• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett hej och en fråga

F

F.d. 11153

Guest
Först och främst; hej!

Jag har köpt mig min första husbil och har hittat till detta forum som verkar trevligt. :)
Bilen jag köpt är en gammal Mercedes 408 från 1974. Den är inredd med delar från en Cabby enligt förre ägaren. Bilen är i bra skick och jag hoppas få många mil ur den.

Nu till min fråga. Eftersom jag tänkte att jag ska jobba lite i Åre under vintern hade det varit skönt att ha fått igång värmaren riktigt i bilen. Det sitter en SWE-THERM W2500 i den och jag undrar helt enkelt om någon har en manual till denna som de skulle vilja dela med sig av? Eller kanske vet vart man kan få tag i en?

Antagligen måste jag byta tänddelen, men jag tänkte att jag även ska få underfund med hur man handhar värmaren på ett riktigt sätt. Om någon kan hjälpa mig är jag ytterst tacksam.

Vänliga hälsningar från ett dimhöljt Bohus.
/Daniel
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ett hej och en fråga

Hej där!
Jag byggde om en Scania till husbuss och använde en Swe-term gasolpanna. Kommer ej ihåg beteckningen.
Pannan kom ur en kvaddad Cabby och såg ut som en Långe Jan ungefär.
Om det är samma panna så sitter brännarna med relgerratt och tändare på en plåt som kan skruvas ut framifrån.
Konstruktionen var okomplicerad och jag hade aldrig några problem.
Någon bruksanvisning hade jag aldrig.
Har du problem att får den att fungera?
/Nisse
 
F

F.d. 11153

Guest
Sv: Ett hej och en fråga

Hej!

Nån långe-Jan känner jag inte till :(. Jag är total nybörjare på detta nämligen :)
Som du beskriver är det en reglerratt med tändare på en plåt ja. Problemet med den är att den inte tänder alla gånger. Verkar vara ett problem med själva tänddelen.
Om det är så att tändaren är kass så undrar jag hur man byter ut den?
Eller är det månne ett elektriskt problem?

Sen undrar jag även vilket blandningsförhållande man ska ha på vattnet i den, kan tänka mig att det är 50% vatten och 50% glykol? Man behöver väl inte lufta den om man bara fyller på?

/Daniel
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Ett hej och en fråga

Jag hade en Cabby -81husvagn några år innan den ruttnat. Kan det vara samma panna tro? En gång gick det inte alls att tända. Jag skruvade loss plåten vid brännaren och upptäckte att högspänningskabeln hade lossat från gnistbildaren. Jag klämde åt hylsan och sedan fungerade den igen.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ett hej och en fråga

En Långe-Jan går från golv till tak, därav smeknamnet.
Du har väl en liten tittglugg bredvid tändaren, och måste väl hålla in vredet när du skall tända pannan. Då ser du ju även gnistan. Gnistrar det inte varje gång du trycker på tändaren kan det behövas en rengöring av elektroden eller byta tändaren.
Ta ut hela brännaren ser du hur det fungerar, akta packningen.
Swe-term slutade tillverkas och Alde tog över tillverkningen. Du kan ju försöka ringa dit och kolla om någon vet hur det stämmer med delar till de gamla modellerna.
Har du separat cirkulationspump? I original var det inte någon utan en konstruktion inne i pannan som satte vattnet i cirkulation, därför kan man höra ett stånkande när den går.
Glykolinblandningen är ju som för bilmotorn så 50-50 är väl lite mycket.
/Nisse
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Ett hej och en fråga

Hej

Varför inte ta och fråga vår Husbildoktor om problem som ni har.
Vi har ju skaffat en sådan för att ni ska få hjälp med det ena och det andra.
Ni kanske får svar på er fråga nu men om några månader så är det någon som har liknande problem.
Då kan han/hon gå in och söka under Husbilsdoktorn och förhoppningsvis få svar på sina problem.

Ha de Peder
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ett hej och en fråga

Hej igen!
Kingen:Varför inte flytta tråden till Husbildoktorn, den hör ju hemma där.
Daniel: den som spar han har!
Jag hade faktiskt ett litet informationsblad kvar på min Swe-Therm!
Min modell hette 3500. Bladet var på hela 4 sidor.
Telefonnumret 0550-82290 går till Nordic husbilar i Kristinehamn.
Ring dit och kolla, dom hade kanske något att göra med tillverkningen.
/Nisse
 
Toppen