• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmarkis vs manuell?

F

F.d. 10627

Guest
Hejsan.

Är det någon som har en elmarkis modell av omnistor?

Tycker det vore coolt o bara trycka på en knapp så åker markisen ut utan behöva veva som en stolle.:p

Det ska tydligen gå att eftermontera en 230v el motor på deras markiser!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elmarkis vs manuell?

Det måste väl vara en 12 voltsmotor annars så får man ju ha en inverter för att köra ut den .

Sen vet jag inte om jag är "fjollig" men jag vill gärna bara köra ut markisen 50 cm för att vika ut stödbenen snett utåt och sedan fortsäta veva tills benen står snada åt andra hållet och då viker jag ut dom igen sen vevar jag fullt ut .

Detta för att inte belasta infästningen i väggen .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elmarkis vs manuell?

Det är lätt att håna oss handikappade som har vissa men
se verkligheten som den är, många av oss saknar både armar och ben
för att inte tala om balansen
när det gäller dekadansen

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elmarkis vs manuell?

Om det är fjolligt att veva ut markisen en kort bit för att sedan fälla ut stödbenen och därefter fortsätta veva ut så sällar jag mig till den skaran. Att veva ut eller köra ut markisen med motor utan att fälla ut stödbenen kräver nog att markisen sitter mycket väl förankrad i bilen. Infästningen är ju bara 10 - 12cm hög så det blir ett rejält moment där när hela markisen är utfälld.

För övrigt står det i instruktionen till vår markis att man skall veva ut en kort bit för att sedan fälla ut stödbenen och därefter fortsätta med resetn av markisen. Hur ser instruktionen ut till markiser med motor?
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Elmarkis vs manuell?

Hahaha ! Många roliga inlägg i denna fråga. Jag brukar få spader när jag skall veva in markisen. Det säger "dånk" när jag skall ta in de sista centimeterna. M.a.ord den tvärstoppar.. Får sedan hålla på ett tag och köra den fram och tillbaka innan den behagar gå in i sitt fäste.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elmarkis vs manuell?

Omnistore 6900 finnes i 2 serier - manuell og elektrisk, en kan ikke bygge om. Det ser ut som det er andre fester på den elektriske utgaven.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Elmarkis vs manuell?

Infästningen är ju bara 10 - 12cm hög så det blir ett rejält moment där när hela markisen är utfälld.
markisfast.jpg
Tack för tipset Michael och Bengt-Åke! Undersökte infästningen av vår 3,5m Omnistor markis. Häpnadsväckande! Den sitter monterat i tre st. M5 bult (se bild). Det behövs inte mycket kraft till för att man skall få 3st. stora ventilationshål. En liten stormby och man har "tre hål i väggen"!:cool:
Fr.o.m. idag är jag också övertygad fjolla!:D
Julian
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elmarkis vs manuell?

Visst ser det lite klent ut. Men monteringsprofilen på utsidan som markisen monteras i är tätad hela vägen också. Kanske mest för att inte regnvatten ska rinna på väggen om markisen är utrullad men det ökar hålfastigheten mycket också. Speciellt om den är tätad hela vägen och i överkant.

Fast inte kör jag ut hela markisen för det utan gör som andra beskrivit här att man tar den i etapper med stödbenen. Fjollig:yes:
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Elmarkis vs manuell?

Visa bilaga 21394
Tack för tipset Michael och Bengt-Åke! Undersökte infästningen av vår 3,5m Omnistor markis. Häpnadsväckande! Den sitter monterat i tre st. M4 bult (se bild). Det behövs inte mycket kraft till för att man skall få 3st. stora ventilationshål. En liten stormby och man har "tre hål i väggen"!:cool:
Fr.o.m. idag är jag också övertygad fjolla!:D
Julian

Ser iallafal ut att vara större bultar än M4? M10 eller M12 kanske?

Piraten
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Elmarkis vs manuell?

Håll er till frågan era småfjollor:p

Ville bara veta om någon hade erfarenhet av elmarkis.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Elmarkis vs manuell?

Ser iallafal ut att vara större bultar än M4? M10 eller M12 kanske?

Piraten
Ut och mäta!!!
Bulten är M5 och den tunna aluminium brickan är 45x40mm; ingen distans mellan ytter- och innervägg, bara styrofoam (eller vad det nu är); muttern går att skruva loss för hand.
Hoppas att limmet mellan yttervägg och monteringsprofilen håller ihop 't.
Jag får väl göra lite förstärkningsarbeten med markisens infästning under hösten.
Julian
PS Trodde att det kunde sitta fler än tre bult i skåpen, men hittar bara tre stycken, så jag skulle aldrig våga montera elmotor på min markis!:rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Elmarkis vs manuell?

Hahaha ! Många roliga inlägg i denna fråga. Jag brukar få spader när jag skall veva in markisen. Det säger "dånk" när jag skall ta in de sista centimeterna. M.a.ord den tvärstoppar.. Får sedan hålla på ett tag och köra den fram och tillbaka innan den behagar gå in i sitt fäste.
Antagligen har en av markisarmarna förskjutits i utfallabommen vilket är lätt att justera.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elmarkis vs manuell?

Som Håkan J påpeker det finnes ombyggninger til alle de eldre markisene, det er bare den helt nye serien 6900 som lages i to adskilte utgaver.
 

fra01

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Luleå
HBK-Nr
21700
Medlemskap
2021
Sv: Elmarkis vs manuell?

Hej
Jag har en Omnistor 8000 med fjärr som går på 220V
och det är ju bra när man har 220V.
Men när man inte har 220V så undrar jag hur man kan använda markisen
Det verkar inte finnas någon vev..
Men längst bak på vänster sida kan man öppna en lite lucka...
fast det ser ganska tomt ut där..inget hål för en vev..
Någon som vet vad jag pratar om här????
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elmarkis vs manuell?

Jag visste inte att markisen går 230V.
I.o.f.s har jag en Dometic inverter som startar automatiskt ifall jag behöver 230V någonstans i husbilen.

Min elektriska markis i 6000-serien har funkat bra hittills, den kan även vevas manuellt har jag sett, dock inte provat.

Ett bekvämt tillbehör iallafall med eldrift :)
 
Senast ändrad:
Toppen