• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra gasolflaska

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte ok alltså att plocka med en extra flaska till grillen, är det lika olagligt i Tyskland?
Jag känner inte till Tyska regler, men hur ska du få flaskan dit?

Enl länken nedan får man ha max 2 x 30 liter gasol i husbilen vilket betyder 2 st P11


 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Alla tolkar detta olika, min uppfattning (betyder inte att det är rätt) är att man får transportera 240L gasol.

ADR gäller inte privatpersoner.

Så här skriver MSB om privatpersoner som transporterar farligt gods:
När det farliga godset utgörs är av brandfarliga vätskor (t.ex. bensin och diesel) som transporteras i återfyllningsbara behållare och fyllda av eller åt privatpersoner, då får mängden per behållare inte överstiga 60 liter. Den totala mängden av brandfarliga vätskor får inte vara över 240 liter på ett fordon.
Därför tolkar jag det som att jag får frakta 240L gasol totalt. (Fortfarande en helt personlig tolkning)

Alltomhusbilen gjorde efer ett snack med mig på KIstamässan en annan tolkning, dom skriver så här Gasolflaskor och tankar i husbil - Allt om husbilen

Det verkar inte helt enkelt att få en definitiv tolkning..., Alltomhusbilen avslutar så här Som sagt, allt i denna artikel är vår tolkning. Eftersom ingen myndighet bett företag som tillverkar, installerar, säljer eller köper fasta gasoltankar att sluta med sin verksamhet i Sverige eller något annat EU land, trots att de varit verksamma i många år, känner vi oss trygga med vår tolkning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
240 liter motsvarar 12 st P 11:eek:r

Så några extra flaskor i garaget är inget problem om man spänner fast de och har ventilation i golvet.

Olika länder har olika typer av flaskor som man enkelt kan byta på en bensinstation.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
240 liter motsvarar 12 st P 11:eek:r

Så några extra flaskor i garaget är inget problem om man spänner fast de och har ventilation i golvet.

Olika länder har olika typer av flaskor som man enkelt kan byta på en bensinstation.
Nej,bara 2 st får man ha i husbilen och det i ventilerat utrymme .Man får inte ha hemma heller hur många som helst .Och i bilen ska dom fraktas stående inte liggande !
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nedanstående saxat från lagkravet.

4.1 Gasol i husvagnar och husbilar
De tidigare föreskrifterna om gasol i husvagnar/husbilar SÄIFS 2001:2 - Sprängämnesinspektionens
föreskrifter om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m. har
upphävts då myndighetsansvaret flyttades från MSB till Transportstyrelsen. Skriften Tänk först- tänd
sedan av Energigas Sverige och Svenska Brandskyddsföreningen Goda råd – Gasol i husvagnar är bra
vägledare vid frågor kring gasolinstallationer i husvagnar/husbilar.
Principen för placering av gasolflaskor i husvagnar och husbilar är de ska stå i ett slutet utrymme,
avskilt från vagnens inre på så sätt att explosiv gasblandning inte kan spridas inne i
husvagnen/husbilen. Utrymmet ska vara låsbart, väderskyddat samt väl ventilerat till det fria. Endast
absolut nödvändig elutrustning för gasinstallationens drift får finnas i utrymmet.
Två flaskor på maximalt 30 liter vardera är det som accepteras för fritidsbruk, d.v.s. flaskor som
rymmer 26 liter gasol (P11). Detta gäller fordon vars utrustning inte kräver något särskilt antal
gasflaskor. Annars får man föra med sig det antal som krävs för utrustningens funktion.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Toppen