• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

En tanke.....Håller vi på att bli turistnäringens parasiter med våra husbilar????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Turbo.60.63

HBK Medlem
Kommun
Sunne
HBK-Nr
38980
Medlemskap
2026
En tanke.....

Håller vi på att bli turistnäringens parasiter med våra husbilar????

Vi har varit husbilsägare sedan 1983, med ett antal uppehåll däremellan, och det är vi nu igen.
Sedan våren har vi återigen varit ägare till en vacker Eura Mobil och har vi varit ute på resande fot några gånger, och vissa saker börjar slå mig, och inte till det bättre.

Låt oss först konstatera ett faktum, och det är att under och omedelbart efter Coronaepidemin ökade antalet husbilar explosionsartat. Självklart har vi alla rätt till semesterunderhållning, men det som sticker ut är att vissa normer och värderingar har fallit offer för den alltmer livliga husbilstrafiken och närvaron.

När vi började turnera i Europa 1983 med vår första egenbyggda Bedford-husbil fanns det väldigt få husbilar ute på vägarna, och de som fanns där var ofta baserade på till exempel en Bedford, VW LT, eller en Toyota Hiace eller något liknande, och vi smälte in i den vanliga trafikmassan.
När de första Hymer husbilarna dök upp på scenen och vi såg den första Hobby 600, såg de ut som fordon från en science fiction-film och vi stirrade förundrade... men även dessa fordon försvann relativt lätt in i dåtidens trafikbild.

Vi fick parkera fritt på de platser vi hittade och såg till att platserna lämnades rena och prydliga efteråt, och vi tog hand om våra skåp (hus) bilar på en bensinstation, hos vänliga bönder eller på campingplatser... och äventyrsandan fanns i höga doser, och så njöt vi år efter år.

I takt med att vi höll på med tiden under och omedelbart efter coronapandemin gick utvecklingen av "husbilsfenomenet" helt överstyr och de (ibland) hemska "lastbilarna" med all lyx ombord började dominera mer och mer, husbilar blev allt större och större och kraven i samband med detta visade sig allt svårare att uppfylla, och så uppstod fenomenet "husbilställplatser".

Speciella platser upprättades, krav uppfylldes och lyx tillgodoses... men allt detta hade en prislapp. Numera är husbilen en oumbärlig del av semesterbilden, och turistnäringen utnyttjar detta skickligt genom att ta ut alltmer löjliga summor för en övernattning.....

Förstå mig rätt, jag har absolut inga problem med det, men priset som begärs måste stå i proportion till vad som erbjuds, och så är det allt oftare inte..... väldigt enkla gräs- eller grusplaner är märkta som husbilsplatser, och en prislapp på 200 till 300 kr är helt normalt nuförtiden, trots att INGENTING erbjuds för det.... man får bara stanna där en natt..... och det är verkligen väldigt dyr parkering.

Ett annat fenomen är att vi, som husbilsägare, i allt högre grad avvisas från vanliga parkeringsplatser, detta har till och med observerats vid storparkering vid shoppingcenter och stormarknader, och det finns redan personer som har fått böter bara för att de har handlat mat.....och deras husbil uppfyllde inte klassificeringskraven för den aktuella parkeringsplatsen...... ytterligare en sånt där idiotisk sak.....jag har sett nästan identiska husbilar som visade sig att vara olika registrerad och den ena fick parkera på en viss plats medan den andra inte fick det.....klass 1 eller 2 eller lätt lastbil eller eller eller.......herregud hur löjligt kan det bli.

Vi parkerar alltid vår husbil så långt som möjligt bort från shoppingcentras ingång och ofta längs sidan eller i en tom hörnläge på parkeringen, men gradvis börjar man bara bli rädd för att parkera sin husbil någonstans längre. Jag vet att mycket av motviljan mot husbilägare orsakas av "oss själva" – typ av asocialt folk och de personer som inte bryr sig om campingförbud och helt blockerar parkeringsplatserna vid lokala badplatser för lokalbefolkningen, osv. osv. och ja vi som kollektivet får lida på grund av det nu, och det är synd men det här får konsekvenser.....

