• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elomvandlare/Elförsörjning

Tobbe.I

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Fagersta
Hej starkt behov av hjälp att hitta en omvandlare, till en Fiat FFB tabbert europa 1989. Den är borta i husbilen jag köpt utan den får jag inte igång nånting varesig lampor eller truma värme, ej laddas batteri heller.
Finns det någon här som vet något eller har en liggande? Tacksam för all hjälp. Tobbe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Tobbe.I och välkommen, en "omvandlare" för tankarna till en inverter som gör om 12V till 230V, men värmare och laddning av batteri stämmer bättre med en bra batteriladdare till bobatteriet?? En värmare kan ju ev. också gå på 230V utöver gasol med det handlar ju bara om när man är inkopplad på 230V
Om vi utgår från att du menar en batteriladdare som laddar batteriet/batterierna och försörjer bodelen med 12V ström när du är inkopplad på 230V från en elkontakt, så behöver du högst troligt inte något gammalt original. Utan det behövs i så fall en modern bra batteriladdare inkopplad på rätt sätt/ställe i systemet.
Det finns många bra fabrikat men kanske enklast är en Ctek av lite större modell, typ 15Amp. eller kanske t.o.m. 25Amp brukar funka bra i äldre bilar och deras relativt enkla elsystem. Om du har några 230V kontakter så får du ju ström även i dem direkt från inkopplingen av 230V till bilen som ger laddaren och kontakterna ström. Även kylskåpet går troligen att köra på 230V också.

Det kanske är något missförstånd så ev. får du förklara ditt problem lite bättre eller mer inngående.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tobbe.I

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Fagersta
Hej Tobbe.I och välkommen, en "omvandlare" för tankarna till en inverter som gör om 12V till 230V, men värmare och laddning av batteri stämmer bättre med en bra batteriladdare till bobatteriet?? En värmare kan ju ev. också gå på 230V utöver gasol med det handlar ju bara om när man är inkopplad på 230V
Om vi utgår från att du menar en batteriladdare som laddar batteriet/batterierna och försörjer bodelen med 12V ström när du är inkopplad på 230V från en elkontakt, så behöver du högst troligt inte något gammalt original. Utan det behövs i så fall en modern bra batteriladdare inkopplad på rätt sätt/ställe i systemet.
Det finns många bra fabrikat men kanske enklast är en Ctek av lite större modell, typ 15Amp. eller kanske t.o.m. 25Amp brukar funka bra i äldre bilar och deras relativt enkla elsystem. Om du har några 230V kontakter så får du ju ström även i dem direkt från inkopplingen av 230V till bilen som ger laddaren och kontakterna ström. Även kylskåpet går troligen på 230V också.
Det kanske är något missförstånd så ev. får du förklara ditt problem lite bättre eller mer inngående.

M.v.h. JANKRO.
Tack har undersökt lite mer, det är en calira Evs 12/12 a som jag måste ha. Får inte igång panna eller lampor annars. Det går men då måste jag bygga om hela systemet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Aha.... Om du är ute efter en sådan för enkelhetens skull så har du en här. Tyvärr från England och lite tullpussel nu för tiden, men kan söka vidare för det borde finnas i alla fall inom EU typ i Tyskland om det är svårt i Sverige.


M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
OBS. Sorry det var en firma som reparerar och nya är slut såg jag när jag klickade upp hela sidan. Sorry. Svåra att hitta om rep.obj. saknas.

Kollar vidare. M.v.h. JANKRO..
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du en från en husvagnsskrot. Lite oförskämt dyr kanske, troligen beroende på bristvara.

M.v.h. JANKRO

När jag uppdaterade sidan för att läsa på lite, så står det 0 i lager? Sorry igen :msn_embarrassed:. Fick jag upp en gammal sida först eller rök den nu ?
 
Senast ändrad:

Tobbe.I

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Fagersta
En sådan laddare hade vi i vår gamla husbil
Jag ersatte med en c-tec laddare istället
Kontroll lampan för 220 volt funkade inte längre då men annars funkade det mkt bra
/Nicklas
Ja men allt som den driver då, menar det är 24 kablar i två kontakter som sätts i den. Blir svårt att veta vilken som är drivande 12 v till kretskortet och panelen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tittade in igen på tråden.
Det stora problemet är väl att du inte har ens en trasig. Om bara ladd-delen i lådan är trasig så kan man säkert bara byta den biten mot en modern laddare och använda kopplingsplintarna och kopplingar i lådan tillsammans med en ny laddare inkopplad som den gamla inbyggda.

