• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem Ducati 2.5D -92

dröstorparn

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Mörbylånga
Hej alla glada gammelbilsfixare!
Jag har ett jobbigt problem som plötsligt dykt upp.
Höll på och bytte strålkastarlampor och funkade bra efter bytet. Sen vid nästa försök jag vred nyckeln var det dött.
Halvljus och glödstiftsvärmare går inte igång när jag vrider på nyckeln till tändning.
Har kollat alla säkringar. Ingen trasig. Har mätt upp om det finns 12V vid halvljussäkringarna. Det gör det inte.
All annan el som ska gå igång gör det.
Vad kan vara fel/trasigt? Kan det vara ett relä? Vilket i så fall? Och varför?
Hoppas några kloka hjärnor kan komma med tips.

Glad Midsommar
/Micke W
 
Lösning
Hej Micke!

Om jag förstår dig rätt fungerar allt som det ska om du matar med 12 volt i de gula punkterna. Kan inte annat se än att det är tändningslåset vilket är en gemensam faktor för både strålkastare och glödreläet. Mät om du har 12 volt på stiftet INT i tändningslåset med tändning på. På ovansidan av fyrkanten som representerar tändningslåset har du batterispänning 30 och både 15 och 50 är okej. Kanske har jag midsommardagssyn, men kolla för säkerhets skull ändå på mättipset. :oops:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ducato av de årgångarna har jordningar i form av en krans som ofta strular. En till höger, framifrån sett,i motorrummet och en till höger om passagerarens fötter. Kolla att dessa är ordentigt fastsatta med taggbricka och även själva flatstiftskontakter (så de inte är glappa i käften). Det går att klämma åt flatstiftskontakterna men säkrare att byta till nya friska!
 
F

F.d. 22252

Guest
Det man tänker på är ju tändningslåset. Men med så bristfällig information är det svårt, menar du att bodelen fungerar eller går allt annat. Det man tänker främst på är ju om du kommit åt något annat när du bytte lampor som kanske är lite glappt på min bil framför batteriet på högra sidan sitter det ett relä som har med glödningen att göra.
 

dröstorparn

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Mörbylånga
Hej och tack för tips med så lite info. Jag visste inte mer själv. Men att både strålkastare och glödgning inte funkade, medan resten funkade. Till och med startmotorn. Det var så konstigt då de inte verkar ha med varandra att göra.

Har googlat en massa och hamnat på både tyska, italienska och franska sidor. Glödgningsrelät verkar vara en riktig problemkälla, och det diskuteras friskt hur man ska kunna laga eftersom det är omöjligt att få tag på nya. Beggade går för fantasipriser. Har inte någon i Sverige råkat ut för problem med det? Men hittade också kopplingsschema, och såg då att ljus och glödgningsrelä visst sitter på samma krets, så då har det med varandra att göra ändå.

Kopplingsschema

Har mätt upp en massa punkter samt brutit kontakter och lagt på 12V där det verkar lämpligt. (Vid gula punkterna i bilden). Halvljuset lyser, samt glödgningsrelät slår till, vilket gör att dessa funkar i alla fall. Eftersom allt annat fungerar tror jag inte tändningslåset är problemet.

Har kunnat ringa in problemet till strålkastarbrytaren eller hel- alt halvljusrelät eller någonstans runt i kopplingar.

Inringat problemområde

Men jag sitter fortfarande fast. Jag behöver veta var reläerna verkligen sitter. Hittar ingen beskrivning någonstans. Kan någon vilka reläer som är vilka på bilden vorje jag mycket tacksam.

Säkrings- och relä-låda i handskfacket

Edit: relä 3 - helhjus, relä 4 - halvljus


Lyckades inte bifoga några bilder i inlägget, så jag länkar i stället till bilderna på google drive.

mvh Micke W

Fiat Ducato 14 2.5D -92
modell 290 8144.67
(på flaket: Weinsberg Meteor 501)
 
Senast ändrad:

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej Micke!