Är vi på väg mot fullständig motvilja i samhället...????
Håller vi på att bli parasiter inom turistnäringen?
Har vi skjutit oss själva i foten med våra allt större husbilar och ständigt ökande krav?...med vårt alltmer asociala beteende, eller helt enkelt med vår närvaro???

Vi köpte vår husbil i våras efter ett långt uppehåll, och vi märkte att vi under vårt sökande faktiskt inte ens kunde hitta en roligt fin (intergral) husbil under 6 meter.
På grund av husbilarnas ibland rentav löjliga planlösningar med mer och mer lyx, har de bara blivit större och större, och ett fält av dåtidens husbilar har förvandlats från en mysig samling varierade skåpbilar till ett grusplan fullt av stora vita lådor.

Så vad är då slutsatsen...... ja jag kan försäkra er om att det, med ett undantag här o där, är en riktig besvikelse för oss att resa med en husbil igen. Det asociala beteendet hos vissa husbilsförare vilket man faktiskt upplever minst en gång på varje plats, det förakt som andra semesterfirare visar, vägran att få en plats på en campingplats, de överprissatta platserna där man nu tvingas eller får parkera/övernatta, den ständiga vaksamhet som nu krävs för att undvika saftiga p-böter......

Jag börjar verkligen tvivla på om vi bara ska gå tillbaka till att boka hotell och stugor och ge oss ut på vägarna i lyxfordonet igen.....

Vi kommer att åka ut några gånger till efter högsäsongen och kommer då att allvarligt ompröva hela situationen, men charmen från förr är svår att hitta, om inte helt borta.

Jag skulle gärna höra era tankar och erfarenheter................... hälsning P.

Håller helt och hållet med dig. Mitt användarnamn Tjyvcamparen tog jag av att en politiker i Halland menade att om vi ställde oss på en plats utan att betala för oss så tjyvcampade vi. Vår friluftsliv består av att uppleva natur och städer utan organiserade dyra ställ/campingplatser. Betalar gärna för vatten och grå/latrintömning.

En tanke.....

Vi har varit husbilsägare sedan 1983, med ett antal uppehåll däremellan, och det är vi nu igen.
Sedan våren har vi återigen varit ägare till en vacker Eura Mobil och har vi varit ute på resande fot några gånger, och vissa saker börjar slå mig, och inte till det bättre.

Låt oss först konstatera ett faktum, och det är att under och omedelbart efter Coronaepidemin ökade antalet husbilar explosionsartat. Självklart har vi alla rätt till semesterunderhållning, men det som sticker ut är att vissa normer och värderingar har fallit offer för den alltmer livliga husbilstrafiken och närvaron.

När vi började turnera i Europa 1983 med vår första egenbyggda Bedford-husbil fanns det väldigt få husbilar ute på vägarna, och de som fanns där var ofta baserade på till exempel en Bedford, VW LT, eller en Toyota Hiace eller något liknande, och vi smälte in i den vanliga trafikmassan.
När de första Hymer husbilarna dök upp på scenen och vi såg den första Hobby 600, såg de ut som fordon från en science fiction-film och vi stirrade förundrade... men även dessa fordon försvann relativt lätt in i dåtidens trafikbild.

Vi fick parkera fritt på de platser vi hittade och såg till att platserna lämnades rena och prydliga efteråt, och vi tog hand om våra skåp (hus) bilar på en bensinstation, hos vänliga bönder eller på campingplatser... och äventyrsandan fanns i höga doser, och så njöt vi år efter år.

I takt med att vi höll på med tiden under och omedelbart efter coronapandemin gick utvecklingen av "husbilsfenomenet" helt överstyr och de (ibland) hemska "lastbilarna" med all lyx ombord började dominera mer och mer, husbilar blev allt större och större och kraven i samband med detta visade sig allt svårare att uppfylla, och så uppstod fenomenet "husbilställplatser".

Speciella platser upprättades, krav uppfylldes och lyx tillgodoses... men allt detta hade en prislapp. Numera är husbilen en oumbärlig del av semesterbilden, och turistnäringen utnyttjar detta skickligt genom att ta ut alltmer löjliga summor för en övernattning.....

