• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elkomponenter som blir lite varma

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Vissa komponenter, tex motstånd , kan ju avge lite värme. I samband med inkoppling av ett relä, som jag har löst, och kan hålla i handen märker jag att det avger lite värme då spolen är aktiv. Det är väl helt normalt?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är när du inte kan hålla det i handen som du ska bli orolig :) . Det blir alltid mer eller mindre uppvärmning när en elkomponent "gör nytta". De watt som ditt relä förbrukar är ju samma sort som i en elkamin...
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
En sak som flera använder inte tänker på är den sladd vinda man köper med 1,5 kvadrat kabel kan bli en stor fara om man inte drar ut hela kabellägnden. Efter som hettan som uppstår i fall man kopplar en förbrukare som kräver 1500 - 2000 watt kan bli en brandfara, har själv sett ett bilstol där man låg en kabel vinda och sedan kopplat till en kupevärmare den stolen höll på att ta eld.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att ett likströmsrelä blir varmt beror på resistansen i spolen i reläet. När det grå ström i den blir den varm precis som en vanlig resistor/motstånd blir varmt. Hade det varit ett växelströmsrelä så hade det varit spolens induktans i form av dess impedans som hade stått för uppvärmningen. Litet olika orsak men samma slutresultat (= varmt relä)

MVH
Hans
 
F

Fd.47585

Guest
När man närmar sig maxeffekt för "något" så blir det mer värme, därför är det bra att "ta till" effekt för då genereras mindre värme än om man kör max.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
När man närmar sig maxeffekt för "något" så blir det mer värme, därför är det bra att "ta till" effekt för då genereras mindre värme än om man kör max.
Mja, stemmer bra for elektroniske komponenter - for elektromekaniske øker gjerne tomgangs strømmen når makseffekten øker. Eksempelvis et kraftrele har gjerne større holdestrøm om det har mye høyere maks kontaktstrøm.
 
Toppen