• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra laddning till startbatteriet

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Hittade lite överblivet i bra å ha lådan.
Tänkte koppla på en extra regulator på solpanelen för laddning då och då av startbatteriet när bilen står still utan inkopplad elstolpe.
Val av regulator tänkte jag styra manuellt med hjälp av varsin automatsäkring före resp. regulator som jag manuellt löser ut/återställer och på så vis väljer vilken som används.
Kommentar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min förra regulator, en Votronic laddade automatiskt startbatteriet när bobatteriet var fullt, det finns så klart även andra märken som klarar detta, min nuvarande en Renogy fixar också detta, skönt med automatik.

Men din idé borde också funka, ifall man kommer ihåg att växla regulator.
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Varför inte bara koppla in den extra regulatorn permanent på startbatteriet? Set and forget.
Startbatteriet lär ju ändå vara i princip fullt hela tiden så den regulatorn kommer ju inte att stjäla något nämnvärt från laddningen av bodelsbatterierna.
Men då är det ju inte kul längre, vi snackar ju hemsnickeri!
 
Toppen