Förstå mig rätt, jag har absolut inga problem med det, men priset som begärs måste stå i proportion till vad som erbjuds, och så är det allt oftare inte..... väldigt enkla gräs- eller grusplaner är märkta som husbilsplatser, och en prislapp på 200 till 300 kr är helt normalt nuförtiden, trots att INGENTING erbjuds för det.... man får bara stanna där en natt..... och det är verkligen väldigt dyr parkering.

Ett annat fenomen är att vi, som husbilsägare, i allt högre grad avvisas från vanliga parkeringsplatser, detta har till och med observerats vid storparkering vid shoppingcenter och stormarknader, och det finns redan personer som har fått böter bara för att de har handlat mat.....och deras husbil uppfyllde inte klassificeringskraven för den aktuella parkeringsplatsen...... ytterligare en sånt där idiotisk sak.....jag har sett nästan identiska husbilar som visade sig att vara olika registrerad och den ena fick parkera på en viss plats medan den andra inte fick det.....klass 1 eller 2 eller lätt lastbil eller eller eller.......herregud hur löjligt kan det bli.

Vi parkerar alltid vår husbil så långt som möjligt bort från shoppingcentras ingång och ofta längs sidan eller i en tom hörnläge på parkeringen, men gradvis börjar man bara bli rädd för att parkera sin husbil någonstans längre. Jag vet att mycket av motviljan mot husbilägare orsakas av "oss själva" – typ av asocialt folk och de personer som inte bryr sig om campingförbud och helt blockerar parkeringsplatserna vid lokala badplatser för lokalbefolkningen, osv. osv. och ja vi som kollektivet får lida på grund av det nu, och det är synd men det här får konsekvenser.....

Har vi skjutit oss själva i foten med våra allt större husbilar och ständigt ökande krav?...med vårt alltmer asociala beteende, eller helt enkelt med vår närvaro???

Vi köpte vår husbil i våras efter ett långt uppehåll, och vi märkte att vi under vårt sökande faktiskt inte ens kunde hitta en roligt fin (intergral) husbil under 6 meter.
På grund av husbilarnas ibland rentav löjliga planlösningar med mer och mer lyx, har de bara blivit större och större, och ett fält av dåtidens husbilar har förvandlats från en mysig samling varierade skåpbilar till ett grusplan fullt av stora vita lådor.

Så vad är då slutsatsen...... ja jag kan försäkra er om att det, med ett undantag här o där, är en riktig besvikelse för oss att resa med en husbil igen. Det asociala beteendet hos vissa husbilsförare vilket man faktiskt upplever minst en gång på varje plats, det förakt som andra semesterfirare visar, vägran att få en plats på en campingplats, de överprissatta platserna där man nu tvingas eller får parkera/övernatta, den ständiga vaksamhet som nu krävs för att undvika saftiga p-böter......

Jag börjar verkligen tvivla på om vi bara ska gå tillbaka till att boka hotell och stugor och ge oss ut på vägarna i lyxfordonet igen.....

Vi kommer att åka ut några gånger till efter högsäsongen och kommer då att allvarligt ompröva hela situationen, men charmen från förr är svår att hitta, om inte helt borta.

Jag skulle gärna höra era tankar och erfarenheter................... hälsning P.

En tanke.....

Håller helt med dig. Det är bara stress att leta plats för övernattning och dyrt. På Öland finns inte en plats under 300:- nu är vi hemma och tar det lugnt från husbilslivet. Kanske blir det någon tur till innan mässan.

Ja så är det, jag tyckte mycket om att köra i Portugal tidigare, men numera åker jag till Turkiet, där är man fortfarande välkommen att parkera och övernatta utan bli bortkörd. Vid vissa turistorter kan man se förbudsskyltar nära stränderna men Turkiet är ju stort, finns mer än Bodrum och Marmaris. Men ska kanske inte göra reklam så det blir samma elände där... Åk inte dit! Ni blir rånade på vägen i Rumänien! Bulgarerna kastar sten på husbilarna! Om ni dristar er att åka genom Serbien så!!! Huvaligen!!! :D

En tanke.....