Om jag förstår dig rätt fungerar allt som det ska om du matar med 12 volt i de gula punkterna. Kan inte annat se än att det är tändningslåset vilket är en gemensam faktor för både strålkastare och glödreläet. Mät om du har 12 volt på stiftet INT i tändningslåset med tändning på. På ovansidan av fyrkanten som representerar tändningslåset har du batterispänning 30 och både 15 och 50 är okej. Kanske har jag midsommardagssyn, men kolla för säkerhets skull ändå på mättipset. :oops:
 
Lösning
F

F.d. 22252

Guest
Du måste bli medlem för att kunna lägga upp bilder på HBK.
Jag har "lagat" många fel genom att spraya rucka på kablar osv. Viktigt att gå till väga stegvis ibland kan en provlampa vara bättre än digitalmultimeter eftersom de drar så lite ström så visar de spänning fast det inte är en riktig kontakt utan oxidering.
Min bil är -89 och det skedde morderninsering -91 tror jag så det skiljer en hel del, relän låter ju en del vid tillslag, det var så jag hittade rätt relä på min clio sen kände jag försiktigt med fingrarna och kände när det växlade. Bråka lite med reläerna så kanske det fixar sej, fukt och dåliga jordningar finns det gott om. Har dragit en extra jord direkt från batteriet till motorn för att säkerställa att inte spänningen letar sej fel väg via dåliga jordningar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
92a har et gjennomgående problem og det er de 2 jordingskronene som sitter på torpedoveggen. Husker ikke om det var 92 som hadde plåtskruv som feste for denne eller om det var den som fikk en fast bolt i veggen og mutter som fester. Lakk og rust under disse kronene og en har problem, rengjør og skruv godt til så burde flere merkelige problemer forsvinne.
 

dröstorparn

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Mörbylånga
Kan rapportera att det var tändninglåset. INT fick aldrig någon spänning.
Som temporärlösning satte jag en strömbrytare för att manuellt lägga i det läget och bryta för att stänga av. Nu funkar bilen!
Ett tändningslås går väl inte laga, så får köpa nytt. Finns visst för knappt 800:- på nätet.
Frågan kvarstår dock varför det hände samtidigt jag bytte strålkastare. Det är ju inte det första man misstänker. Troligen bara ett olyckligt sammanträffande. Det var nog på vippen att lägga av när som helst. Och jag tar det hellre nu än om jag varit ute i ödemarken.
Tack för alla tips.

mvh Micke W

PS. som svar till Knut, så har 92 inte jordingskrans i motorutrymmet utan ett bultat jordningträd på vardera flygel. Inne under handsfacket dock sitter en jordingskrans mot utsidan.
 
Senast ändrad:

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
92a har et gjennomgående problem og det er de 2 jordingskronene som sitter på torpedoveggen. Husker ikke om det var 92 som hadde plåtskruv som feste for denne eller om det var den som fikk en fast bolt i veggen og mutter som fester. Lakk og rust under disse kronene og en har problem, rengjør og skruv godt til så burde flere merkelige problemer forsvinne.
Dessa jordpunkter blir man aldrig klok på och dessutom skapar de ibland stor irritation och problem på ålderns höst. Dock, om nu någon av jordpunkterna hade varit dåliga i detta fall, så hade de gett sig till känna under last; d.v.s. då Micke (dröstorparn) kopplade in 12 volt efter INT (som för övrigt matar timern i glödreläet och strålkastare) i tändningslåset, men allt fungerade då och just därför kan man kallt räkna med att de är okej. En dålig jordpunkt skapar, kanske som bekant, en spänningsdelare med mer eller mindre resistans och kan därför, med den potentialhöjning som blir mot jordpunkten, ge de mest mystiska problem som tänkas kan.

All heder åt Micke för sin felsökning och också testet med att i akt och mening, injicera 12 volt för att utesluta vissa andra, tänkbara fel - bra gjort! :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet är ju nycklarna, förmodligen utslitet och skadat i kontaktdelen går ju onödigt mycket ström där men frågan är om kontakten går att montera på gamla låset så man slipper nyckelproblemet, jag har ju samma nyckel till tändning och dörrar blir ju en extranyckel att hålla reda på.
Biltema har en reläsats komplett med kablar som avlastar tändningen från lyset. Jordningarna på min bil verkar stämma med din, lossade sprayade wd40 drog åt vickade på alla flatstiftkontakterna och sprayade någon fick jag klämma åt lite. Finns en jord fläta på förarsidan som verkar skum den är ju utsatt för väder och vind och strömmar. Satt en jordkabel biltema från minus på batteriet till en bult på motorfästet, för att förebygga framtida problem.
Har använt startkablar från biltema för att koppla ihop batterier billigast men gör inte det är förkopprad aluminium med betydligt högre resistivitet och riktigt dålig som starthjälp.
Ett fel kommer sällan ensamt.....
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen