• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

ELMIA mässan

namvan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2026
Skulle åka till Elmia och träffa en försäljare och byta husbil på tisdag och stanna tills onsdag för att gå in på mässan.
Ringde Elmia och frågade hur det fungerar på parkeringen i år och dom svarade att det ej går att stå över natt utan bara dagparkering.
Parkster tar 350 kr för att stå på dagtid.
Var tar 200 husbilar vägen kl. 18 när mässan stänger?
Ringde Caravan Club och dom svarade att dom ej fått ta hand om parkeringen i år.
Då undrar jag hur man kan arrangera en Husvagn och Husbilsmässa utan att låta kunderna få stå över natt som vi alltid har gjort.
Är det någon som vet mer än jag om hur det kommer att bli eller är det dags att bojkotta mässan.
Putte

Hej, vet ej helt hur de har tänkt men det finns ju något de kallar dygnsparkering på ett gräsfält 1km. bort. Man måste visst bestämma sig för hur många dygn, och när man skall stå där och då betala i förväg utan att man kan ångra sig och ändra eller förlänga parkeringen.
400:- per dygn gånger fem dygnsparkeringar blir väl 2000:- verkar det som om man vill gardera sig med full tid och så en eller ett par flerdagars biljetter på det.
Jag brukade åka dit och nattparkera dygn för dygn 120:- tills jag var mätt och då åkte jag därifrån vid den dagens slut.
Nu börjar det bli lite väl omständigt som det brukar bli när P bolag får börja bestämma som man kanske kan tänka sig ha hänt nu, men OBS bara en misstanke.
Undrar vad utställarna tycker om att det blir svårare och svårare för intresserade och kunder att åka dit med husbil.
Screenshot_20260902_012727_Chrome.webp

M.v.h. JANKRO.

Planen var 2 dagar med övernattning på parkeringen men nu får det väl bara bli 1 dag eller skippa det helt.
Man får ju stå till kl 22.00, ska de jaga iväg alla eller ge böter efter 22

Det är väl ingen rättighet att få stå över natten på en parkering? Skall dom ändra reglerna bara för att det råkar vara en del husbilar som kommer dit?
Dom har ju ordnat med camping inne på hela området om man är ute i tid och köper biljett.

Det är väl ingen rättighet att få stå över natten på en parkering? Skall dom ändra reglerna bara för att det råkar vara en del husbilar som kommer dit?
Dom har ju ordnat med camping inne på hela området om man är ute i tid och köper biljett.
Alla kan ju inte få plats inne på området. Och de verkar ju som de HAR ändrat reglerna om övernattning på parkeringen eftersom det gått bra tidigare år.

Jo det är ju givetvis bra om det går att övernatta på parkeringen men det är ju ingen rättighet eller självklarhet. Bara för att många som besöker mässan råkar åka husbil kan man ju inte begära att det absolut måste gå att övernatta på parkeringen utanför. Det finns massor med folk som åker personbil till och från och dom lyckas ju besöka mässan utan problem.
Att sen vilja bojkotta mässan bara för att vi inte blir särbehandlade...

Dags att bojkotta den här mässan, vad jag förstår så har många märken valt att inte ställa ut längre på Elmia. Bland annat Hymer.
Har själv valt att åka till Düsseldorf och Caravan saloon, betydligt större och trevligare mässa.

Mvh Per

Ja, ju färre av oss som åker dit desto fler utställare blir det ju absolut till nästa år. Det är ju jätteenkelt för alla att bara åka till Dusseldorf istället.
Sen ger vi det några år och när knappt någon besöker Elmia längre så har den säkert fått en himla massa utställare igen.

Låt oss lära mässarrangören och utställarna vilka som bestämmer. Ja sen skall vi givetvis kunna sova över på parkeringen utanför entren också annars kan dom få ha sin mässa för sig själva.

Roger67, det kan ju också vara tänkbart att ägaren till parkeringen skulle kunna ändra reglerna för parkeringsområdet och tillåta nattparkering. För parkeringen används väl inte till någon speciell aktivitet nattetid som skulle förhindra detta? Jag har lite svårt att se motivet till din avoghet till att en nattetid öde parkering används till husbilsparkering. Men du vet kanske mer om detta än jag och det vore intressant att få lite information i så fall.

//Michael, medlem

Det är väl inte så mycket själva parkeringen eller vad dom skulle kunna göra med den som jag reagerar över. Det är mer vår inställning och att vi minsann förtjänar/skall ha särbehandling.
Det är en sådan inställning som kanske förklarar varför vissa utan en extra tanke klarar av att ställa sig på tvärsen över flera parkeringsrutor, ta ut markisen överallt, parkera i terrängen o.s.v.

Roger67
Det är inre en fråga om särbehandling och du kan ju inte jämföra oss med en som åker personbil över dagen. Många har ju mässan som besöksmål på en resa och vill då kunna stanna över natt.
Parkera över natt ute på parkeringen har ju varit en del av själva upplevelsen av mässan där man träffat husbilsvänner under enkla förhållanden och man har kunnat bestämma själv hur länge man velat stanna..
Om du jämför parkering utanför mässan med annan feluppställning då vet jag inte hur du resonerar.

Jag gissar att man vill ha rotation på P-platserna utanför mässan, det är ju inte så bra om de parkeringarna används som ställplats, ibland i flera dagar, samtidigt som dagbesökare inte får parkering eller får gå långa sträckor och därför struntar i att besöka mässan. .

Jag tycker absolut att man kan jämföra oss med någon som åker personbil eller buss till mässan. Bara för att vi råkar åka husbil skall vi väl inte kräva att det måste vara möjligt att få sova över på parkeringen. Det finns dels camping på mässområdet och dels andra campingar och ställplatser att övernatta på.
Om det går, utmärkt, men att göra det till ett krav eller rättighet och ge dem skit för att det inte går är inte rätt anser jag.

Jag gissar att man vill ha rotation på P-platserna utanför mässan, det är ju inte så bra om de parkeringarna används som ställplats, ibland i flera dagar, samtidigt som dagbesökare inte får parkering eller får gå långa sträckor och därför struntar i att besöka mässan. .
Ja så kan det säkert vara. Men jag tror inte så många står där mer än en eller två nätter. Vi har gjort så att man besökt mässan under dagen och sedan sovit över och åkt innan kl. 8 dager efter vilket även många andra gör och då blir det rotation.

Det verkar som CC fortf har hand om mässcampingen, via Tickster, men vissa bilj är slutsålda.

Det borde mäss-arrangören informera om på sin hemsida. Där står det att man inte får stå där efter 22:00 till 08:00.
Så därav blir det ingen mässa i år och hoppas på att de går tillbaka som det har varit nästa år

Tillbaka
Toppen