• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ensamåkande, nybliven "husbilare"

F

F.d. 955

Guest
Hej därute...!

Jag är visserligen en bra bit över 40 men helt grön på detta! Ska om ett litet tag åka och köpa min allra första husbil. Ensamåkande kvinna, utan husbilserfarenhet och ingen att fråga...

Förhoppningen är att kunna vända mig till denna klubb och få del av kunskap och tips om livet med husbil.

Mitt liv fylls med en valp i september, men förhoppningsvis hinner jag vänja mig vid husbilen innan, och ta en sväng neråt landet. Eller uppåt...?

Finns det fler ensamåkande kvinnor på detta forum?

Hälsningar
Berit Elisa-Beth
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Jovisst finns vi, vi är flera singeltjejer/kvinnor med egna husbilar.

Välkommen in i gänget! :D

Singlarna har en egen rubrik här på forumet. Kikar du i menyn till höger hittar du det.

Här ett foto när jag och "co-drivern" var i Spanien o Portugal i våras.
DSC-0656.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Det går bra att se länken och klicka in även för Intresserad.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Åh, här fanns ju ett svar! Vad kul! Tack!
Jag vill också till Spanien med hund och husbil, fast inte förrän nästa höst! Måste köra in mig på bil och ta emot nya valpen.

Ska försöka förstå mig på tekniken HÄR också, på denna sida! :spinny:

Hej så länge!
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Eftersom det tydligen fins "riktigt" folk därute i cybervärlden så passar jag på att fråga: är en Adria Coral SP 650 årsmodell 2004 en bra "förstagångsbil" för mig (och jycken...) ?

Jag åker flera gånger per år till Gotland och färjepriserna är nästan dubbelt så höga när husbilen är över 6 meter, vad jag förstår.

Och jag spinner planer på en resa till Spanien nästa höst...kanske en husbil under 6 meter är bättre även i Euoropabilandet?
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Hei - vi er nok flere som er ensamåkande. :p

Min husbil er ca 8m og akkurat passe stor. Det er fint å ha plass når man er på lang reise. Og parkering går bra. Med enden av bilen over graset tar ikke resten så stor plass. Og pengene som spares på ferger er småpenger sammenlignet med prisen på husbilen.

Kjenner ikke Adria men det er jo en populær modell så den er vel bra.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Om man åker ensam eller är två så är "Plåtis" ett bra alternativ tycker jag. Smidig att framföra och parkera. Den vanligaste modellen är 6 meter men det finns även kortare och lite längre varianter.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Hm...en "Plåtis"? Är det någon form av folkabuss? Jag har haft en VW Multivan för ett antal år sedan, är det något sådant?:confused:
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Hej och tack för denna upplysning! Enklare campingbilar = kastenwagen! :)
Tänk vad man lär sig...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Plåtis - inte nödvändigtvis enklare men kompaktare :)
Det som kännetecknar denna kategori av husbilar är att den oftast är byggd i ett standardiserat plåtskal, alltså en typ av transportbil som inretts till husbil. En plåtis är som regel en robust välutrustad compactlivinghusbil med alla bekvämligheter som andra husbilar normalt har fast i kompaktare format.
 
F

F.d. 2995

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Hej!
Ensam singel och bor i husbil.
Världen är min trädgård och jag har många som sköter om den.
Har bott så i 1 1/2 år.
Lärt mig att jag köpte fel bil till vintern.
Får många råd och tips på olika träffar.
Lyssnar med elefant öron och lär mig hela tiden.
Man kan inte lära sig allt på en gång, utan genom olika erfarenheter också.
Fick min syster och köpa sig en.
Och åker tillsammans för att lära henne.
Lycka till. Var inte blyg och fråga. Maria
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Tack Grodan 1! Blev glad över ditt svar! Jag har visserligen en alldeles egen trädgård...men jag köper konceptet med att resa runt i sin egen världsträdgård!

Jag har fastnat för de små husbilarna Bürstner Brevio, Nexxo t 569 och Dethleffs små Globeus och Globe S. Har inte kört någon av dem, men tycker de verkar passa utseendemässigt och storleksmässigt. Vill absolut inte dra på en jättehusbil! De skulle kännas som att köra omkring med en bostadsrätt utan att veta adressen.

Ha en fin kväll och resten av tiden med, såklart!
Berit
 
F

F.d. 25855

Guest
Sv: Ensamåkande, nybliven "husbilare"

Hej.
Hur har det gått för dig och dina resor? Vilka destinationer har du hunnit med?
 
Toppen