• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Elektrisk fotsteg Carthago

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Hej vi har problem med vårt fotsteg går inte går att fälla in, är det någon som har en bra lösning på detta.

Motorn till fotsteget går men inget händer när vi trycker på knappen, gäller både den som sitter inne vid trappan och den som ljuder när man startar bilen med steget utfällt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om motorn låter men inget händer är det ett mekaniskt fel inne i fotsteget.

Första steget(!) i felsökningen blir att ta bort hela fotsteget för att skruva isär och kontrollera. Även om det kanske går att komma åt att felsöka och laga när det sitter på plats kan det ändå vara bra att passa på att rengöra allt.
Kan du inte skruva själv och bilen har några år på nacken kanske det smartaste är att byta hela steget till ett nytt på en gång. Ditt gamla kan du säkert sälja för en peng.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är plastdelar i mekanismen så det är ett troligt fel,skruva loss motorn för att komma åt drivningen till steget,ligger felet i motorpaketet
så är det bästa att byta hela,här är ett förslag se om det passar,det är betydligt billigare än försöka köpa lösa delar.

Det är troligen nr:10 i listan nedan.


Ett annnat alternativ är att byta till rakt fotsteg,detta är den typ som nyare bilar har.
 

Bilagor

  • Spare_Parts_Thule_Single_Step_12V_2S609-00 (1).pdf
    222 KB · Visningar: 87
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Det är plastdelar i mekanismen så det är ett troligt fel,skruva loss motorn för att komma åt drivningen till steget,ligger felet i motorpaketet
så är det bästa att byta hela,här är ett förslag se om det passar,det är betydligt billigare än försöka köpa lösa delar.

Det är troligen nr:10 i listan nedan.


Ett annnat alternativ är att byta till rakt fotsteg,detta är den typ som nyare bilar har.
kolla här
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej vi har problem med vårt fotsteg går inte går att fälla in, är det någon som har en bra lösning på detta.

Motorn till fotsteget går men inget händer när vi trycker på knappen, gäller både den som sitter inne vid trappan och den som ljuder när man startar bilen med steget utfällt.
Hej! Hade liknande fel. Och fick byta axeltappen som hade brustit. Lätt att byta
Bild från Campout
 

Bilagor

  • Screenshot_20210427-003424.png
    Screenshot_20210427-003424.png
    1,2 MB · Visningar: 139

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Där sitter ett kugghjul och en splinsad axel .Axeln brukar gå av finns dock som reservdel
kolla med Forsbergs i Bjuv dom har haft dessa på lager tidigare
Bråkdelen av att byta en motor
 

Sunlight-dfs

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Borås
En liten undran som anknyter till ovanstående.
Vilka möjligheter har man som kund att påverka tillverkaren av felkonstruerade delar när garantin på bilen gått ut?
Har idag bytt axeln (art.nr. 1500603411) i Thules singel step 55 för tredje gången, det blir nog en per år. Den håller nog för at fälla ut och in trappan max 100 gånger. Motorn jobbar mot mekaniskt stopp i ändlägena. Ni som har en sådan trappa hör ju hur det smäller.
Elmotorn bryter av axeln, det är inte armarna i trappan som orsakar felet. Kan inte se något annat fel på trappan, går ju lätt ut och in när axeln gått av ;-). Det går väl alltid att byta axeln som kostar ca. 300 kr, (och alltid ha en i reserv i bilen), men ska det var så här?
Någon som har någon bra ide i detta ämne?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En liten undran som anknyter till ovanstående.
Vilka möjligheter har man som kund att påverka tillverkaren av felkonstruerade delar när garantin på bilen gått ut?
Har idag bytt axeln (art.nr. 1500603411) i Thules singel step 55 för tredje gången, det blir nog en per år. Den håller nog för at fälla ut och in trappan max 100 gånger. Motorn jobbar mot mekaniskt stopp i ändlägena. Ni som har en sådan trappa hör ju hur det smäller.
Elmotorn bryter av axeln, det är inte armarna i trappan som orsakar felet. Kan inte se något annat fel på trappan, går ju lätt ut och in när axeln gått av ;-). Det går väl alltid att byta axeln som kostar ca. 300 kr, (och alltid ha en i reserv i bilen), men ska det var så här?
Någon som har någon bra ide i detta ämne?
Nya bilar har nedanstående steg istället,men man får ju många reservaxlar för det priset,min trappa har klarat sig 4år........
Var köper du reservdelar?
 

Sunlight-dfs

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Borås
Minskas spänningen orkar nog motorn inte få ut och in trappan. Har en teori om att motorn behöver låsas på ett annat sätt än med den långa M6-skruven. Jag drog åt den som man brukar och då gick rörelsen väldigt trögt. Efter att ha lossat denna funkade trappan. Men då dras motorn snett istället när den jobbar. Den bristfälliga fastsättningen av motorn gör att det bryter i axeln som går av på sikt. Fick antydning till att gå ned i vikt skulle vara en lösning när jag köpte en ny axel, men det är ju splines delen som går in i motorn som bryts av. Det finns ju en ändlägesbrytare som är kopplad till summern som borde användas smartare, att bryta strömmen innan det slår mot stopp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nya bilar har nedanstående steg istället,men man får ju många reservaxlar för det priset,min trappa har klarat sig 4år........
Var köper du reservdelar?
Jag har en sådan som du hänvisar till.... Slide out step..... Men även de ärgar igen med åren..
Så jag gjorde såhär efter att min gav helt upp.... Nu kostar det ca 3-400:- om den linjära motorn skulle ge upp...

IMG_20210905_122341.jpg

IMG_20210905_122354.jpg
 
Toppen