• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektrisk handbroms

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Fick tidningen min Husbil i brevlådan. Läste om Bossings elektriska
handbroms där, och ställer en undran vad ni tror om denna? Var väl
detta jag blev lite förundrad över som står i annonsen. Citat - Står man då med husbilen uppkörd på nivåklossar blir det en avancerad manövrering att släppa på handbromsen hålla ner fotbromsen snurra på stolen och dra åt handbromsen igen utan att bilen rullar ner från nivåklossarna. Slut citat. Känner inte igen att man gör denna manöver med snurrande av stolen vid uppkörning på nivåklossar. Häggen i ett grått Umeå
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

Jag funderade också på detta. Att starta motorn, trycka ner fotbromsen, lossa handbromsen rulla ner från klossarna, har jag aldrig upplevt som ett problem som man måste lösa med många tusen kronor och mer teknik som kanske ställer till med mer problem än det löser.
Ove.G
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elektrisk handbroms.

Jag funderade också på detta. Att starta motorn, trycka ner fotbromsen, lossa handbromsen rulla ner från klossarna, har jag aldrig upplevt som ett problem som man måste lösa med många tusen kronor och mer teknik som kanske ställer till med mer problem än det löser.
Ove.G
------------------------------------------------------------------------------------
Håller med fullständigt, bara mer lull-lull som bråkar när det blir gammalt.
Har inte läst artikeln men troligtvis menar dom inte när man skall rulla ner o.s.v, utan när man står uppe på klossarna parkerad och då vill vrida på förarstolen, så finns det i många bilar, att när hanbromsspaken är uppdragen så är den så långt uppe så man inte kan vrida på stolen för den krockar då med handbromsspaken.
Då måste man släppa handbromsen för att vrida på stolen och åter dra upp spaken när stolen är bakåtriktad och detta utan att bilen då rullar ner under tiden .

Kanske bättre att försöka flytta eller ändra på handbromsspaken i stället för att montera en elektrisk handbroms.............. Eller kanske träna upp sig så man på något sätt klarar manövern direkt vid parkeringstillfället.

M.v.h. JANKRO.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Fick tidningen min Husbil i brevlådan. Läste om Bossings elektriska
handbroms där, och ställer en undran vad ni tror om denna? Var väl
detta jag blev lite förundrad över som står i annonsen. Citat - Står man då med husbilen uppkörd på nivåklossar blir det en avancerad manövrering att släppa på handbromsen hålla ner fotbromsen snurra på stolen och dra åt handbromsen igen utan att bilen rullar ner från nivåklossarna. Slut citat. Känner inte igen att man gör denna manöver med snurrande av stolen vid uppkörning på nivåklossar. Häggen i ett grått Umeå
Bästa tipset jag kan ge är att du tar och ringer till honom , så förklarar han säkert ditt dilemma. :D
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

Hej Jankro
Precis så har jag det. Renault har en hög handbroms som envisas med att vara ivägen när jag ska svänga förarstolen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Hej
Jag är tydligen en av de som har problemet i min integrerade bil. Jag kan inte snurra stolen när handbromsen är åtdragen och släpper jag den utan fotbroms så rullar bilen ned från klossarna. Jag har aldrig lyckats med akrobatövningen att snurra stolen med fotbromsen nedtryckt men det skulle säkert inte vara lätt. Funderar därför om priset är värt att få möjlighet att snurra förarstolen när jag står på klossar.:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elektrisk handbroms.

De flesta nya personbilar har nog elektrisk handbroms idag.

Bernt
--------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, som den tråkiga pessimisten jag är till en del onödig utveckling av bilar som bara ställer till problem för dem som brukar köpa bättre beg. bilar, i stället för helt nya.

En kärvande handbromsvajer går att fixa gratis eller för några hundralappar. en strulande elektrisk hanbroms kostar säker minst det tiodubbla att få ordning på :rolleyes:.

Gynnar som vanligt verkstäder, och får oss som meckar själva att få mer elände att svära över.

Den eviga pessimisten till onödig utveckling :D ....JANKRO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Man kan ju också se det som att vi som meckar själva blir duktigare och duktigare:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Visst är det så att det krånglar till mycket. Men vi följer också med så gott vi kan med tex ODB läsare mm.

Visst håller jag med dig. Skräckexempel blir gamla bilar som det inte går att byta delar på utan att ta med sig delen och bärga bilen till en verkstad och med dator para den beg.delen med bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elektrisk handbroms.

Ja, en kompis har just beställt ett nyare datorprogram som man skall ta sig lite längre in i bilarnas datorer och spärrade uppgifter med........ Skall bli spännande att se om och hur det funkar.

JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

--------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, som den tråkiga pessimisten jag är till en del onödig utveckling av bilar som bara ställer till problem för dem som brukar köpa bättre beg. bilar, i stället för helt nya.

En kärvande handbromsvajer går att fixa gratis eller för några hundralappar. en strulande elektrisk hanbroms kostar säker minst det tiodubbla att få ordning på :rolleyes:.

Gynnar som vanligt verkstäder, och får oss som meckar själva att få mer elände att svära över.

Den eviga pessimisten till onödig utveckling :D ....JANKRO.

En kärvande handbroms kan ju vara ett resultat av att man inte använder den utan bara vill att den skall fungera vid besiktningen.
Som audiägare känner man mycket väl till problemet.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Jag funderar mest på hur de fått det godkänt.
Vet att de firmor som bygge rom och handikappanpassar bilar har mycket jobb med typning.

Hittar inget om detta på Bossings sida.
Men visst kan de som har problem köpa detta.
Jag avstår dock då stolen går fritt från spaken.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

Kul att höra Aelbert, du får gärna visa oss bilder under monteringens gång. :)

Jag löste mitt bekymmer med handbroms-stolsvridning på ett annat sätt men det är alltid intressant att titta på andra lösningar.

mvh jocke
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

Vi hade elektrisk handbroms i förra p bilen.
Fräckhetsfaktorn vid en handbromsvändning var väl så där.:twitcy:
Trevlig helg
Stefan
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

Den elektriska handbromsen är ett komplement till den som sitter original. Därför äventyras inte något då det gäller besiktningen. Jag har beställt delarna och skall montera dessa själv.
:spinny::spinny::spinny:

Du har rätt!
Grundregeln tror jag är att det skall vara två av varandra oberoende system.
Alltså ett hydrauliskt eller likn.(färdbromsen) samt en handbroms oberoende av färdbromsen.

Att jag vet detta var att vi försökte typa in Renault A110 Alpine som var rallybyggd och hade en eftermonterad hydraulisk handbroms. Det var tvärstopp i reg.besiktningen hos SBP.
Så ett ombygge tillbaka till en mekanisk handbroms blev det:oops:

För övrigt om Bossings el.handbroms så är det väl så att hela hanbromssystemet med vajrar och rubbet är intakt UTOM att det sitter en elstyrd makapär som ersätter själva spakkonstruktionen.
Sen var nog inte priset över 10papp utan 8900 ink. Mont?

Fast personligen kommer jag nog att knixa lite med min vanliga krycka ett tag till;)

Anders
 
Toppen