Håller med fullständigt.
vi har haft Hb sedan 2010 och visst vi har en stor bil men kräver ingen lyx på en ställplats då vi har allt vi behöver i bilen och nyttjar aldrig toalett eller dusch etc, visst vi har stora tankar att fylla så därav nyttjar vi dom, bilen är trots allt byggd för att användas och
det är bara att tömma när det börjar bli fullt i tankarna
och som för kunde man åka ut en fredag kväll och hitta en ledig plats! lycka till med det idag tyvärr.
Mvh Bengt

Vi håller helt med om situationen.
Vi tidiga husbilsåkare och husbilsklubbar har varit duktiga på att vaska fram husbilsplatser som är anpassade till våra husbilar till vettiga kostnader. Ibland utan kostnad. Småbåtshamnar som ser oss som att vi avskräcker stölder genom vår närvaro. Vi har även i många fall sponsrat utslagsvaskar och vagnar med våra medlemsavgifter i Husbilsklubben.se som är mycket uppskattade.
Det jag tycker mig se, är att de stora campingarna med organisationer med miljoninkomster som snart går om Ica handlarna.
De ser oss som en mycket stor växande grupp, som de skall tvinga in på campingarna och som nästa steg även ta över husbilsplatser då de ser en utvecklingspotential att plocka in mer inkomster på.
Ett exempel.
Vi har en camping i Ängelholm där en husbilsplats på campingen kostar 540kr dygnet.
På badplats parkeringen utanför campingen fanns tidigare 5 kommunala platser utan service för 150 kr för 24 tim. betalades med parkster.
Numera har campingen tagit över dessa platser och kostnaden är 320 kr. Då kan du använda campingens service.
För den servicen betalar du nu170 kr för, mot tidigare.
Accepterar vi detta?
Inte jag.
Krister

Håller med dig.
Tittar efter en cabriolet igen.
De billigaste semestrarna hade vi när vi åkte cabriolet och låg på hotell.
Husbil är helt klart det dyraste semesternöjet totalt sett.

Och stannar man någonstans med husbilen och det finns likasinnade så är det numera inte lönt att försöka föra en konversation.
De står som frågetecken. - han pratar med mig :wideeyed:

Ställplatser i Sverige ratar vi, det är fricamping som gäller. I utlandet är det mer humana priser så där nyttjar vi dem.

Det måste nu vara en HB bubbla nu, kommer den att spricka? Inom snar framtid blir diesel så dyr att det inte är möjligt att resa runt.
Möjligt inom sitt närområde kan man ta helger å långhelger.
Då blir det för dyrt med camping plats och ställplats.
Att åka till Danmark är ju inte billigt.
Dansk stark valuta, båtbiljett/broavgift.
Att åka ut i Europa inom snar framtid blir nog inte möjligt.
Så det ser ut som man får ta sig en rejäl funderare på sin HB framtid.
Jag är rädd för en HB död.
Nej... vi ska sitta hemma i förtryck och mörker, vi ska inte göra något som påverkar miljön och samhället.
Så det blir till å bli eremit.

Tyvärr upplever även vi sanningar i allt som skrivits här ovan. Efter att jag 1988 byggde vår första hb, en Transit, är vi nu framme vid vägs ände. Den 7 april i år lämnade vi in vår Frankia till försäljning hos Forsbergs I Hyssna.

Det är verkligen med tår i ögat vi får finna andra vägar att tillgodose behovet av att bryta vardagens gråa, vilket husbilsåkandet faktiskt till största delen gjort.

Med Vänliga Hälsningar
Åke

Det kanske är dags att anpassa husbilsinnehavet till mindre, kanske lite äldre bilar som är billigare att äga och köra, och som inte behöver så stora ytor för att parkera. Jag tycker inte att husbilsägandet är särskilt betungande ekonomiskt, vår bil är rätt gammal och lätt att arbeta med så det mesta sköter jag själv. Några lån finns inte heller, jag har alltid levt efter devisen att leksakerna skall vara kontant betalda! ;)

Senast ändrad:
I år gjorde vi Nordkalotten Runt dvs drygt 300mil. Till slut var hustrun helt slut av alla mygg "ute i naturen" så sista veckan blev det campingar vid öppna ytor. Nästa sommar blir det Hälsingland/Dalarna runt där vi vet (?) var det är något sånär myggfritt. Kanske en vision...
En observation var att de med landsbeteckningen N på plåtarna verkar byta ut sin jättehusvagnar till jättehusbilar. Dock är de fortfarande lika vilse vad gäller P-reglerna även om de står klart och tydligt skyltat vad som gäller. Men vi fortsätter med husbilsåkandet året runt. Vi har ju en Nordic !

Det kanske är dags att anpassa husbilsinnehavet till mindre, kanske lite äldre bilar som är billigare att äga och köra, och som inte behöver så stora ytor för att parkera. Jag tycker inte att husbilsägandet är särskilt betungande ekonomiskt, vår bil är rätt gammal och lätt att arbeta med så det mesta sköter jag själv. Några lån finns inte heller, jag har alltid levt efter devisen att leksakerna skall var kontant betalda! ;)
Det handlar inte om pengar för mig heller... man vet, när man köper en husbil, att de kostar pengar.

Vi har också en äldre modell med "gammaldags" teknik, så jag gör det mesta själv... inklusive bodelen... ingen onödig elektronik, och TV:n som satt i den när vi köpte den har inte använts än.:D

Min synpunkter i den här historien lutar mer åt att allt blir alltmer komplext och dyrt för att använda HB till semesternöje, och att husbilen generellt sett blir ett ovälkommet föremål i (turist)världen, och att detta mer eller mindre orsakas av "oss själva", ofta genom olämpligt beteende som folk tar illa upp av......och detta bara kommer att bli värre nu när turisterna som valt sydeuropeiska länder förrut i allt större utsträckning beger sig norrut, och absolut nu när allt där står i brand och temperaturerna är outhärdliga.

Samt tycker folk att, på grund av den ibland löjliga storleken på dagens husbilar, att vi helt enkelt har blivit för mycket "in your face", och det kommer att ta ut sin rätt.

Naturligtvis är ett hotell inte heller billigt, och även där måste man ibland stå ut med otrevliga människor också, och ja, stugägarna har gradvis lärt sig att begära en saftig summa/natt, men när vi fortfarande reste i lyxbilen behövde vi åtminstone inte stressa över att hitta en plats, ständigt vara på vår vakt när vi parkerade bilen eller be om ursäkt som nu när man ta upp två parkeringsplatser......

Utöver det har vi nu upptäckt att vi kunde ta oss till fler platser med lyxbilen än vad som är fallet med husbilen, och som ett resultat måste vi faktiskt köra förbi intressanta platser eftersom vägarna ibland är för smala, eller vår husbil är för stor, eller vi är inte välkommen på parkering, eller vi måste betala orimliga parkeringsavgifter, eller det finns helt enkelt inget utrymme för husbilen på grund av dess längd....
eller eller eller......

Nhaaa, världen har förändrats, och som tidigare nämnts jag tror att är husbilen på väg att göra sig impopulär, och ett scenario är att vi, om några år, kommer att sälja alla våra pärlor för "pennies on the dollar" till en köpare från östländer bara för att vi själva har tröttnat på allt krångel och orimliga kostnader...

Vi tycker fortfarande att det är roligt och förhållandevis billigt att använda husbilen. Den är till åren kommen och har måttlig storlek så den tar sig fram överallt om det inte är höjd begränsningar och kan parkeras på en normal p-ruta. Numera undviker vi de kända turistmålen och ägnar lite mer tid att hitta lämpliga övernattnings platser, för sådana finns och oftast utan kostnad. I många fall ensamma och med sjöglimt. Förstår att det kan vara svårare om man bor i storstad eller den sydligaste delen av landet.
Husbilen kommer vi att behålla och använda tills liemannen hämtar oss!

