• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag om metod att kolla batteristatus?

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Min två bodelsbatterier har suttit i sen bilen var ny d.v.s. 2013.
Båda är agm, Banner resp. Biltema.
Har inte märk att dom skulle börja bli kass, vi är oftast bara en natt på varje ställe så dom blir ju laddade under körning.
Men jag skulle vilja kolla statusen på batterierna, byter hellre i förtid än står utan ström.

Skulle man kunna göra så här:
  • Stänga av laddningen och huvudbrytare och sen mäta volten efter några timmar.
    Sen kolla volten igen efter några dygn, då borde väl volten var samma om batterierna är friska.
  • I nästa steg belasta batterierna några timmar med ett känt energiuttag och sen stämma av med volttalet efter belastningen.
Jag tänkte inte kolla varje batteri för sig, det får blir byte av båda om utvärderingen inte faller väl ut.
Eller finns det någon annan metod eller kanske instrument som kan visa statusen på batterierna?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
20200110_192003.jpg Kanske detta är lösningen
AF1QipN6OO_clo53dUqUXgPDC1sgvoUo_TBtwzsCyP-6
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Visa bilaga 184834 Kanske detta är lösningen
AF1QipN6OO_clo53dUqUXgPDC1sgvoUo_TBtwzsCyP-6
Många batteritillverkare har sin urladdningskurva dokumenterad på sin hemsida. Använder man då den utrustning du visar ihop med en voltmeter och klocka så kan man plotta sin egen urladdningkurva och jämföra med batteritillverkarens. Jag brukar göra så men använder ett instrument som själv ritar kurvan. Genom den här kollen så vet jag tidigt när batteriet (jag har ett förbrukningsbatteri) börjar att ge sig.
Givetvis kan man använda samma metod för att plotta uppladdningskurvan om man är osäker på om laddaren är rätt inställd eller ger rätt kurva för den batterityp som man har.
Hälsningar
Peter
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Har köpt Biltemas batteritestare som nämnts i den här tråden. Har tappat förtroendet för den när man kan få så olika resultat. Har en annan från Jula som mäter under belastning. På samma startbatteri säger Biltemas 30 procent byt och Julas att det är helt ok. Mycket konstigt, tror hellre på Julas testare då spänningen var 12,7volt och bilen startade utan problem efter vinterförvaringen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Denna film beskriver de hur man kan göra för att lasttesta batteriet. I och med att det är bodelsbatteri får man hitta på något annat för att mäta.


Jag köpte en mätare på Kjell.com som hade min-max funktionen, men har inte testat den än.
Jag har också Banner AGM och mitt problem är att laddaren ofta ger för hög spänning. Banner AGM tål max 14.7 V. Får de mer kan de ta slut i förtid...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Såg igår en man ladda sina batterier med ett mycket känt fabrikat av laddare Cetek Fluke mätaren visade över 15 v.
Har haft en BMV 700 det var en bil med en tvåcylindrig boxermotor.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också biltemas battertestare, när jag testade den på mina gamla biltema agm, och ställde in de rätta värderna så fick batterierna godkänt, kanske p.g.a den höga vilospänningen. Men när jag körde testen med lite högre belastning, så blev resultatet byt batteri, så jag tycker att den battertestaren är helt ok, ifall man kör lite olika tester med den.
 
Toppen