• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektronisk råttskrämma

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Hej!
Jag funderar på att köpa en elektronisk råttskrämma för att placera i Husbilen, för att undvika att få in möss.
Är det någon som har erfarenhet om detta fungerar?


Mvh

Bosse
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej Bosse!

Jag har haft en musskrämma i husbilen under förra vintersäsongen. Inga andra åtgärder för att hinda mössen. Inte något spår av musintrång.

Har skaffat en till, för 299 kronor på Claes Olsson, och placerat den i vår källare (130 cm takhöjd). Inte heller där har jag märkt några musangrepp.

Om det är musskrämman som är effektiv vet jag inte. Men som sagt, inte det minsta spår av gnagare.

Lelle_22
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej Bosse, även vi köpte "musskrämmare" förra hösten. 3 st från Lantmännen, vi hade dom fördelade i flera utrymmen. Resultatet såg vi när vi öppnade upp slutet mars. Inte en muslort någonstans. Vår bil stod i en kall maskinhall, på landet.
Leffe
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej Lelle o Leffe!

Den stora frågan är, hade ni problem med möss innan ni skaffade musskrämmorna?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk råttskrämma

Enligt ett inslag i P1 där en man från Anticimex intervjuades så har dessa elektroniska skrämmor en mycket kortlivad effekt. Djuren lär sig snart att oljudet inte är farligt och bryr sig inte efter ett tag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elektronisk råttskrämma

Det är väl naturligt att en man från Anticimex uttrycker sig så! Det är ju en besvärlig konkurrent som han nedvärderar på det viset för egen vinnings skull.

Kanske skulle Julas elektroniska hund fungera bättre för den ändrar ju ljudet hela tiden. Dessutom skulle den kunna hålla även tvåbenta tjuvar borta.

Jappe
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

1. Jag hade inga besök av möss tidigare, kanske av den enkla anledningen att det var första vintern jag ägde en husbil. Tidigare ägare bodde i bilen i Frankrike och Spanien på vintrarna.

2. Enligt bruksanvisningen ändrar sig ljudet var 30 minut till olika frekvenser mellan 13000 och 33000 hertz, vilken skall skall förhindra att mössen vänjer sig. En människa som har väldigt bra hörsel kan under gynnsamma förhållanden höra upp till 15000 hertz.

Lelle_22
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Nej, jag skaffade dessa för att inte få problem, konstigt nog så fick jag inte det heller. Att testa utan var inget allternativ, eftersom jag inte ville ha dessa musproblem. Men kan ingen sam provat med musskämmare höra av sig om de trotts utrustningen fått in råttaor och möss. Antisimex är experter men "starka partner" i målet. Tror inte det finns en tjänsteman som kan säga öppet att det går lika bra med musskrämma som att teckna en skadedjursförsäkring. Den personen blir inte långvarig i företaget.
Leffe
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej musjägare!

Jag har slagfälla ,bur ,råttgift elektronisk fälla ,och nu har jag fångat 7st möss.
Det verkar som den elektroniska apparaten lockar till sig möss
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk råttskrämma

hej
vi hade stora problem med husmöss o vanliga möss i matkällare i flera år. fast vi hade katt som tog en hel del. förra året så satte vi dit en elekrisk mus fälla efter det har vi bara fångat 2 st.
maggan
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Jag gjorde en studie på universitetet (Chalmers) för många år sedan om dessa elektroniska aparater mot möss och insekter med b.l.a veterinärer. Vi kom fram till att den enda som tjänade på dom var tillverkarna och försäljarna. ingen som helst reaktion på djuren alls. Idén med dom är att alstra frekvenser som skrämmer mössen, men som människan inte kan höra.Dom blev inte ens skrämda av en radio som stod på hög volym, men däremot något som rörde sig. Skall Passa på att ge ett tips på ett råttgift som bara dödar möss och råttor och är ofarligt för andra husdjur hundar katter.
Ta 3delar vetemjöl och blanda med 1 del cement och ställ ut. möss är intelligenta och provsmakar lite och ser om dom blir sjuka vilket dom inte blir av en liten mängd sedan kommer dom tillbaka och äter sig rejält mätta och vad händer då jo cementen binder vetemjölet och blir som en sten i magen och musen dör en mindre plågsam död än vanligt råttgift. Juan
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Varför inte ta ett gammalt beprövat recept!? Hacka GUL lök och byt ut det efter 4 veckor.? Även Enris kan fungera med gynnsamt resultat !
Det har fungerat för mig i flera år. Lycka till
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk råttskrämma

