• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra sensor till Alde 3020?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Går det att lägga till extra sensor till Alde 3020? Det verkar som att dess sensor sitter vid panelen vilket gör att under natten blir det varmare vid sängarna baktill i bilen p.p.a. kroppsvärmen. Det känns stor temperaturskillnad när man kommer fram till panelen.
Det står ganska luddigt i manualen om sensorer men verkar vara möjligt att ha flera.
Någon som har erfarenhet?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I installationsanvisningen finns beskrivet att man kan ha två yttre sensorer. Sedan har jag för mig att det finns en sensor i själva panelen också. De kallar de yttre för "bed" och "sofa". De kopplas in i panelen men kan naturligtvis placeras var som helst. Sedan får man gå in i inställningarna och välja vilken man vill använda.

Du hittar det under avsnitt 15 i den bruksanvisning du kan hämta på Aldes web (Alde - Sverige)

MVH
Hans
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Ja, det är enkelt att koppla till extra sensor till Alde 3020. Lämpligen så sätter man den ena vid främre sittgruppen och den andra i sovutrymmet. Därefter programmerar man så att den främre sensorn styr dagtid medan den bakre sensorn styr nattetid när man sover. Detta är enkelt att styra via Aldepanelen.

Tyvärr så har flera husbilstillverkare dålig koll på hur termostaten bör placeras optimalt. Den vanligaste placeringen är vid sidan av Alde-panelen som oftast sitter över ytterdörren. Detta innebär att systemet blir trögt för innan sensorn blivit påverkad så har det vanligen blivit för varmt.
Optimal placering är i undersidan av ett skåp där det finns element i botten av väggen. Detta skapar snabbare respons på systemet.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Ska höra mig för efter åtminstone en ny sensor, till sovdelen. Det finns två Aldeverkstäder i trakten. Kanske kan jag montera själv.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är lätt att montera och ansluta. Kontakten sitter på och är bara att trycka på plats i kontrollpanelen (när man har tagit av bakstycket). Det som kan vara jobbigast är att dra kabeln på ett bra sätt så den inte blir alltför iögonfallande.

Vill du ha omkoppling över dygnet mellan givarna, så som "UffeA" beskriver skall du nog också satsa på en batteribackup till kontrollpanelens klocka. Batteribackupen är också bara att ansluta till de kontakter som är förberedda. "Lätt som en plätt" :)

MVH
Hans
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Alde manöverpanel 3010 , flaskomkopplare
Är bild 1a och 1b rätt det känns som om texten till bilden borde vara tvärtom ang Off och On knapp

Om Off har valts bild 1a borde inte knappen vara grön då ,
samma bild 1b borde inte On vara grön
Eller tänker jag fel ... hm
upload_2019-4-3_22-11-38.jpeg
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Om man har ett Alde system kan man kontakta Alde Sverige som finns i Färlöv utan Kristianstad. De gör numera även reparationer, installationer, service, mm. till slutkund. Tips, ring och prata med dem.
Alde - Sverige
Vår märkesklubb har varit där på studiebesök och själv ska jag boka tid för reparation på expansionskärlet till vårt Alde system.
/Willy
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Eller som det står i manualen: Offset (temperaturjustering) Med denna funktion kalibreras temperaturen på panelen ±5 °C, om man märker att temperaturen inte motsvarar den temperatur som panelen anger. Gäller även visning av utetemperaturen.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Eller som det står i manualen: Offset (temperaturjustering) Med denna funktion kalibreras temperaturen på panelen ±5 °C, om man märker att temperaturen inte motsvarar den temperatur som panelen anger. Gäller även visning av utetemperaturen.
Jag har offset på min, men trodde bara att det påverkade visningen av innetemperatur. Blir det även offset på utetemperaturen om jag justerar?
 
Toppen