• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En annorlunda ställplatsupplevelse

D

Deleted member 11118

Guest
Är detta en ställplats, P-plats med tillbehör eller husbilscamping? Mitt ute på den skånska landsbygden i Nordvästra Skåne 17 km norr om Helsingborg och 7 km öster om Höganäs på en gård ligger denna ställplats som är döpt till Bananpannkakan. Ställplatsen tar endast emot husbilar, med en lite flexibel åldersgräns från 30-40+ och uppåt. Ställplatsen välkomnar hundar, där finns en bra hundrastgård. Tyvärr kan barn inte följa med.

Banan4.jpg

Under de två månader platsen funnits har husbilsfolket vallfärdat dit. Höns går fritt på gården och ibland släpper de ifrån sig ägg, vilket gjorde att namnet bananpannkakan föddes. Vid ankomsten får alla ett välkomstpaket med två ägg och en banan, detta är ingredienserna till en bananpannkaka.

Banan1.jpg Banan5.jpg

Recept på bananpannkaka.

1 Mosa bananen med en gaffel i en bunke.
2 Knäck äggen över bananen och blanda till en smet.
3 Stek i en het panna i smör eller olja.
Till topping använd bär kanske nutella eller något annat gott.


Värdparet som driver detta ställe heter Micke och Birgitta, de vet vad service är, de hälsar alla välkomna till platsen, visar var man skall stå. När man sen fått husbilen på plats, tar man sig till ”gula huset” där värdfolket väntar och får en rundvandring på stället, de visar var allt finns på området. Micke och Birgitta är mycket måna om sina gäster de vandrar runt och pratar med alla, man känner sig välkommen på ett personligt sätt.

Det finns 15 platser, alla platser har el. Det går att boka en plats om man känner för det (förmodligen till vissa husbilsmänniskors förtvivlan) det var tur jag ringde dagen innan och fick en plats, för det visade sig framåt kvällen att både under fredagen och lördagen var det fullt på alla platser. Hade jag kommit spontant hade jag fått vända igen. För säkerhetsskull slå en signal om man nu bestämt att resan skall gå till bananpannkakan.

Platserna är mycket rymliga och man ställer husbilen på grus, man har sedan en grästomt utanför bilen, när man sen öppnar bodelsdörren.
Finns toaletter och duschar för både damer och herrar, och de är åtskilda från varandra, finns även två tvättmaskiner kostar 30 kr att tvätta. Vill du torktumla tvätten går det bra. Finns även en ismaskin om man vill ha kalla drycker.

Banan9.jpg Banan2.jpg

Det finns ett 120 m2 stort poolrum och utanför finns pool och jacuzzi. Poolen värms upp enbart av solens strålar. Vill man njuta en stund i jacuzzin kostar det 30 kr. Jacuzzin håller 37 grader, bara säga till värdparet om man vill ta ett jacuzzibad. I poolhuset kan man även grilla och inta sin mat om vädergudarna skulle vara onådiga.

Banan7.jpg Banan3.jpg Banan6.jpg

Det finns möjligheter till att diska, tömma sin latrin samt fylla på vatten. Tyvärr finns det ingen möjlighet att tömma gråvatten men det projektet är på gång så kanske nästa år. Ett annat projekt till hösten är handikapptoalett och handikapdusch.

Allt utom jacuzzi och tvättmaskin ingår i priset som när detta skrives är 170 kr/dag. Betalningen sker via swish.

På ställplatsen bananpannkakan upplever man det optimala sättet att vila och koppla av från vardagens stress. Nästan inga ljud mer än de som kommer från tuppen och hönsen.

Banan8.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser ett reportage i HD, om ställplatsen med det lite annorlunda namnet, Bananpannkakan. Vad jag förstår har det kreativa paret hittat en modell som tilltalar oss husbilsåkare.


Trevligt med nya idéer och att det fungerar kommersiellt, hoppas det inspirerar flera att satsa på oss.

Tommy

”Edit: Har just blivit uppmärksam på att artikeln nu ligger bakom betalvägg, beklagar men när jag upptäckte artikeln tidigare idag gick det utmärkt att läsa den.”
 
Senast ändrad:
Toppen