Eller också fattar man om tio år eller sådär att husbilsturister är en kassako och industri.
Jag tycker mig se en betydande ökning av utländska husbilar redan. Husvagnar också.

Kommunala och privata jätteställplatser ute i Europa är ju inte ovanligt.

Och då kan ju turister med husbil från södra regioner vara vår räddning.

Våra campingar kommer aldrig ha möjligheten att tillgodose det totala behovet om det kommer.
Någon sorts anpassning blir det, vi är bara 10-15 år efter i vanlig ordning.

Att ha allt betalt är ju alltid bra.
Men kostnad i form av värdeminskning är ju också kapitalförstöring.
Värdet är aldrig högre än vad någon är beredd att betala. Med en husbilsmarknad som svämmar över gäller det att äga något attraktivt.

Nä, nu måste vi tänka positivt.

Eller som pessimisten sa till optimisten.
- Nu kan det inte bli sämre.
- Jodå, bara vänta skall du få se, sa optimisten.

Jag känner igen fenomenet men då gällde det båtlivet. I mitten på 80-talet fanns det gott om båtplatser i Göteborgstrakten till rimliga priser. Det var även gott om plats i naturhamnar så man kunde spendera veckor utan att betala för en båtplats i en gästhamn.
Ooooops! 15-20 år senare fanns inte en båtplats att hyra till vettigt pris i Gbg. Vi fick hyra en på norra Tjörn. Lite långt när man skall fixa lite.
Bra naturhamnar var fullsmockade och båtar låg på redden och väntade på att man skulle ge sig av.
Så nog upprepar sig trenderna alltid.

Eller också fattar man om tio år eller sådär att husbilsturister är en kassako och industri.
Jag tycker mig se en betydande ökning av utländska husbilar redan. Husvagnar också.

Kommunala och privata jätteställplatser ute i Europa är ju inte ovanligt.

Och då kan ju turister med husbil från södra regioner vara vår räddning.

Våra campingar kommer aldrig ha möjligheten att tillgodose det totala behovet om det kommer.
Någon sorts anpassning blir det, vi är bara 10-15 år efter i vanlig ordning.

Att ha allt betalt är ju alltid bra.
Men kostnad i form av värdeminskning är ju också kapitalförstöring.
Värdet är aldrig högre än vad någon är beredd att betala. Med en husbilsmarknad som svämmar över gäller det att äga något attraktivt.

Nä, nu måste vi tänka positivt.

Eller som pessimisten sa till optimisten.
- Nu kan det inte bli sämre.
- Jodå, bara vänta skall du få se, sa optimisten.
För min del räknar jag att vår husbil är avskriven och klar, den har tagit oss många tusen mil både här och i Europa sommar som vinter, nu är den t.o.m. skattebefriad. I övrigt räknar jag bara driftskostnader och delar, och när den står still kostar den inte särskilt mycket. Den drar någon deciliter mer än nya bilar, men det är ju småpotatis totalt. Om vi hade åkt en fin bil mellan hotell blir det ju ganska stora kostnader och inte hälften så trevligt, eftersom vi är någon sorts vagabonder som inte gärna står stilla länge, och då skulle vi leta boende till rimligt pris nästan varje dag, vilket ju inte är enklare än att leta ställplats.

Senast ändrad:
Nej, jag håller inte med.
Tillgång och efterfrågan har drivit upp priserna på husbilar.
Tillgång och efterfrågan har drivit på alltmer välutrustade ställplatser och campingar som driver priserna.
Den alltmer växande skaror av husbilar och nu taktältar som ”ockuperar” den fria naturen och tyvärr så skärper lite för många ner gör att de närboende blir irriterad och ropar efter förbud.
Den alltmer alltmer växande skaror av husbilar och nu taktältar som ”ockuperar” som parkeringsplatser och brer ut sig gör att butiker och kommuner agerar så att kunder och innevånare kan parkera.

Jag tror tillgången på husbilar är större än tillgång på platser, därför måste priserna vara höga för att locka fler att bygga fler ställplatser och campingar.

I ett antal år nu har Sverige haft mycket gynnsam somrar vilket lockar allt större skaror från Europa att komma hit.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen