• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersätta elektroblock

Sharkfin

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20758
Medlemskap
2024
Hej alla husbilskunniga!

Jag är ägare av en Adria Coral -2014 med ett trasigt elektroblock av märket "Nordelettronica NE237".
Kan jag byta ut det mot ett annat märke?
Har någon erfarenhet av detta?

//Thomas
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Hej alla husbilskunniga!

Jag är ägare av en Adria Coral -2014 med ett trasigt elektroblock av märket "Nordelettronica NE237".
Kan jag byta ut det mot ett annat märke?
Har någon erfarenhet av detta?

//Thomas
Jag har ett likadant som pajade 3ggr och Falkenbergs bilelektriska gav sig inte utan löste det till slut. Ring och prata med Rasmus han är väldigt kunnig på området. NE 237 är känt bland husbilssäljare att det är skitkvalitet med mycket problem..Mitt har fungerat i några år utan problem nu.
 

hapei

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Karmøy
Jag har ett likadant som pajade 3ggr och Falkenbergs bilelektriska gav sig inte utan löste det till slut. Ring och prata med Rasmus han är väldigt kunnig på området. NE 237 är känt bland husbilssäljare att det är skitkvalitet med mycket problem..Mitt har fungerat i några år utan problem nu.
Hei Kocken1, kan du fortelle mer om hva som var feil på din electroblock?
 

Sharkfin

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20758
Medlemskap
2024
Jag har ett likadant som pajade 3ggr och Falkenbergs bilelektriska gav sig inte utan löste det till slut. Ring och prata med Rasmus han är väldigt kunnig på området. NE 237 är känt bland husbilssäljare att det är skitkvalitet med mycket problem..Mitt har fungerat i några år utan problem nu.
Tack för svar!
Var i kontakt med Adria idag som sa att det inte går att ersätta med annat "block".
Var tvungen att beställa ett nytt för 8500 kr!
På det gamla har en komponent brunnit så det i princip är ett hål i kretskortet, med andra ord inget att laga..

//Thomas
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.744
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för svar!
Var i kontakt med Adria idag som sa att det inte går att ersätta med annat "block".
Var tvungen att beställa ett nytt för 8500 kr!
På det gamla har en komponent brunnit så det i princip är ett hål i kretskortet, med andra ord inget att laga..

//Thomas
Bra pris ändå...

Jag fick ersätta ett shaudth ebl. Kostade 9680 kr.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ett hål i kretskortet behöver inte betyda att det inte går att laga. Jag har lagat åtskilliga tv-apparater med "hål" i kretskortet. Man skrapar bort det förkolnade och byglar över med lämpliga ledningar. Iofs ser det inte så snyggt ut men har man bara fått bort orsaken till hålet så fungerar det.
Svårigheten är väl att finna någon som vill/kan åtgärda apparaten ifråga!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Var i kontakt med Adria idag som sa att det inte går att ersätta med annat "block".
Var tvungen att beställa ett nytt för 8500 kr!
På det gamla har en komponent brunnit så det i princip är ett hål i kretskortet, med andra ord inget att laga..

//Thomas
Inget problem att laga hål i kretskort. Inte heller att återskapa ledningarna
men det svåra är ju att veta varför det skedde och se till så att det inte händer igen.
Man kan ju utläsa vart denna komponent är kopplad till i ett schema
och sedan lista ut vad som belastade komponenten så att den brann upp.
Skulle problemet ligga efter EBL så kan ju tyvärr nästa EBL få samma fel.

Därför är det bättre om man kan hitta någon som håller på med detta så att man sedan
kan felsöka i bilen om felet ligger där.
Så kasta inte bort den trasiga EBL:en'
//Tony
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Denna firma hittade jag.
Någon som testat att skicka enheten och få en i utbyte på denna firma?
Hur fungerar det nu efter brexit?

Mer info om Laddaren och NE237.

Manual
 
Senast ändrad:

Sharkfin

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20758
Medlemskap
2024
Tack för ert engagemang!

Så här ser kortet ut som "brunnit". Skall tillägas att det är det undre kortet som är skadat (kan det vara laddaren)? Det övre kortet där in/utgångar och säkringar sitter är ganska ok, förutom en säkring som brunnit fast .
Kan tillägga att detta förmodligen hänt innan vi köpte bilen för två år sedan. Kopplad till NE237 satt en extern laddare.
Anledningen till att jag upptäckte detta var att laddningen till startbatteriet inte fungerade..

//Thomas
 

Bilagor

  • 20220421_212457.jpg
    20220421_212457.jpg
    2,8 MB · Visningar: 150
  • 20220421_212414.jpg
    20220421_212414.jpg
    2,6 MB · Visningar: 151

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
.....................svåra är ju att veta varför det skedde och se till så att det inte händer igen.
Man kan ju utläsa vart denna komponent är kopplad till i ett schema
och sedan lista ut vad som belastade komponenten så att den brann upp.
Skulle problemet ligga efter EBL så kan ju tyvärr nästa EBL få samma fel.
//Tony

Det kan ju tyvärr bli lite som att bara byta ut reglaget till kupéfläkten när det smälter och "brinner" upp, när problemet är att det är fläkten som är sliten och seg och som då drar för mycket ström, och som egentligen är skulden till att reglaget brinner upp.

M.v.h. JANKRO.
 

Maxen67

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Herrljunga
Tack för ert engagemang!

Så här ser kortet ut som "brunnit". Skall tillägas att det är det undre kortet som är skadat (kan det vara laddaren)? Det övre kortet där in/utgångar och säkringar sitter är ganska ok, förutom en säkring som brunnit fast .
Kan tillägga att detta förmodligen hänt innan vi köpte bilen för två år sedan. Kopplad till NE237 satt en extern laddare.
Anledningen till att jag upptäckte detta var att laddningen till startbatteriet inte fungerade..

//Thomas
Där det har brunnit ligger det normalt ca 300V likspänning, jag skulle inte laga ett så pass bränt kort.//Henrik
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vilket alternativ finns då om inte kortet går att beställa?
Spänningen är ju inte problemet. Det är ju orsaken till felet som
man måste utreda.
Är det t.e.x. en kall lödning eller annat som orsakat detta.
Det är inga problem alls att laga kretskort så länge dom inte har flera olika lager med kopparbanor.
Man kan t.o.m tillverka nya kretskort och löda tillbaka alla komponenter som är uppmätt hela.
Mycket jobb men hittar man inget nytt kort så är det bara att sätta igång och rita.
 

Maxen67

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Herrljunga
Vilket alternativ finns då om inte kortet går att beställa?
Spänningen är ju inte problemet. Det är ju orsaken till felet som
man måste utreda.
Är det t.e.x. en kall lödning eller annat som orsakat detta.
Det är inga problem alls att laga kretskort så länge dom inte har flera olika lager med kopparbanor.
Man kan t.o.m tillverka nya kretskort och löda tillbaka alla komponenter som är uppmätt hela.
Mycket jobb men hittar man inget nytt kort så är det bara att sätta igång och rita.
Kortet är förkolnat och kol leder ström. Men visst, ta bort allt kol och bygg upp med isolerade ledningar så får man ihop det. Den förkolnade komponenten verkar svår att artbestämma dock. Det jag ville säga är att detta är nätspänning och man vill inte vara ansvarig om det börjar brinna där.//Henrik
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Komponenter kan man ofta hitta info om på nätet.
Ja det är förkolnad glasfiber. Jag har ingen aning om detta leder
ström. Men jag tvivlar.
Man får ju vara mycket noga och mycket kunnig med det man håller på med oavsett
om det gäller nätspänning eller tex bilbromsar.
 
Toppen