• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EP stödben, stannar inte helt inne

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har EP stödben fungerar bra, men ett av benen sjunker sakta under någon timma efter att man dragit in dom ca3 cm,stannar sedan där.
Ibland sjunker båda stödbenen på samma sida(alltid samma sida),inget läckage finns.
Ni som har stödben ser ni något av den kromade ytan när benen är helt indragna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ett tvärtomproblem, ett av mina bakre ep stödben stannar ibland ca. 3cm ovanför marken, får även göra ca 5st norska omstarter per år, ytterligare ett problem är fjärren, som i år har börjat sluka 9V batteri, måste ta ur batteriet efter varje användning. Alldeles för mycket barnsjukdomar på dessa enligt mej.

Dock så stannar mina ben inne när de ska,
än så länge.
 

Leif N

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2024
Har EP stödben fungerar bra, men ett av benen sjunker sakta under någon timma efter att man dragit in dom ca3 cm,stannar sedan där.
Ibland sjunker båda stödbenen på samma sida(alltid samma sida),inget läckage finns.
Ni som har stödben ser ni något av den kromade ytan när benen är helt indragna?
Inget syns av den kromade ytan . Efter den dragit in alla ben och stannat , drar den till en gång till några sekunder ? . Skulle tro att det är någon hydraul-ventil som ej fungerar korrekt , tappar "håll" trycket
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Inget av den kromade delen syns på stödbenen sedan de blivit upphissade. Vi har haft EP system på våra två senaste husbilar, har aldrig varit några problem.
BBa
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inget syns av den kromade ytan . Efter den dragit in alla ben och stannat , drar den till en gång till några sekunder ? . Skulle tro att det är någon hydraul-ventil som ej fungerar korrekt , tappar "håll" trycket
Min hydraulpump går också två gånger med lite mellanrum vid indragning,så har det gjort sedan ny.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min hydraulpump går också två gånger med lite mellanrum vid indragning,så har det gjort sedan ny.
Normal funktion tänker jag, samma på min bil.

"Reverse engineering":
Hydrauliken drar upp stödbenen till dess att en tryckgivare informerar motorstyrningen att stänga av motorn till hydraulikpumpen.
Efter en tid startas pumpen igen för att säkerställa att stödbenen verkligen är uppe, genom att kolla att föregående tryckindikering inte berodde på något annat än att stödbenen verkligen är uppe. Pumpen stängs omedelbar av om rätt tryck uppnås.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Normal funktion tänker jag, samma på min bil.

"Reverse engineering":
Hydrauliken drar upp stödbenen till dess att en tryckgivare informerar motorstyrningen att stänga av motorn till hydraulikpumpen.
Efter en tid startas pumpen igen för att säkerställa att stödbenen verkligen är uppe, genom att kolla att föregående tryckindikering inte berodde på något annat än att stödbenen verkligen är uppe. Pumpen stängs omedelbar av om rätt tryck uppnås.
Då fungerar nog uppdragningen som det ska,men hur är logiken för att köra ned benen,ibland går bakbenen ned först, ibland fram,läser man manualen för manuell drift skall man alltid köra ned frambenen först.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Det kan vara luft i systemet, men troligen har stödbenen en typ av slangbrottsventil också försök att köra över en grop och kör cylindern max ut och in några gånger, kan var skräp i ventilen så den inte stänger riktigt, Är det dubbelverkande slangbrottsventiler kan det också vara baktryck (Tryck på returen som gör att cylindern åker ut lite)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kan vara luft i systemet, men troligen har stödbenen en typ av slangbrottsventil också försök att köra över en grop och kör cylindern max ut och in några gånger, kan var skräp i ventilen så den inte stänger riktigt, Är det dubbelverkande slangbrottsventiler kan det också vara baktryck (Tryck på returen som gör att cylindern åker ut lite)
Enligt uppgift från EP finns inga slangbrottsventiler alls.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Då kan var ett rosk i ventilen som styr stödbenet, så rek. är det samma kör ut stödbenet flera gånger till max läget in och ut
 
Toppen