• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har en liten gasolgrill och hur skulle ni göra , en liten extra flaska eller ett externt uttag / T-koppling på befintliga flaskor ?
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Så gott som alla har väl två tuber med sig i bilen. Jag skulle använda den tub som inte är kopplad att ta gasol från. Det kan väl inte bli enklare än att öppna luckan och ansluta slangen.Risken är ju att man är så glad i att grilla så tuben är tom när man ansluter till bilens
förbrukare, men det finns ju alltid någon gammal badrumsvåg att kontrollera vikten
i tuben och kanske sig själv om man grillar ofta.:)
MVH Sören
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Hej!

Vi använder en liten 2 kg flaska, som vi hade turen att vinna på medlemsnummret vid årsmötet i Kristinehamn för några år sedan. Det fungerar perfekt och är ju ett billigt alternativ. Tack HBK!

Roadglider
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

På vår förra bil så tog vi ut den tub som var reserv varje gång det skulle grillas.
Den bil vi har nu sitter det gasoluttag på markissidan. Enkelt snyggt o smidigt.

Men om du tittar i det gasolprotokoll som följer med bilen så står det där vad för gasolförbrukare i bilen inkl gasoluttag. Vet inte vad som gäller om du monterar ett uttag om det måste in i protokollet eller ev annat intyg. Förmodligen annars skulle nog inte dom intygen finnas eftersom det kan bli en försäkringssak vid ev. olycka. Något att kolla upp.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Hej
Vi har en lång slang till grillen så vi använder extra flaskan när vi grillar och behöver inte lyfta ut den
Ha de Paffw
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Hej!

Vi använder en liten 2 kg flaska, som vi hade turen att vinna på medlemsnummret vid årsmötet i Kristinehamn för några år sedan. Det fungerar perfekt och är ju ett billigt alternativ. Tack HBK!

Roadglider
Javisst är det smidigt med en liten 2kg flaska,men i Bispgården ville dom ha 200 kr för att byta till full.Har lämnat den på återvinningen.
:swoon:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Hej!

Fyller den till samma låga pris per kg, som dom stora flaskorna och betalar bara för det som går i. Så inte aktuellt med återvinningen för min del.
Ja låga är väl att ta i...men i alla fall hyfsat pris.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Jag har en liten gasolgrill och hur skulle ni göra , en liten extra flaska eller ett externt uttag / T-koppling på befintliga flaskor ?

Jag hade sammat tankar som du. Men tyckte det verkade smartast att koppla en t-koppling i gasolkofferten, sen en kran med snabbkoppling från KAMA.
Fördelen är att man använder bara en tub åt gången samtidigt som ingen tub begöver kopplas loss i gasolkofferten.
Fungerar jättebra.

JOE
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Jag tycker nog att en liten tub fungerar bäst, då är man fri och kan grilla även en bit ifrån husbilen! Åtgången är ju ganska liten, så kostnaden är försumbar. :)
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Jag fick tipset från en HBK-medlem att använda en mindre gasolflaska, så numera ingår en 5kg komposit i utrustningen i stället för 11kg. Den (5kg) är lätt att lyfta ut och ansluta till grillen. För övrigt används den som reserv om 11kg mot förmodan skulle ta slut.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Använde den ena flaskan till grillen ett tag men de e kass när man kört den ena flaskan slut och måste koppla av den fulla för att anslutan grillen. Dessutom så stannar kylen (om man nu inte är elansluten) och man kan inte använda spisen (om man nu inte har en dieselspis). Därför gjode jag så här istället då jag inte ville göra fler hål i bilen, uttag och kran i ett stycke.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/274831
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Jag vet inte om det är olika regulatorer för den som är till grillen är en sådan man skruvar i toppen på flaskan .

Jag skall under morgondagen ta bild på grill och anslutningar samt hur det ser ut i gasolkofforten så kanske man kan får några bra idéer .

Dom flaskorna som Biltema har 4st/79:- är : GasolbehÃ¥llare refill, 4 st. - Biltema man kanske får byta flaskor mellan varje grillning .
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Jag har sedan några år samma grill/gasolkök som Benndix och Postis har, och vi tycker den funkar bra vid mindre grillning, tex 4-6 kotletter eller liknande.
Fördelen med det här köket är att om man vill steka något som osar mycket t.ex fisk går det bra att använda som gasolkök med stekpanna utomhus.

Jag har köpt både av Biltemas och Julas tuber och båda funkar bra.

Jag har oftast en liten kolgrill med också, och vilken vi använder beror på omgivningarna, och på vad vi ska grilla.

//Tommy
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Extra gasolutgång till grill eller en liten tub ?

Jag vet inte om det är olika regulatorer för den som är till grillen är en sådan man skruvar i toppen på flaskan .

Jag skall under morgondagen ta bild på grill och anslutningar samt hur det ser ut i gasolkofforten så kanske man kan får några bra idéer .

Dom flaskorna som Biltema har 4st/79:- är : GasolbehÃ¥llare refill, 4 st. - Biltema man kanske får byta flaskor mellan varje grillning .

Förra året använde vi nog den här "Julagrillen" vid ca 10 tillfällen till olika ändamål, och jag bytte nog flaskan efter 7:e gången.

Har även använt den som rök till fisk, köpte vid ett tillfälle något som ser ut som en lite vidare gryta som egentligen ska sättas på en vanlig grill för rökning av fisk. Fungerar som Aburöken men här använder man grillen som värmekälla.

//Tommy
 
Toppen