• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En helt ny värld....

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har tidigare haft Dovado Tiny ac i H-bilen, men fick nu Dovado pro ac. Att jag vill just ha den routern beror på att jag kan koppla in en extern hårddisk i routern (NAS), Jag har fått igång routern och där fungerar allt ok, men nu när jag skulle konfigurera för NAS så fattar jag inte mycket :eek: och i cen medföljande manualen så står där inget om NAS. Så nu undrar jag om ´det finns andra här på Hbk som har lyckats med konfigurationen av NAS. och om så skulle vara så är jag och säker fler väldigt tacksamma om vi kunde få lite vägledning

Tack på förhand ....från ett himla kalt Grekland.... just nu +8 :(
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ursäkta Peter, måste bara fråga, vad ska du använda NAS till, spela in bilder från en övervaknings kamera (loop inspelningar), eller...?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ursäkta Peter, måste bara fråga, vad ska du använda NAS till, spela in bilder från en övervaknings kamera (loop inspelningar), eller...?

??? Va.!!!... Jag trodde alla hade en NAS i sin H-bil.:twitcy:;)
Nää... det är faktiskt så att jag nu har två datorer en surfplatta en smartphone och en wifi projektor, och ibland så har jag svårt för att hitta något som jag vet jag har.... kan det vara i den eller den :confused:..... så därför köpte jag ny router och väntar på en 2 Tb extern hårddisk.... så tänkte jag lägga allt på den och sen behöver jag inte fendra över om vart jag har sparat det.... sen är det bra att spara filmer på då projektorn kan hämta filmerna direkt från NAS:en.... Jag hört att man skall göra det enkelt :swoon: så nu vet ni detta ;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om du fotograferar mycket då har du plats för alla dina bilder och video tills du blir 150 år gammal, hehe... ...men då har även tekniken ändrat sig till hologram!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Blev nyfiken och kikade runt lite. Länk till manual:
https://www.dovado.com/wp-content/uploads/2018/12/pro_ac_manual_910.pdf
Kapitel 3.8 handlar om hur man konfigurerar NAS, har du läst det, eller motsv info?
/Ingvar

Tack Ingbe.... Tyvärr så hjälper den info inte mig, för när jag har kopplat in den externa hårddisken i USB1 på routern.... så ser jag inget :swoon: vare sig i routern eller datorn.... jag har försökt konfigurera protokollet och startat om routern.... men ändå ser jag inte hårddisken....
Jag behöver nog hjälp like that.... koppla den externa hårddisken i routerns USB 1.... sen gör du såhär....... och sen såhär..... o.s.v.... :twitcy:....
 
4

4 JO

Guest
Tillvägagångssättet skiljer sig lite mellan olika märken, men de allra flesta brukar ha en mjukvara att installera som letar upp nasen då den med all säkerhet har DHCP som standard.
Där kan du sedan konfigurera den med t.ex fast IP för ditt interna nätverk och hur hårddisk eller hårddiskarna ska vara.
Har du en nas med två hårddiskar så skulle jag rekomendera dig att köra dem i RAID vilket innebär att den ena hela tiden är en kopia av den andra. Skulle en gå sönder så kan du plocka ur den trasiga och allt material kopieras sedan över till den nya.

Och självklart ska man ha en NAS i husbilen, hur kan man annars leva ;)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Tillvägagångssättet skiljer sig lite mellan olika märken, men de allra flesta brukar ha en mjukvara att installera som letar upp nasen då den med all säkerhet har DHCP som standard.
Där kan du sedan konfigurera den med t.ex fast IP för ditt interna nätverk och hur hårddisk eller hårddiskarna ska vara.
muskatten vill ansluta en vanlig HDD till routerns USB-port, och då är det ju att konfa enligt routerns manual. Men jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av Dovado och dess NAS-funktion. Men manulen beskriver ju att man ska lägga upp en eller flera användare i routern. Jag antar att det ska matcha användaren i PCn, men jag är inte så hemma på SMB...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack Ingbe.... Tyvärr så hjälper den info inte mig, för när jag har kopplat in den externa hårddisken i USB1 på routern.... så ser jag inget :swoon: vare sig i routern eller datorn.... jag har försökt konfigurera protokollet och startat om routern.... men ändå ser jag inte hårddisken....
Jag behöver nog hjälp like that.... koppla den externa hårddisken i routerns USB 1.... sen gör du såhär....... och sen såhär..... o.s.v.... :twitcy:....

