• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EP stödben

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Har en 5 tons Frankia och funderar på att sätta dit EP . Har någon tips på billigt ställe att göra det på så är jag mycket tacksam.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Ett tips är att be dem montera lådan i garaget och inte under bilen. Anledningen är att lådan då blir den lägsta punkten och därmed extremt utsatt för smällar av olika slag. Vad jag har förstått så är det nämligen just under bilen de väljer att montera den. Jag kan iofs ha förståelse för det då det blir mycket enklare att dra kablar och slangar, men som sagt ett olyckligt ställe enligt mitt tycke.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Ska kolla med Höja Motor när deras semester är slut. Medlemskap här i klubben ger väl inte rabatt? Bra tips med placering i garaget. Kan 60000 vara ett rimligt pris?
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag tycker också priset verkar ok. Men börjar bli orolig över om min bils totalvikt räcker till. 45 kg ska ju EP väga och då jag vägde den förra gången var det på gränsen. Maila det var på hemväg efter tax- free. Minns inte heller hur mycket jag hade i tankarna.
 

klas gedda

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Täby
HBK-Nr
16885
Medlemskap
2022
Hej! Vi beställde en ny Frankia Platin 5.5 ton och Forsbergs använde en verkstad i Järfälla. Tror det är den som finns i tråden. Vet flera som använt dem för installation. Värt varje krona och jag vet inte exakt vad jag gav. Lycka till och hoppas att du trivs med din Frankia. Är du utomlands så stanna gärna på Fabrikens ställplats som är kostnadsfri och färskt bröd hänger på dörren när man vaknar. Kan även rekommendera deras verkstad som jag utnyttjat vid några tillfällen. Du kan även köpa reservdelar där. Klas Gedda
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Ingen med 5- ton bil som satt på EP och ändå klarat sig under gränsen för totalvikt? Vi har varit på fabriken men de hade inte tid för husesyn så vi åkte vidare.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag har EP ben på min 5 ton 840 Fd -17 den väger under med 2 pers o fulla tankar o,packning. Men det är precis.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hej!
Som komplement till tegelryggs inlägg (nr 4) vill jag bidra med följande modellspecifika erfarenhet.
Då Frankians AL-Ko chassi är särdeles lågbyggd från och med årsmodell 2007, blir en montering av pumpenheten under golvet riskabelt lågt.

Som jag tidigare beskrivit i en annan tråd har jag till stor del själv monterat just pumphuset och dess in- och utgång för hydraulslangarna. Platsen är under sittgruppen närmst köket som under åren inte använts till något särskilt nödvändigt. Jag använde ett 27-graders vinklat 75 mm avloppsrör som gav god plats för dragning av de fem hydraulslangarna, varefter hålet tätades utvändigt med butyl och invändigt med en bit Biltemas skumgummi/karossdämpning. Eldragningen blev också hyfsat lätt att genomföra samt det blir enkelt att kunna använda nödfunktionen (pumpa för hand) dels uppifrån, dels utifrån via sidoluckan. Bifogar ett par bilder.
Hälsningar
Åke
 

Bilagor

  • Pumpmontering.JPG
    Pumpmontering.JPG
    144,3 KB · Visningar: 137
  • Slanggenomföring.JPG
    Slanggenomföring.JPG
    111,9 KB · Visningar: 137

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag tror att jag pga vikten inte kan installera EP. Förutom det vanliga har ju vi planer på en ny hund och denne behöver hundkärra när vi är ute och cyklar. Där har vi de 45 kg som EP väger.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Plockar du bort befintliga bakre stödben o domkraft så har du bara 25 kg kvar att lägga till. Det funkar, mitt hydraulaggregat sitter bredvid aldepannan tar ingen extra plats åt något håll.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag ska få betala 58000 kr. Höja Motor har semester till ca mitten av augusti så jag vet inte om de är billigare. Det är mycket pengar så jag hoppas det kommer att bli fint. Har hört från flera att Miro är bra att ha att göra med.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Ett tips är att be dem montera lådan i garaget och inte under bilen. Anledningen är att lådan då blir den lägsta punkten och därmed extremt utsatt för smällar av olika slag. Vad jag har förstått så är det nämligen just under bilen de väljer att montera den. Jag kan iofs ha förståelse för det då det blir mycket enklare att dra kablar och slangar, men som sagt ett olyckligt ställe enligt mitt tycke.
Om hydraulaggregatet monteras under bilen i en låda, förutom låg markfrigång, så är det omöjligt att nödköra systemet med t ex en skruvdragare OM det elektriska skulle sluta fungera.
Kan va värt att tänka på.
Hejs
Claes 105
 
Toppen