• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elen stängs av

Nisse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
11094
Medlemskap
2024
I husdelen på vår Burdtner Aviano -08. Efter en fricamping vaknar vi och strömmen har slagit ifrån och signalerar låg batterispänning, kollar då batterierna som håller 12,3V. Efter att solen börjat lysa på vår solpanel fungerar det som vanligt. Detta har upprepats flera gånger när vi stått utan elanslutning. Vad kan det vara som händer?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bodelsbatteriet är slut, behöver bytas.
Min gissning.

12,3v säger ingenting om vilken kapacitet batteriet har kvar.
Ladda batteriet fullt, koppla bort 230v och solcellerna/testa på natten.
Belasta batteriet med 30-50A, mät samtidigt spänningen.
Jag tror ditt batteri då kommer att dyka i spänning. Det skall enkelt klara att hålla en bit över 12v.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
I husdelen på vår Burdtner Aviano -08. Efter en fricamping vaknar vi och strömmen har slagit ifrån och signalerar låg batterispänning, kollar då batterierna som håller 12,3V. Efter att solen börjat lysa på vår solpanel fungerar det som vanligt. Detta har upprepats flera gånger när vi stått utan elanslutning. Vad kan det vara som händer?
Hej !
Det som händer är att den automatik som skyddar batterierna från djupurladdning bryter strömmen, sedan när solen åter lyser och förser batterierna med el så stiger spänningen till den nivå som krävs och skyddet skall återställas.
Åtgärd: Ladda batterierna till 12,8 v. Om problemet kvarstår kontrollera om batterierna eventuellt måste bytas, samt kolla vilka förbrukare som är på. Om ni har inverter belasta 230 V med till exempel en brödrost och mät samtidigt spänningen i batteribanken 12V.
Tänk på att stänga av 12V utrustning som inte används ex vis signal förstärkare till tv, inverter, samt laddare till datorer och telefoner.
 

Nisse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
11094
Medlemskap
2024
Hej !
Det som händer är att den automatik som skyddar batterierna från djupurladdning bryter strömmen, sedan när solen åter lyser och förser batterierna med el så stiger spänningen till den nivå som krävs och skyddet skall återställas.
Åtgärd: Ladda batterierna till 12,8 v. Om problemet kvarstår kontrollera om batterierna eventuellt måste bytas, samt kolla vilka förbrukare som är på. Om ni har inverter belasta 230 V med till exempel en brödrost och mät samtidigt spänningen i batteribanken 12V.
Tänk på att stänga av 12V utrustning som inte används ex vis signal förstärkare till tv, inverter, samt laddare till datorer och telefoner.
Tack för tipsen, jag har försökt provo
I husdelen på vår Burdtner Aviano -08. Efter en fricamping vaknar vi och strömmen har slagit ifrån och signalerar låg batterispänning, kollar då batterierna som håller 12,3V. Efter att solen börjat lysa på vår solpanel fungerar det som vanligt. Detta har upprepats flera gånger när vi stått utan elanslutning. Vad kan det vara som händer?
Tack för tipsen, jag belastade batterierna när vi var hemma, utan att få dem att sacka ska kräma på lite mer så får jag se.
 
Toppen