• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförsörjning till värmare

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Som ny HB ägare har man ju mycket att lära och sådant som är självklart för vissa kan vara oklart för andra. Därför ställer jag en fråga ang strömförsörjningen när man kör värmaren.
- Om man kör värmare utan elkabel och endast på gasol, från vilket batteri tar då värmare strömmen ifrån?

Vi får utgå från att allt är "normalt" kopplat i husbilen och det är en Truman värmare.
Rent logiskt bör det ju vara bodelsbatteriet men man vet ju aldrig när man är ny i denna husbilsvärld.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är bodelsbatteriet. Det enda som finns i bodelen och som, i vissa bilar, är kopplat till bilens batteri, är kylskåpet. Men då bara när motorn går.

Din manöverpanel borde visar strömmen in och ut ur bodelbatteriet så där kan du se när värmaren går igång genom att strömmen ökar.

MVH
Hans
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Det är bodelsbatteriet. Det enda som finns i bodelen och som, i vissa bilar, är kopplat till bilens batteri, är kylskåpet. Men då bara när motorn går.

Din manöverpanel borde visar strömmen in och ut ur bodelbatteriet så där kan du se när värmaren går igång genom att strömmen ökar.

MVH
Hans
Tack Hans för utförligt svar
 
Toppen