• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

eSIM (embeded eller “inbakat” SIM “kort”)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Redaktören Tommy har satt nya griller i mitt huvud (inte första gången heller)!
Man bör ha Spanskt mobil-abonnemang vid kommunikation med mundigheter för att bl.a. kunna boka in ett möte för sin 3:e covid-19 spruta i Spanien, m.m…

Min tanke var att frigöra mitt SIM-korts lucka/slott för ett Spanskt SIM-kort henom att skapa eSIM för mitt vanliga mobilabonnemang. …och vilken pärs det blev med inställningar… huh! Inte konstigt man blir gråhårig i ”förtid” ; )

Inga problem att skapa själva eSIM ”kortet” (genom operatörens instruktioner) där virtuella kortet lagras direkt i mobilens minne, så nu har jag faktiskt 2 SIM kort, där båda leder till samma mobilnummerän så länge.
Det som hände var instabilitet i internet uppkopplingen samt lite annat med bluetooth kommunikationen med Victron laddningsstyrning. Det löste sig till sist men vägen var låååång pga brist på erfarenhet och inga som helst manualer (ingen uppkoppling = ingen ”hjälp” heller…)

Så mitt tips är:
1) läs på innan du gör något och
2) gör inget mitt under en etapp-körning med risk för att tappa all kommunikation

Testa allt ”hemma” i lugn och ro innan du ger dig iväg med husbilen (jag hann aldrig göra så själv).
1637772580259.jpeg
 
Toppen