• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern antenn 4G/wifi/gps till vad?

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Förstår att en extern antenn till 4G antagligen ger bättre signal till routern, är det någon som provat med/utan extern antenn?
Sedan undrar jag vad man gör med externa antennsignaler för wifi och gps?
Hittar externa puckantenner som hanterar alla tre signalerna....
Tacksam om någon expert kan förklara lite mera om detta
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kan bara säga hur det är för oss. Vi har Telenor abbonemang och har provat med en antenn på taket till en sån där liten router som är vanlig här på forumet. Antennen var en med två spröt, mimo fråm kjell å company. Det blev inte bättre än en avlagd Galxy note 8. Provat med en hemma router mr400 hette den, typ 1500kr, inte bättre den heller så nu kör vi med Note åttan.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Testade i juni i en mindre stad:

iPhone 6S med 4G inne i plåtisen:
19 Mbit/s nedströms.

Uppkopplad till mobilrouter Netgear Aircard 800 inne i plåtisen:
25 Mbit/s nedströms.

Kopplad till samma router men med extern antenn inne i plåtisen (Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi):
44 Mbit/s nedströms.

Med antennen på taket:
53 Mbit/s nedströms.

Sammanfattning: Nöjd
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Jag har extern antenn 4G/Wifi/GPS och funderar på GPS, är tanken att man kopplar sladd till navigator? Finns det såna enheter?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har extern antenn 4G/Wifi/GPS och funderar på GPS, är tanken att man kopplar sladd till navigator? Finns det såna enheter?
Väldigt få (inga?) navigatorer har ingång för GPS-antenn. Har du en kombi-antenn med GPS i sig så kan den vara användbar om du har en router med GPS för att t.ex. kunna få spårningsinfo. En del larm har också ingång för GPS-antenn men de flesta har egen antenn.

Jag har en puck med 4G och GPS sittande på insidan av en taklucka (plast). GPS-kontakten används inte utan hänger i luften. 4G-antennen är kopplad till router och den har i allmänhet mycket bättre mottagning än min mobiltelefon när jag är inne i bilen. Bilen har aluminiumlaminat i bodelen. Har man plastlaminat (GRP) så blir skillnaden mindre eftersom plast släpper igenom radiovågor lättare.

Extern antenn med WiFi kan användas på två sätt. Antingen för att förlänga det egna WiFi-nätet i bilen till bilens omgivning, eller för att kunna ta emot externt WiFi-nät. I det senare fallet måste naturligtvis routern ha den funktionen. I det första fallet kan man koppla antennen till routern i stället för en av WiFi-antennerna som brukar finnas på routern.

Att ha MIMO-antenner på 4G ger bara fördelar när man befinner sig i tätbebyggt område där radiovågorna studsar mellan husväggarna. På landsbygden där man i allmänhet har fri radiohorisont till mobilmasten ger MIMO inga fördelar.

MVH
Hans
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kan bara säga hur det är för oss. Vi har Telenor abbonemang och har provat med en antenn på taket till en sån där liten router som är vanlig här på forumet. Antennen var en med två spröt, mimo fråm kjell å company. Det blev inte bättre än en avlagd Galxy note 8. Provat med en hemma router mr400 hette den, typ 1500kr, inte bättre den heller så nu kör vi med Note åttan.

Det är antagligen routern som inte levererar vad den ska. Jag flyttade över hemroutern ( den vi hade innan vi fick fiberuppkoppling) till husbilen och den har avsevärt bättre mottagning än någon av våra mobiler, särskilt där det är sämre mottagning.

