• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare husbil över 7,5ton

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som vet hur det gått med denna motion,har den fastnat i byråkratin.



Kommittémotion SD343
Motion till riksdagen 2020/21:2213
av Thomas Morell m.fl. (SD)
Nationellt undantag för husbilar över 7,5 ton
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att undanta personbil klass 2 från krav på färdskrivare oavsett fordonets totalvikt och tillkännager detta för regeringen.
Motivering
Tunga fordon som används för transport av personer eller gods omfattas av krav på färdskrivare. Det är främst tre förordningar som reglerar detta och de är EEG 165/2004, EG 561/2006 samt SFS 2004:865.
Generellt kan man säga att lastbilar, med eller utan släp och med en totalvikt över 3,5, omfattas av kravet på färdskrivare, liksom bussar med fler än 9 personer, inbegripet föraren. Till detta kommer en rad undantag som befriar fordon och förare från kravet att använda färdskrivare. Personbil omfattas dock inte av detta undantag om fordonet har en totalvikt överstigande 7,5 ton. Det spelar ingen roll om fordonet är ett så kallat campingfordon, krav på färdskrivare finns ändå enligt Transportstyrelsen, även om ingen gods- eller persontransport utförs.
Läser man förarbetena till EG561/2006 ser man att utgångspunkten är att skapa rimliga förhållanden för förare som utför gods- eller persontransporter på väg, och det finns även ett perspektiv på en sund konkurrens inom transportområdet.
Lagstiftaren har som mål att skapa rimliga förhållanden för förare och företag inom transportområdet, och det är en helt rimlig och nödvändig ståndpunkt. Det är då några delar som skall vara uppfyllda för att lagstiftningen skall gälla fullt ut och det är trans- port av gods eller personbefordran. Dessutom skall det finnas en kommersiell del i verksamheten, se exempelvis mål C317/12.

När det gäller kraven på färdskrivare i en PB II över 7,5 ton är det en övertolkning av regelverken från Transportstyrelsens sida, och det framgår med tydlighet när man läser samtliga förordningstexter.
Körs en PB II med en total vikt på 7 ton är den befriad från krav på färdskrivare men körs en PB II med totalvikt på 8 ton inträder krav på färdskrivare. Övertolkningen blir tydlig om det i övrigt är samma fordon men de registreras med olika totalvikter. En PB II med en totalvikt på 16 ton är befriad från kraven på färdskrivare om fordonet är 30 år eller äldre. Ett i övrigt likadant fordon men med en ålder på enbart 25 år blir däremot färdskrivarpliktigt.
Gemensamt för samtliga dessa fordon är att de blir färdskrivarpliktiga oavsett vikt eller ålder om de brukas i syfte att transportera gods eller personer i en kommersiell verksamhet. Den gemensamma nämnaren är således en gods- eller persontransport där det finns en kommersiell del, direkt eller indirekt, i transporten, se mål C317/12.
Utifrån Transportstyrelsens eget dokument Vägledning vid tillämpning av kör- och vilotider slås kan konstateras att kontrollen i huvudsak omfattar kommersiell verk- samhet inom person- eller godsbefordran. Kraven att använda färdskrivare gäller oavsett om ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik eller inte är kopplat till verksamheten. Grunden är att ”transportföretaget” skall använda färdskrivare och säkerställa kopiering av färdskrivare och förarkort.
Hela kontrollförfarandet bygger på kommersiell verksamhet där någon utför ett transportuppdrag. En husbil nyttjas ytterst sällan till gods- eller persontransporter och skulle så vara fallet omfattas fordonet och föraren av regelverket fullt ut.
Ett fritidsfordon är per definition ett fritidsfordon och grundtanken med en reglerad arbetstid för förare och sund konkurrens bland företag är inte aktuellt för den här fordonstypen, inte ens när totalvikten överstiger 7,5 ton.
Att kräva färdskrivare på ett fritidsfordon kan tyckas harmlöst givet de kostnader detta medför för fordonsägaren. Det är dyrt att montera utrustningen, och det kräver periodiska kontroller. Dessutom skall föraren inneha ett förarkort, och både färdskrivare och förarkort skall kopieras inom givna intervaller, i annat fall riskerar ägaren till fordonet omfattande sanktionsavgifter.
Att kräva färdskrivare i ett fordon som inte utför gods- eller persontransporter är en övertolkning av regelverket och skapar onödiga kostnader för de som använder fordonet som just ett fritidsfordon.
I förarbetena till EG 561/2006 moment 12 står följande att läsa: Förteckningen över undantag bör uppdateras så att den återspeglar utvecklingen inom vägtransportsektorn under de senaste nitton åren. Sedan maj 2006 kan PB II registreras som husbilar och dessa fordon kan ha en totalvikt över 7,5 ton trots att de inte utför gods- eller person- transporter. Det är rimligt att en revidering av undantagen genomförs eftersom det tillkommit en fordonskategori som trots storlek och vikt är att betrakta som ett utpräglat fritidsfordon. Personbil klass II skall undantas krav på färdskrivare oavsett totalvikt, givet att fordonet inte nyttjas för kommersiell verksamhet.
Thomas Morell (SD)
Jimmy Ståhl (SD) Patrik Jönsson (SD)
2