Innan vi flyttade...
Förra året var ett riktigt musår.
Vi köpte Julas råttskrämmare vilken inte hade någon effekt? Eller också ville dom än hellre in i huset från källaren pga den!
Började med råttgift (Waran, den som säljs på ICA), det blev många förpackningar. Verkade som det snarare drog till sig ännu mer möss, dom åt och åt av giftet, -och förökade sig.
Frun blev desperat och tog fram dom gamla hederliga fällorna. Det small som bara den i 1 vecka, sen var det slut!
Men det krävs alltså att man kan vittja dom.

Nu bor vi musfritt, tror vi.

Hade vi läst Juans recept förra hösten hade vi provat det, låter klockrent!
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

Jag har en elektronisk musfälla med namn tobo stop den är dyr men mycket bra har torpargrund på huset 125 m2 samt husbilen utanför denna hänger i ena hörnet av utrummet har använt denna i 4 år och alldrig någon mus eller något annat djur
Företaget heter AB Soveco tel 031 684640
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Elektronisk råttskrämma

Vi har blandade erfarenheter av musskrämmare. Vi använde först en liten nätdriven sådan av märket Radarcan i vårt dubbelgarage/tvättstuga där vi hade möss, det funkade ett tag men sedan kom dom tillbaka , då satte vi dit en stor Radarcan som skulle klara en ladugård och det fungerade. I somras efter vår båtsemester upptäckte vi att en stor brunråtta hade bosatt sig under motorhuven på vår BMW som stått parkerad på garageuppfarten under semestern. När jag skulle kolla oljan satt råttan där ovanpå motorn och tittade på mig i en sekund innan han dök ner i motorrummet och försvann ut via hjulhuset. Han hade byggt ett bo av trådar han lyckats dra loss från generatorremmen. Jag försökte under 14dagar få bort honom med stora musskrämmaren, råttfällor, högtryckstvätt m.m. men icke. Vi flyttade om bilar på garageuppfarten men trots det så kom han tillbaka till sin bil. En dag hade han flyttat, det kändes nästan vemodigt att inte se honom sitta på topplocket när jag öppnade motorhuven.
/Åke
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej Bosse! (och andra musfångare!)
Vi har oxå köpt en elektronisk musskrämmare, vi har ibland musbesök i vår källare särskilt på hösten när mössen söker sig in till varmare miljöer. Vi har dessutom lagt in enris efter tips på denna hemsida. Vare sig musskrämmaren (à 300:) eller enris har haft någon som helst effekt! Däremot våra gamla rekorderliga musburar. Tror som flera inlägg ovan att musskrämmaren tvärtom drar till sig mössen! Så lägg inga pengar på elektroniska mackapärer, det är vårt råd!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej musfångare
Jag tror inte att mina 2 dyrt inköpta elektriska mus skrämmare inköpta på Claes Olsson har någon inverkan på möss. Då jag förra året hittade spillning i min husbil flera gånger fast jag startade upp mus skrämmarna redan i oktober månad. Jag låter dom i år ligga i lådan för värdelösa prylar som jag investerat i. En vanlig "hederlig" råttfälla stoppade i alla fall 4 möss i fjol.
Hälsningar Lennart
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Elektronisk råttskrämma

En fungerande el rått fälla kostar runt 1300 men fungerar till 100% klara upp till 100 m2
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Elektronisk råttskrämma

Hej!

Tack för alla svar, det verkar som gamla traditionella metoder gäller för att bli av med mössen.

Mvh

Bosse
 
Toppen