Det är det gamla tele2 abbonemanget som jag inte sagt upp och anledningen till det är att det abbonemanget går att pausa, det går att ”ställa av och på” så man betalar bara för den tid det används. (Vet inte om det gäller vid nyteckning)
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kan bara säga hur det är för oss. Vi har Telenor abbonemang och har provat med en antenn på taket till en sån där liten router som är vanlig här på forumet. Antennen var en med två spröt, mimo fråm kjell å company. Det blev inte bättre än en avlagd Galxy note 8. Provat med en hemma router mr400 hette den, typ 1500kr, inte bättre den heller så nu kör vi med Note åttan.
Körde med externa antenner till routern. Var i Moseldalen, täckning var jag än var. Våra kompisar som använde mobilen "Telenor och Comviq" fick koppla upp sig på våran router för dom fick ingen täckning. Så något fel är det i din konfiguration, men vad?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det är antagligen routern som inte levererar vad den ska. Jag flyttade över hemroutern ( den vi hade innan vi fick fiberuppkoppling) till husbilen och den har avsevärt bättre mottagning än någon av våra mobiler, särskilt där det är sämre mottagning.

Det är det gamla tele2 abbonemanget som jag inte sagt upp och anledningen till det är att det abbonemanget går att pausa, det går att ”ställa av och på” så man betalar bara för den tid det används. (Vet inte om det gäller vid nyteckning)
Den externa hem routern vi provat med är en tplink mr 400.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Körde med externa antenner till routern. Var i Moseldalen, täckning var jag än var. Våra kompisar som använde mobilen "Telenor och Comviq" fick koppla upp sig på våran router för dom fick ingen täckning. Så något fel är det i din konfiguration, men vad?
Telenor kanske?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Körde med externa antenner till routern. Var i Moseldalen, täckning var jag än var. Våra kompisar som använde mobilen "Telenor och Comviq" fick koppla upp sig på våran router för dom fick ingen täckning. Så något fel är det i din konfiguration, men vad?
Där vi har haft dålig täckning är när vi varit i obygden. Typ en km in på en timmerväg i dalsland eller uppe på något fjäll i norge. Så länge vi håller oss någorlunda i sivilisationen så är det ok.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
jag menade att vårat telenor kanske är dåligt, därav att det inte blir bättre med en router eller extra antenner.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Det är antagligen routern som inte levererar vad den ska. Jag flyttade över hemroutern ( den vi hade innan vi fick fiberuppkoppling) till husbilen och den har avsevärt bättre mottagning än någon av våra mobiler, särskilt där det är sämre mottagning.

Det är det gamla tele2 abbonemanget som jag inte sagt upp och anledningen till det är att det abbonemanget går att pausa, det går att ”ställa av och på” så man betalar bara för den tid det används. (Vet inte om det gäller vid nyteckning)

Hej! Så Ni gick fiberanslutning till slut. Jättebra att det löste sig.
Hälsningar Sanddammaren
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Den externa hem routern vi provat med är en tplink mr 400.

Med den routern borde det vara utmärkt mottagning, det är något som inte stämmer, försök att låna en annan router för att se om den fungerar bättre.
Vi har våran inne i en HB med aluminiumkaross utan extern antenn (vilket är långt ifrån idealiskt) ändå har den bättre mottagning än någon mobil kommer i närheten av.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det krånglar ju bara när de5 är på bristningsgränsen att det inte finns någon mottagning. 3-5 mb ner. Då är mobilen bättre för oss. Får vi bata 5 eller över så klarar vi att streama till tvn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ingen router är väl bättre än det aktuella modemet, eller.

Jag flyttade mitt usb-modem ca. 1,5m bort ifrån routern, när jag installerade mitt wifi för några år sedan, och fick bättre värden på mitt mobila bredband.
IMG_20200709_174757.jpgScreenshot_2020-07-09-17-53-24-845_com.android.chrome.jpg
 

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Jag kör med denna antenn som har både wi-fi och 3G/4G-element i samma puck:
GPA11 3G/4G-puckantenn med 2 st 4G-antenner och 1 st wifi antenn


Använder denna router som jag ordnat 12 v matning till:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...er/dovado-pro-ac-tradlos-router-ac1200-p61623

I den har jag ett USB-modem (Huawei/Tele2) med anslutning för extern antenn. Kopplar både modem och router till ovan nämnda puckantenn som sitter på taket (limmad med tvåkomponentslim då jag inte ville borra i taket, leder ut antennkabel via en ventil).

Fungerar kanonbra!
 
Toppen