Monika Lövgren (SD)
3
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag lyckades hitta beslutet efter visst letande,tack.
Färdskrivare gäller alltså,hur löser ni det med 7,5ton+

6D6B6DC0-8EC1-416B-9262-FD2F90A16664.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur man löser det? Tja, antingen har man färdskrivare eller så kör man olagligt. Alternativt har man fordon 30 år eller äldre som är undantagna.
Det hade jag räknat ut också, men levereras tung husbil med färdskrivare, eller skall detta eftermonteras, antar att detta är svenskt fenomen inget annat land i EU kräver det?
I Sverige skall du förhålla dig till yrkestrafikens vilotider mm.,tror inte att polisen lägger ned någon tid på kontroller av 7.5T+ vad gäller detta.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Godkänns husbilar över 7,5 ton hos bilprovningen?
Om det skall vara färdskrivare och den blir godkänd ändå, hur kan det ske?
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Bilprovningen bryr sig inte om färdskrivare, de skall besiktigas vartannat år av godkänd firma.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det hade jag räknat ut också, men levereras tung husbil med färdskrivare, eller skall detta eftermonteras, antar att detta är svenskt fenomen inget annat land i EU kräver det?
I Sverige skall du förhålla dig till yrkestrafikens vilotider mm.,tror inte att polisen lägger ned någon tid på kontroller av 7.5T+ vad gäller detta.
Bestämmelserna om kör- och vilotider samt färdskrivare finns som EU-lag och gäller i hela EU. Sedan kan man undra hur noga de är i resten av EU med att kontroller att de efterföljs. Beträffande svenska polisen tror jag inte de är många som ens känner till dessa krav på husbilar över 7,5 ton.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Bestämmelserna om kör- och vilotider samt färdskrivare finns som EU-lag och gäller i hela EU. Sedan kan man undra hur noga de är i resten av EU med att kontroller att de efterföljs. Beträffande svenska polisen tror jag inte de är många som ens känner till dessa krav på husbilar över 7,5 ton.
Blev stoppade av polisen för 2 veckor sedan, han undrade om fordonet hade blivit rätt registrerat då det stod som PB, jag informerade honom att nästan alla husbilar är klassade som PB 2.