Jag antar att du har hängt skivminnet som en USB-disk på USB-uttaget på Dovadon. I så fall måste du först aktivera "SMB" i Doavdons admin menyer (under "NAS").
Efter SMB behöver du nog sätta namn på ett delat directory som sedan kommer att finnas på NAS:en. Du gör det under "Shares" i Dovadons admin menyer under NAS. Slutligen skall du definiera en användare (du själv?) med namn och passord och rättigheter att komma åt SMB-NAS:en. "Admin" verkar alltid finnas som användare så du kan ev. nöja dig med det.
Ev. måste du sedan starta om Dovadon.

Nu skall du kunna komma åt skivminnet via filhanteraren i Windows genom att skriva in \192.168.0.1\(namnet på den share du har definierat). Dovadons IP-adress (192.168.0.1 i mitt exempel) kan naturligtvis vara en annan beroende på hur ditt nätverk ser ut.

Jag har inte kollat det här i verkligheten. Min Dovado sitter ute i bilen och jag hade ingen lust att gå ut med en minnespinne (som NAS) för att prova just nu i kväll.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har försökt att göra som skalman skriver, men inte lyckats, ett tag förlorade jag helt kontakten med routern :eek:.... men efter ca 20 min så hade jag kontakt igen, men ingen kontakt med NAS.... Hade också skrivit till Dovado, och jag fick ett mail att de skulle höra av sig under dagen.... men tyvärr så hörde de aldrig av sig.:(
Däremot vet jag nu att FAT32 är snabbare än NTSF och inte som jag tidigare skrev....
Just nu känns det lite :( att jag inte lyckats.... men skam den som ger sig..... Som Madammen sa.... när hon försökte med en banan som var för mjuk :swoon:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har sett rykten på nätet att Dovadon inte klarar hur stora diskar som helst. Ingen aning om det är sant. Du skulle ju kunna prova att installera en USB minnespinne på t.ex. 16GB och se om det funkar.

Testade halvvägs och kan kanske ge en litet bättre beskrivning den här gången.

När du logga in på Dovadons installations meny så är det (förstås) "NAS" du går in på. I översta raden på den sidan står det "Shares". Väl det. I den högra av de två rutorna skall din disk synas. När jag testade med ett 16GB USB-minne så stod det "FAT32(14GB)" i rutan. Sedan matar du in ett "Share name" ("user" t.ex.) och väljer "SMB" litet längre ner och tryck på "Add share".
Sedan får du starta om.

Nöjer du dig med "admin" som user behöver du inte göra något under user-menyn.

Kom inte ihåg hur det blev när jag provade om det var något som behövde göras under "SMB"-menyn också.

Sedan skall du kunna komma åt från Windows med hjälp av IP-adress och "share name" och så måste du kryssa i "Anslut med andra autentiseringsuppgifter" om du nu inte råkar ha samma user + password på Windowsmaskin som på Dovado.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta var inte lätt.....
Först tackar jag för all info. och hoppas att tråden fortsätter (?)

Min 1 TGb SSD disk kom aldrig :(.... men jag fick pengarna tillbaka :eek:... så nästa steg blev att beställa inom Eu.... hittade en ny disk i Tyskland men den var bara på 512Gb...... men nu var det lite mer bråttom så jag köpte den :)..... efter ca 10 dagar hämtar jag den hos DHL i Gythio .... och väl tillbaka i H-bilen så upptäcker jag att originalförpackningen är bruten :eek:.... så jag tog kontakt med säljaren.... som hade svårt att fatta varför jag inte ville ha den..... men efter att bett eBay om hjälp så skickades den tillbaka.... så nu sitter jag här och är kvar på ruta 1 :confused:....
Många dagar har nu gått och jag tänkte att det var nog meningen att jag inte skulle ha dessa stora SSD diskar... så jag plockade fram en 64Gb SSD som jag hade liggande och började koppla ihop allt.... men då upptäcker jag att det case som jag har för 2,5" hårddiskar är ett vanligt äldre och inte har sata koppling....
Så nu måste jag hitta ett nytt case med sata koppling för hårddisken.... I bland får man tuffa prövningar :eek: men jag förstår inte varför det drabbar mig så ofta :swoon:
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Jag har en 1Tb SSD på USB2 utan problem..
Så här ser mina inställningar ut.
 

Bilagor

  • 40477920-C3C3-4371-9308-C89E13B3C600.png
    40477920-C3C3-4371-9308-C89E13B3C600.png
    779,4 KB · Visningar: 24
  • 9C7770C1-F299-4ED1-9EED-9A0D2039AC94.png
    9C7770C1-F299-4ED1-9EED-9A0D2039AC94.png
    771 KB · Visningar: 24
  • 1BBD5E8F-6983-4CCE-8EA4-4DCE760AD6A4.png
    1BBD5E8F-6983-4CCE-8EA4-4DCE760AD6A4.png
    770,1 KB · Visningar: 23
Toppen