Hmm. Här har du en i alla fall i Sverige. Tyvärr så kommer ordet bokad upp :msn_wall: , vet inte fullt ut vad de menar med det och hur länge det ev. varar.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja tyvärr.
Jag är lite av en nattuggla ibland, och "roade" mig med lite envist sök på nattkröken och hamnade både i Polen, Frankrike och Tyskland m.m. och inte bara då på deras eBay.
Det är bara att konstatera att det dyker upp många träffar och bilder, men väl där så finns det inget utan gammalt ligger kvar.
En utländsk firma som körde utbytes, en trasig mot direktleverans av en annan renoverad hade ett flertal varianter men till just din 12/12 så stog det, ingen utbytes i lager, endast snabb rep. av den de får in. o.s.v.
På utländska forum så finns ofta förslaget att koppla in en annan laddare till den för den verkar vara en svag länk. Det verkar också finnas ett relä som brukar bråka. Men det är ju ingen tröst när du inte ens har lådan med kopplingsplintarna.

(Men åter (ursäkta), i en så här gammal bil som inte har några underliga finesser som behöver luras till funktion, så borde det faktiskt vara enklast att riva ut allt, och då menar jag även mätare och knappar, sladdhärvor m.m. som alla underliga uttag går till.
Egentligen så behövs det ju inte så mycket för att allt skall funka, en huvudbrytare, några reläer som styrs av D+, en bra laddare, kanske en laddboster t.o.m. och en bra batterimätare på bodelen som håller reda på laddning och innehåll.
Vet inte hur din panna klarar sig utan originaldisplayen på bilen om de har den styrd därifrån? Men även det borde gå att lösa.
Ja, jag vet att det inte är "bara" och man måste nästan (kunna) göra allt själv för att få det ekonomiskt vettigt. Men det borde vara enklare att börja om helt från början med ett enkelt system i stället för att reda ut sladdarna i det gamla utan en ny/beg box.)

M. mycket v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För det priset skulle jag alla dar i veckan bygga om matningen med kraftigare/bättre prylar.
Ja men allt som den driver då, menar det är 24 kablar i två kontakter som sätts i den. Blir svårt att veta vilken som är drivande 12 v till kretskortet och panelen.

Ifall du kan finna ett kopplingsschema så finns andra alternativ med ett beg. EBL av annat märke som ersättare, blir ändå någon timmes jobb med kopplingar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För det priset skulle jag alla dar i veckan bygga om matningen med kraftigare/bättre prylar.


Ifall du kan finna ett kopplingsschema så finns andra alternativ med ett beg. EBL av annat märke som ersättare, blir ändå någon timmes jobb med kopplingar

En möjlighet är att fråga Calira, jag tror att dom heter CaBoTron numera om det finns någon lämplig ersättare som passar relativt direkt, det kan ju ha gjorts varianter av den.
 

Tobbe.I

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Fagersta
Ja tyvärr.
Jag är lite av en nattuggla ibland, och "roade" mig med lite envist sök på nattkröken och hamnade både i Polen, Frankrike och Tyskland m.m. och inte bara då på deras eBay.
Det är bara att konstatera att det dyker upp många träffar och bilder, men väl där så finns det inget utan gammalt ligger kvar.
En utländsk firma som körde utbytes, en trasig mot direktleverans av en annan renoverad hade ett flertal varianter men till just din 12/12 så stog det, ingen utbytes i lager, endast snabb rep. av den de får in. o.s.v.
På utländska forum så finns ofta förslaget att koppla in en annan laddare till den för den verkar vara en svag länk. Det verkar också finnas ett relä som brukar bråka. Men det är ju ingen tröst när du inte ens har lådan med kopplingsplintarna.

(Men åter (ursäkta), i en så här gammal bil som inte har några underliga finesser som behöver luras till funktion, så borde det faktiskt vara enklast att riva ut allt, och då menar jag även mätare och knappar, sladdhärvor m.m. som alla underliga uttag går till.
Egentligen så behövs det ju inte så mycket för att allt skall funka, en huvudbrytare, några reläer som styrs av D+, en bra laddare, kanske en laddboster t.o.m. och en bra batterimätare på bodelen som håller reda på laddning och innehåll.
Vet inte hur din panna klarar sig utan originaldisplayen på bilen om de har den styrd därifrån? Men även det borde gå att lösa.
Ja, jag vet att det inte är "bara" och man måste nästan (kunna) göra allt själv för att få det ekonomiskt vettigt. Men det borde vara enklare att börja om helt från början med ett enkelt system i stället för att reda ut sladdarna i det gamla utan en ny/beg box.)

M. mycket v.h. JANKRO.
Ja blir nog att bygga om. Tack så väldigt mycket alla
 
Toppen