Skälet till att jag blev stoppat lämnar vi därhän, men det blev en dyr helg :-(
 

Patrik No

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
35710
Medlemskap
2025
Är färdskrivaren obesiktigad så kostar det 4000kr. Vet att de blivit hårdare på kolla detta då det är vanligt att ekipage med totalvikt över 7,5 ton saknar färdskrivare, gäller även om bil och släp är över 7,5 ton. Många har nog struntat i det men först vad lättförtjänta pengar det är för dem, bara att titta i dörrsidan o sedan skriva böter på 4000kr.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag menar, med stöd av:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förordningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3820/85
Att färdskrivare inte behövs för husbilar som är personbilsregistrerade.


I inledningen kan man läsa om när föreskrifterna för körtid/vilotid gäller.
1672565584006.png

Om vi tittar på 1a, personbilsregistrerad bil är inte avsedd för godstransport.
Föreskriften gäller alltså inte husbil PB2.

Om vi tittar på 1b, Husbil PB2 är inte konstruerade eller permanent inrättade för transport av mer än nio personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.

Ovanstående innebär att PB2 reggade husbilar inte omfattas av reglerna om färdskrivare och vilo/körtider.

Om man har en lastbilsregistrerad husbil, då gäller 1a ovan = körtidsreglerna gäller.
Det är nog så att många inte vet att husbilar oavsett vikt är PB2 registrerade. Vet man inte det, då säger man att färdskrivare gäller.

Min uppfattning som läskunnig och med bra läsförståelse.
(jag har färdskrivare och förarkort, jag är inte den som drar detta i domstol för prövning.)
 

Bilagor

  • 1672564867211.png
    1672564867211.png
    33,6 KB · Visningar: 29

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag undrar vilket lagstöd de som hävdar att PB2 skall ha färdskrivare bygger sin uppfattning på.
Det jag visar ovan är ju inte "hittepå" eller en killgissning, bara att läsa innantill i förordningen.
 

Patrik No

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
35710
Medlemskap
2025
Jag menar, med stöd av:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förordningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3820/85
Att färdskrivare inte behövs för husbilar som är personbilsregistrerade.


I inledningen kan man läsa om när föreskrifterna för körtid/vilotid gäller.
Visa bilaga 226297

Om vi tittar på 1a, personbilsregistrerad bil är inte avsedd för godstransport.
Föreskriften gäller alltså inte husbil PB2.

Om vi tittar på 1b, Husbil PB2 är inte konstruerade eller permanent inrättade för transport av mer än nio personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.

Ovanstående innebär att PB2 reggade husbilar inte omfattas av reglerna om färdskrivare och vilo/körtider.

Om man har en lastbilsregistrerad husbil, då gäller 1a ovan = körtidsreglerna gäller.
Det är nog så att många inte vet att husbilar oavsett vikt är PB2 registrerade. Vet man inte det, då säger man att färdskrivare gäller.

Min uppfattning som läskunnig och med bra läsförståelse.
(jag har färdskrivare och förarkort, jag är inte den som drar detta i domstol för prövning.)
Jo men den hamnar tydligen på fordon & fordonskombinationer över 7,5 ton det gäller fordon utan hänsyn av fordonsklass. Dock skall det vara förenklat då man inte måste kopiera ut det som ett åkeri måste göra. Sedan så har jag funderingar på hur man ska tolka att man inte får ha veckovila i bilen, hela idén är ju att det är vila hela tiden. Hur som så för mig är det inga problem men det kan vara det för en som kör yrkestrafik.

Jag har även varit i kontakt med transportstyrelsen och där pratat med en specialist på området och fått bekräftat att pb2 innefattas om de väger över 7,5 ton. Jag ska ringa dem igen och be dem skicka dokumenten så lägger jag upp dem i tråden.
 

Patrik No

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
35710
Medlemskap
2025
Jag undrar vilket lagstöd de som hävdar att PB2 skall ha färdskrivare bygger sin uppfattning på.
Det jag visar ovan är ju inte "hittepå" eller en killgissning, bara att läsa innantill i förordningen.
Eg 561/2006 skulle det kunna vara ,hur som är det luddigt och det vore bra om man visste exakt som du säger.
 
Toppen