• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få husbilar i vinter

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Under de senaste vintrarna har antalet husbilar ökat på vägarna och förra vintern såg man husbilar ganska regelbundet. Denna vinter har jag vid daglig körning bara sett ett fåtal, en minskning på runt 80%.
Kan det här vara en slump att man bara missat dem men det verkar konstigt då det är till stor del samma vägar vid samma tidpunkter. Eller kan det vara bränsleskatterna som nu börjar slå igenom och fler som avstår vinterkörningen till förmån för andra årstider? Jag kan tänka mig att ett flertal pensionärer inte längre har råd att köra året om.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Under de senaste vintrarna har antalet husbilar ökat på vägarna och förra vintern såg man husbilar ganska regelbundet. Denna vinter har jag vid daglig körning bara sett ett fåtal, en minskning på runt 80%.
Kan det här vara en slump att man bara missat dem men det verkar konstigt då det är till stor del samma vägar vid samma tidpunkter. Eller kan det vara bränsleskatterna som nu börjar slå igenom och fler som avstår vinterkörningen till förmån för andra årstider? Jag kan tänka mig att ett flertal pensionärer inte längre har råd att köra året om.
Tvärtom ovanligt många husbilar ute förra veckan, jag körde 70 mil i mellansverige.
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Tvärtom ovanligt många husbilar ute förra veckan, jag körde 70 mil i mellansverige.
Samma här!
Vi har varit ute en del och blev förvånade att det är så pass många husbilar på vägarna.
Nu är det i och för sig första säsongen för oss på många år, så vi har inget att jämföra med.
Innan vi skaffade husbil har man inte uppmärksammat / tänkt på saken på samma sätt...:)
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Vi har också konstaterat att många husbilar är ute på vägarna. Men så har det ju inte varit någon vinter än på västkusten.
 
R

RobbeS

Guest
Här uppe tycker jag mig också se mer husbilar denna vinter. Förut såg man aldrig en husbil på vägarna mellan november och mars men jag har i vinter mött husbilar var och varannan dag. Kan bero på att vi har rena sommarvärmen här uppe med temperaturer på runt omkring nollan. Till och med snön är snart borta.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Snön och kylan kommer i vanlig ordning även om det under senare tiotals åren varit lite sig och så. Det blev till slut en anledning att söka sig mer söderut. Blev less att behöva skotta mig in från gatan in till gården med 1m hyvelsnö och is. Nu går jag i princip torrskodd året runt.

Låt dig inte luras av en sen vinter - den kommer och blir lika jävlig som tidigare vintrar.
 
R

RobbeS

Guest
Snön och kylan kommer i vanlig ordning även om det under senare tiotals åren varit lite sig och så. Det blev till slut en anledning att söka sig mer söderut. Blev less att behöva skotta mig in från gatan in till gården med 1m hyvelsnö och is. Nu går jag i princip torrskodd året runt.

Låt dig inte luras av en sen vinter - den kommer och blir lika jävlig som tidigare vintrar.

Jo, den brukar ju dyka upp. Men efter ett några år med snömängder av det extrema slaget känns det ändå ganska bra att det nu är 8 jan och snöräven bara tagits fram en gång. Förra vintern var jag tvungen skotta taket tre gånger och gården mest varje dag. Men som gamlingarna säger, "det som inte faller som snö under vintern kommer som regn på sommaren".
Vi kommer att göra som dig när betald långledighet infaller och söka oss söderut. Får se hur långt söderut vi hamnar :)
 
Toppen