:
i) Kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
Hur skall man i så fall tolka detta?
Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill "spela Allan" eller tillrättavisa någon utan bara få frågan utredd eftersom detta kan vara ett orosmoment för en del av oss i klubben.

Bennie
Tycker du skall sluta skapa missförstånd om vad som gäller. Det som står i inlägg 5 är det som gäller, där står även svaret på din understrukna fråga: veteranfordon 30år eller äldre som icke används kommersiellt omfattas inte av färdskrivarkravet.
Åke
 
Toppen