• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Installation av litiumbatteri

Bakgrund


Jag har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Mina bodelsbatterier, Varta 2x95Ah, börjar sjunga på sista versen varför jag har bestämt mig för att ersätta dem med 2st lithiumbatterier.

Syfte och mål

Syftet med denna tråd är att beskriva hur mitt byte till lithiumbatterier går till.
Jag försöker göra installationen så enkel och säker som möjligt.
Målet är att beskrivningen skall vara så enkel och fullständig att andra skall kunna göra en liknande installation.

Avgränsning och förbehåll

Beskrivningen avser installation av ett lithium standardbatteri med inbyggd BMS och värme.
Jag är bara en glad amatör och kan därför inte ansvara för följderna om någon annan följer mitt installationsexempel.
Försöker undvika så mycket ”fikonspråk” som möjligt varför jag inte går in något djupare på effekt, spänning och strömstyrka mm.

Förutsättningar

Min elutrustning består idag av
  • 2st varta 95Ah bodelsbatterier som är placerade under passagerarstolen
  • 2st solceller på 100W/st
  • EBL 101 med OVP som är placerad under förarstolen
  • En kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator

Definitioner

Följande egendefinierade definitioner gäller

  • EBL, elektroblocket, är elsystemets elcentral. I centralen kopplas all 12V-utrustning i husbilen ihop. Här finns säkringar och inbyggd batteriladdare. OVP innebär inbyggt skydd mot för hög spänning.
  • Solcellsregulator. Anpassar den ofta höga spänningen som kommer från solpanelerna så att batterierna kan laddas på ett optimalt sett både under körning och stillastående.
  • Dc/Dc-laddare. Omformar laddningen från bilens generator så att batterierna laddas på ett optimalt sätt under körning.
  • BMS, batterihanteringssystem, som finns inbyggt i lithiumbatteriet övervakar och styr hur batteriet laddas och laddas ur.
  • LFP, LiFePo4, kallas det batteri som jag skall installera.

Vad jag tänker installera

Följande enkla bild försöker beskriva vad jag vill åstadkomma





82BBB01C-ED92-4E8C-9225-E3E3B9EC2955.jpeg


Jag skall ersätta befintlig(a)
  • Solcellsregulator som inte är anpassad för lithiumbatteriet
  • Dc/Dc-laddare som inte den heller är anpassad för lithiumbatterier
  • AGM-batterier med lithiumbatterier
Om befintlig solcellsregulator och Dc/Dc-laddare hade varit anpassade för eller omställbara till laddning av lithiumbatterier så hade jag naturligtvis inte bytt ut dessa. Då hade jag bara behövt ställa om batteriväljaren på EBL till Gelbatteriläge. Mer om det sistnämnda lite längre fram.

Val av utrustning

Det finns ju en uppsjö av olika batterier, regulatorer och laddare så valet är inte lätt.
Idag har jag ju en kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator. Jag väljer nu att ersätta denna med en separat Dc/Dc-laddare och en solcellsregulator för att få bättre koll på eventuella felkällor i framtiden.

Vad gäller val av batterier så har jag valt ett med inbyggd BMS och värme och som går att placera under passagerarstolen. Den inbyggda värmen gör att batteriet även går att ladda när temperaturen faller under noll grader.

Det finns naturligtvis många märken att välja på. Jag har valt märken/tillverkare som varit med några år och som dessutom har fått bra omdömen i olika ”tester”.

Mina val är följande
  • lithiumbatterier från Skanbatt på 2x98Ah
  • Dc/Dc-laddare från Votronic på 30A
  • solcellsregulator från Votronic på 18A som klarar solceller på 250W
Det är svårt att bedöma hur mycket kapacitet man behöver på batterierna. Hade kanske klarat mig med ett batteri.
Kapaciteten på Dc/Dc-laddaren är inte heller lätt att avgöra. Har valt en på 30A vilket är 10A mer än vad jag har idag.
Valet av kapaciteten på solcellsregulatorn, som klarar solceller på 250W, innebär att jag måste komplettera med en solcellsregulator till om jag installerar fler solceller. Fick dock rådet att det var bättre än att redan nu välja en större solcellsregulator.

