• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av Hymer

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Hej

Vi funderar på att köpa en Hymer Ml-t 580 från 2018. Vi har tidigare bara haft husbilar på Fiatchassi, och undrar om någon har erfarenhet av denna Hymer på Mercedeschassi som har bakhjulsdrift?

Tacksam för synpunkter.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej.Jag har en ML I 630 2018.Har haft en byggd på renault ,en fiats eget h-bilschassie 4200 KG,en fiat alco 4200KG.
Ml 630 går mycket bra även i högre farter ,kan vara lite gungig på väg med gropar i ,lite klen krängningshämmare .
Sämsta bilen var med fiat eget h-bilschassie 2008 väldigt stötigt och svajigt vid omkörningar och även när man blir omkörd.
Ml 2018 äe ju sista årsmodellen på det chassit då brukar ju allting vars som bäst MVH L-G
 

thogre

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4931
Medlemskap
2024
Hej

Vi funderar på att köpa en Hymer Ml-t 580 från 2018. Vi har tidigare bara haft husbilar på Fiatchassi, och undrar om någon har erfarenhet av denna Hymer på Mercedeschassi som har bakhjulsdrift?

Tacksam för synpunkter.
Hej! Vi har en Hymer ML-t 580 från 2014, den första ML-t som kom till Sverige. vi är helt nöjda med bilen, perfekt drivlina, lite vindkänslig vid farter över 90 km/ timmen. Sen tycker vi att MB servicen är dyr, vi åkte Ford innan och där var servicen billigare.
lycka till men köpet!
Mvh Thomas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
ML-T stora fördel är ju bakhjulsdriften om man har behov av det, då kan man ta det negativa som är lite svajighet. Årsmodell. -18 har förstärkta krängningshämmare men den gungar rejält vid krypkörning på gropig väg, vid hög fart blir den istället lite vindkänslig men man vänjer sig! Det stämmer att Fiat chassit är stötigt då tycker man att MB chassit är rena drömmen, men vill man ha bästa personbilskomforten så finns ju framhjulsdrivna MB med AlKo chassit.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Hej, vi har Hymer 779 Iveco så jag kan enbart avge åsikt betr bakhjulsdrift. Vi har tidigare haft tre Fiat med framhjulsdrift. Jag föredrar bakhjulsdrift. Lycka till!
 
Toppen