• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En progressiv, kreativ idé och en konservativ, idéfattig idé

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
D73DF23D-61EB-47D9-8350-89EF46DDC68E.jpeg

I mitt letande i pressen efter relevanta notiser, artiklar, för oss som gillar husbilar, blir jag under sommarsäsongen rätt nedslagen av all negativ press som riktas mot oss.

Men så dyker en och annan positiv insändare upp som värmer och ger glädje, som den här som jag hittade i gårdagens Ystads Allehanda:

Underlätta för husbilsturisterna

Sommaren fortgår, och lite mer är ju kvar av den. Många turister, både utländska och svenska har hittat till vår hörna av Skåne, och tar del av utbudet.

Visst delar vi generöst med oss.
Det finns ju många åsikter om husbilar, och var de ska få stå. Särskilt också då många utnyttjar vår allemansrätt, som är unik, att kunna stå en kortare tid på ett ställe. Tyskarna älskar det.

Har noterat att det kommit upp hinder, och förbudsskyltar i anslutning till parkeringar i närheten av stränder och strövområden, att köra in och stå med husbilar och fordon över 2,1 meter.

Det finns säkert en massa anledningar och orsaker till det. Åsikterna är säkert lika många. Ordning måste råda.

Jag tänker så här, varför inte verka för att det blir fler uppställningsplatser (året-runt-öppna) för husbilar (och husvagnar) runt om i våra Österlenkommuner. Låt det finns möjlighet till toalett, att kunna slänga sopor, samt tillgång till el och vatten, på vissa platser, och ta betalt för det.

Vi måste bli bättre på att ta betalt för service i detta land, och inte skämmas för det. Här finns stora summor att hämta hem.

Sätt upp automater, eller skyltar, som visar vad det kostar, och hur du betalar och vad som gäller, på olika språk. Vi har ju världens chans att bli bäst på att ta hand om besökare/turister som kommer i husbil/husvagn.

Antalet husbilar lär ju inte minska med tiden. Hur blir vi bäst i denna disciplin? Vad kan du och jag göra?
Jonas Bohman, Ystad.


Tror Jonas är inne på en realistisk och nödvändig modell för vårt framtida resande i populära områden. Vi måste få en ny image på oss själva, som en grupp besökare som är närande för lokalsamhället. I det ingår vissa kostnader för oss som troligen blir nödvändiga, för att man skall satsa på vår grupp och skapa legitima platser för oss att stanna på.

Det har kommit in ett svar på Jonas insändare och som framför den mera traditionella åsikten om oss husbilsresenärer.

Susanna68:
Det finns fina campingplatser som är havsnära vad är problemet?? Att det sätts upp bommar vid parkeringar som tex i lilleskog är en välsignelse för oss som behöver ta oss dit med bil för några husbilar på tvären o bredden med full camping utrustning och möblemang sen var de parkeringarna fulla! Campingplats är en finfin lösning för både husbil o husvagn! De tar ofta upp två parkeringsplatser inne i stan oxå vilket är ett problem under turistsäsong


Det finns en del att jobba på för oss.

Tommy

 
Toppen