Om jag kommer ihåg, eller blir påmind, så skall jag i slutet på tråden göra en sammanställning över utrustning och kostnader.

Skrivbordsinstallation

Då jag inte fått alla delar som jag skall installera så börjar jag med en ”skrivbordsinstallation” dvs jag försöker beskriva med ord och bild hur installationen skall göras. Det blir samtidigt ett kopplingsschema som jag kan ha stöd av när installationen skall göras.

Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
  • lossar passagerarstol, 6 bultar, beskrivs senare
  • lossar eventuellt förarstolen, förklaras senare
  • stänger av 230V in till husbilen
  • stänger av EBL
  • lossar minuskabel på start- och bodelsbatteri
  • täcker över solcellerna
Jag börjar med Dc/Dc-laddaren



B4ED1C97-5E6F-4710-8987-987194A62A65.jpeg
Obs bilden skall kompletteras med tempsensor!,,,,,,,

Detta gör jag

  1. Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till laddarens ingång ”+” längst till vänster
  2. Ny svart kabel, 16m2, från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens ”-” i stället för batteriets ”-”
  3. Ny röd kabel, 16m2, från laddarens ”+” längst höger till ”Rot” på EBL, med säkring på 40A
  4. Sätter en ”tjuv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, andra anslutningen nerifrån, och ansluter till laddarens ”D+” med en säkring på 3A. D+ skickar en signal till laddaren från generatorn och talar om för laddaren när den skall vara av eller på.
  5. Ställer ”switcharna” på batteritypen LiFePo4 enligt följande Kan komma att ändras!
6B4F97CC-99A2-4911-B39A-B1F389345602.jpeg
6. Monterar tempsensor mellan portarna ”TS” och batteriets minuspol. Kan komma att ändras.


9B93AEA1-5A51-4B9F-B432-D8535C0565F5.jpeg

Om jag sätter dit en batteridisplay som beskriver laddningen så ansluter jag den till laddarens ingång ”Display”



2BC2C2C3-3226-4465-B24B-9DCE5602AC07.png



Placering av Dc/Dc-laddaren

Många verkar placera laddaren fastskruvad ovanpå EBL, därav behovet att lossa förarstolen. Jag tänker dock försöka hitta en placering där laddaren är synlig och säkringen enkelt kan bytas.

Har hittat följande video på YouTube som jag tycker är bra. Den är dock på tyska.


Observera att den inte beskriver inkopplingen av D+.



  • Fortsättning följer med solcellsregulator, bilder från installation mm
  • Kommentera gärna om det går att förstå, vad som är fel, om det är användbart över huvud taget etc.
 
Senast ändrad:

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Mycket spännande,
ser fram emot fortsättningen...

En liten fråga, då du kommer ha batterierna under sätet så har de det varmt och skönt så länge du använder bilen (över 0 grader) så varför "batterier med inbyggd värme ? Enda gången det kan bli aktuellt är väl om solpanelerna laddar en vacker vinterdag när bilen står avställd eller om du har 230 sladden i...

Fast å andra sidan skadar det inte heller.... Bara intresserad av hur du resonerade...

Är det inte bättre att "stänga av" batterierna över vintern med ca 50-80% SOC, enligt uppgift är det bästa sättet att förvara lithiumbatterier..

Tänker du sätta dit en "huvudbrytare" på minus-polen så att du kan stänga allt typ över vintern ?

Det grumligt tänkta är det grumligt uttryckta.....:)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Mycket spännande,
ser fram emot fortsättningen...

En liten fråga, då du kommer ha batterierna under sätet så har de det varmt och skönt så länge du använder bilen (över 0 grader) så varför "batterier med inbyggd värme ? Enda gången det kan bli aktuellt är väl om solpanelerna laddar en vacker vinterdag när bilen står avställd eller om du har 230 sladden i...

Fast å andra sidan skadar det inte heller.... Bara intresserad av hur du resonerade...

Är det inte bättre att "stänga av" batterierna över vintern med ca 50-80% SOC, enligt uppgift är det bästa sättet att förvara lithiumbatterier..

Tänker du sätta dit en "huvudbrytare" på minus-polen så att du kan stänga allt typ över vintern ?

Det grumligt tänkta är det grumligt uttryckta.....:)
För min del är väl den inbyggda värmen en lyx. Men det går ju att starta och köra bilen även på vintern när det är minusgrader. Vi har ingen värme på i bilen under vintern.
Vet inte om jag kommer att stänga av batterierna under vintern men jag funderar på att installera en huvudbrytare.
Det som är knepigast just nu, under planeringsarbetet, är de olika råden om olika inställningar/inkopplingar på laddare och regulator som jag får av de olika leverantörerna. Men det löser sig säkert.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu varit i kontakt med batterileverantören Skanbatt via deras återförsäljare Provolt och fått skriftligt besked om att
- laddaren Votronic VCC 1212-30 skall ställas i läget ”Lead Acid/AGM1” och installeras utan tempsensor
- garantin på batterierna, som är 8år, gäller till 100% med denna inställning
Jag kommer att komplettera beskrivningen med dessa ändringar.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vill inte komma in o förstöra tråden i onödan.
Men något TYDLIGARE O BÄTTRE GENOMTÄNKT O PRESENTERAT än i inlägg no 2 ! !
Fantastiskt!
Ps
Du är den förste som överhuvudtaget fått mig att fundera kring det här med att skaffa moderna batterier ! Allt annat jag läst här har ( på mig ) enbart skrämt iväg krångligt ger en massa problem.
Så igen mycket mycket beröm ! ! !
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har nu varit i kontakt med batterileverantören Skanbatt via deras återförsäljare Provolt och fått skriftligt besked om att
- laddaren Votronic VCC 1212-30 skall ställas i läget ”Lead Acid/AGM1” och installeras utan tempsensor
- garantin på batterierna, som är 8år, gäller till 100% med denna inställning
Jag kommer att komplettera beskrivningen med dessa ändringar.

Intressant! Den inställning VCC 1212-30 har för Litium är alltså inte den bästa för Skanbatt?

1612787342744.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har nu varit i kontakt med batterileverantören Skanbatt via deras återförsäljare Provolt och fått skriftligt besked om att
- laddaren Votronic VCC 1212-30 skall ställas i läget ”Lead Acid/AGM1” och installeras utan tempsensor
- garantin på batterierna, som är 8år, gäller till 100% med denna inställning
Jag kommer att komplettera beskrivningen med dessa ändringar.
Sunlux som också säljer "drop in" skriver enligt nedan,skiljer det något mellan dessa batterier,verkar helt onödigt att installera 230V litiumladdare tex.?

  • Anslutning för batteritemperatursensor (ingår i standardleveransomfånget): Blybatterier (syra, gel, AGM): Vid låga utetemperaturer förbättras full laddning av det svaga batteriet genom automatisk anpassning av laddningsspänningen till batteritemperaturen , och vid sommartemperaturer undviks onödigt batterigasning.
  • LiFePO4 Batterier: Skydd vid höga temperaturer och speciellt vid låga temperaturer <0°C. Rekommenderas om batteritemperaturen sjunker under 0°C under drift.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag vill inte komma in o förstöra tråden i onödan.
Men något TYDLIGARE O BÄTTRE GENOMTÄNKT O PRESENTERAT än i inlägg no 2 ! !
Fantastiskt!
Ps
Du är den förste som överhuvudtaget fått mig att fundera kring det här med att skaffa moderna batterier ! Allt annat jag läst här har ( på mig ) enbart skrämt iväg krångligt ger en massa problem.
Så igen mycket mycket beröm ! ! !
Du förstör inte tråden. Min tanke är att göra alla mina tillägg och ändringar i inlägg no 2. Så det är fritt fram att skriva i tråden för alla som är intresserade.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sunlux som också säljer "drop in" skriver enligt nedan,skiljer det något mellan dessa batterier,verkar helt onödigt att installera 230V litiumladdare tex.?

  • Anslutning för batteritemperatursensor (ingår i standardleveransomfånget): Blybatterier (syra, gel, AGM): Vid låga utetemperaturer förbättras full laddning av det svaga batteriet genom automatisk anpassning av laddningsspänningen till batteritemperaturen , och vid sommartemperaturer undviks onödigt batterigasning.
  • LiFePO4 Batterier: Skydd vid höga temperaturer och speciellt vid låga temperaturer <0°C. Rekommenderas om batteritemperaturen sjunker under 0°C under drift.
Har tidigare läst specarna för bägge batterierna och tycker att de är väldigt lika. De har dessutom samma BT-app. Har även ställt frågan direkt till Sunlux om deras batteri är ”samma” som Skanbatt. Det kunde dom inte svara på då de inte kände till Skanbatts batteri så väl.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så här ser delar av deras svar ut

Visa bilaga 205638
Jag har studerat min manual och förstår varför man rekommenderar denna inställning.
Ställer du in litium går laddaren över från 14.4V till 13.8V efter 20-60minuter drift,medan AGMläge ger 14.4v i 2-6TIM.,varje gång du startar bilen börjar den om igen från noll.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Jag har studerat min manual och förstår varför man rekommenderar denna inställning.
Ställer du in litium går laddaren över från 14.4V till 13.8V efter 20-60minuter drift,medan som ovan behåller högre spänning 14.4 längre,varje gång du startar bilen börjar den om igen från noll.
Då skulle man ju kunna använda Ctek 250S utan tempsensor då den då lämnar 14,4volt.
Arne.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Då skulle man ju kunna använda Ctek 250S utan tempsensor då den då lämnar 14,4volt.
Arne.
Jag har ju också en D250S Dual men jag har fått rådet att inte använda den. Det beror på att den som steg 1 i laddningen har en ”desulfateringsfunktion” med lite högre och stötvis spänning och det skall inte litiumbatterierna gilla. Men jag är ju inget expert utan får bara lyssna på vad andra experter har att säga. Fick rådet från Sunlux då jag kollade med dem.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har ju också en D250S Dual men jag har fått rådet att inte använda den. Det beror på att den som steg 1 i laddningen har en ”desulfateringsfunktion” med lite högre och stötvis spänning och det skall inte litiumbatterierna gilla. Men jag är ju inget expert utan får bara lyssna på vad andra experter har att säga. Fick rådet från Sunlux då jag kollade med dem.

Då har du fårr en korekt information.... ett LFP batteri fördärvar du snabbt med dessa "intelligenta" steg laddare (bla. Ctek) som används för bly batterier....
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hade ju tänk använda inlägg nr 2 som ett inlägg där jag successivt går in och gör ändringar och tillägg. Nu kan jag inte göra ändringar längre. Får se om det löser sig genom webbadm. Annars blir det jobbigt att uppdatera tråden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har ju också en D250S Dual men jag har fått rådet att inte använda den. Det beror på att den som steg 1 i laddningen har en ”desulfateringsfunktion” med lite högre och stötvis spänning och det skall inte litiumbatterierna gilla. Men jag är ju inget expert utan får bara lyssna på vad andra experter har att säga. Fick rådet från Sunlux då jag kollade med dem.
Helt riktigt ,den ger 15.8V desulfatering,inte lämpligt.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Har nu varit i kontakt med batterileverantören Skanbatt via deras återförsäljare Provolt och fått skriftligt besked om att
- laddaren Votronic VCC 1212-30 skall ställas i läget ”Lead Acid/AGM1” och installeras utan tempsensor
- garantin på batterierna, som är 8år, gäller till 100% med denna inställning
Jag kommer att komplettera beskrivningen med dessa ändringar.
Ligger något i det, när man har "Heat-funktion" så vill man ju ha ström till batteriet för att värmen ska fungera. Strömmen till värmen tas aldrig ur batteriet utan från någon form av laddningsaggregat och om då DC/DC-laddaren skyddar batteriet genom att stänga av laddningen vid minusgrader så får man ju ingen uppvärmning.
Hmmm, får skylla på Coronan men jag har inte haft chans att testa riktig vintercamping än, måste prova att koppla om DC-n och läsa av laddningen på telefonen för att se hur det fungerar.
 
Toppen